Märklig svullnad som inte vill ge med sig

Elinoor

Trådstartare
Upptäckte för ett par veckor sedan att mitt sto (5 år) fått en svullnad på insidan av vänster framben, strax under framknät. Svullnaden märktes knappt och jag såg ingen hälta. Upptäckte också hon halvt trampat av sig skon, och då tänkte jag Aha, det måste hänt nåt i hagen. Hon fick stå i några dar (skon lades om) och jag har ridit henne utan att märka av något obehag från hennes sida. Svullnaden däremot försvinner inte utan verkar tvärtom bli tydligare. Så ikväll har jag slått upp mina gamla anatomiböcker...

Svullnaden verkar vara lokaliserad till det som kallas för karpalsenskidan och ligger alltså på den mediala sidan, under carpus (knät). Man känner utbuktningen mellan böjsenorna och själva skelettbenet. Jag känner ingen värme, och som sagt så visar hon ingen hälta eller annat obehag. Svullnaden känns mjuk, lite svampig.

Vad är detta? Ska jag göra något åt det? Isåfall vad? Tips o förslag mottages tacksamt! Det skulle vara så skönt om man kan åtgärda detta innan det blir nån stor åkomma av det. Hon har vilat en del i sommar, men kanske max 2 veckor som längst i sträck.

Sv: Märklig svullnad som inte vill ge med sig

Hej!

Min häst har likadant fast på höger fram!

Har varit hos vet med henne och ultraljudat det + röntgat griffelbenet. Men det enda de kan komma fram till är att blodkärlen är svullna. Det ser likadant ut på in och utsida på ultraljudet. Men hon är mest svullen på insidan. Så jag har fått order att rida på och se vad som händer. Nu är detta gammalt, ca 4 månader, men har inte gått ner i svullnaden direkt. Ibland blir det mer svullet ibland mindre, men verkar inte ha så mkt med själva ridningen att göra.
Så jag ska iaf forstätta komma igång, och om det blev väldigt svullet så skulle jag åka tillbaka till vet så han kunde kika på det igen.
Hon har antagligen gjort det i hagen. För dagen innan hade jag precis börjat sätta igång henne igen, så då hade vi ju bara skrittat ut.

Så om någon vet nått skulle jag med vilja veta. :)

OK. Har just pluggat vidare och fått det till att det kan vara en senskidgalla. Men det uteslöt de alltså på din häst?

aha!

Nej först trodde de att det kunde vara nått med de, men sen när de såg ultraljudet ändrade de uppfattning så. Men svullnaden är även lite jämnsmed gående längs med senan om man säger.

Liknande trådar

Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: mackan
·
Hästvård Vänder mig till er för att få ytterligare åsikter på detta. Min kille går i en "valackhage" nu under sommaren. För snart 3 veckor...
Svar
19
· Visningar
2 785
Hästvård Upptäckte en svullnad på foderpållens vänstra framben för ett par dagar sen. Den är en rätt "hård" och sitter på utsidan av benet (bild...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Ellinore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka