Sv: Märken på tävling
Jag håller med. Jag medger att jag inte tidigare läst regeln angående sponsring i TR I eftersom jag inte trott mig vara påverkad. Jag har dock i annat sammanhang läst regeln om storlek på tryck på schabrak och även kontrollerat att de nya brallor jag köpta förra året inte hade tryck på låret som denna byxa har i andra färger utan endast en liten logga - men som sagt var, sponsringskapitlet har jag inte läst. Lika lite som jag läser voltige-TR eller distans-TR.
Däremot tror jag, som är aktiv inom förbundets tävlingssektion på distriktnivå och bland annat är delansvarig för sponsring för våra cuper och divisioner att det snarare kommer bli svårare att hitta sponsorer. De sponsorer vi fått vill gärna skänka tävlingsutrustning för att användas vid senare tillfällen, såsom vita schabrak med logga på (betydligt större än gränsen för exponering) från våra försäkringsbolag exempelvis. Vi vill ofta äska täcken och annat, men det som varit enklast att få är helt klart tävlingsutrustning. Med skärpta regler och ändrade storlekar tror jag snarare att det kommer bli svårare, men ingen blir gladare än jag om vi istället för att få schabrak kommer få ökade sponsringsanslag och därmed få dyrare produkter.
Att Pikeur, Eskadron, Animo, Equiline, Mia RS o.s.v. genom denna ändring kommer få ökat intresse i att sponsra mig exempelvis som privatperson tror jag är rent ut sagt b.s... Att den lokala ridsportbutiken eller bilmecken vill sponsra med saker innebär ju bara att andra typer av schabrak exempelvis får köpas in och sedan brandas av någon sådan firma - inte att företaget bakom produkten får synas.
Jag kan förstå syftet - och med ändringen av omfattning från tävlingsområde till tävlingsbana så lindras ju givetvis omfattningen, men jag bävar för att sitta i sekretariatet och behöva ta emot protester. Här blir inga ponnytävlingar nästa år - den saken är klar.
Regler av denna typ (som i tråden där framgått att tolkningen av loggor och igenkänningstecken utesluter knappar - why?) blir godtyckliga i bedömningen och leder därmed till osäkerhet. Skall det vara konsekvent skall alla igenkänningstecken för produkter från en viss tillverkare räknas. Dit hör så klart knappar, sömnad på kragen i visst mönster, sömnad på fickor som är karaktäristisk för tillverkaren o.s.v. - allt annat leder till för stor frihet för ö.d. och därmed risk för orättvisa bedömningar.
Jag förstår att en uppskärpning kan komma att leda till att det underlättas för förbundet att teckna större sponsoravtal som främst kommer gynna våra elitryttare, men nej, jag tror inte att denna uppstramning kommer leda till annat än på sin höjd ökade kostnader initialt för ryttarna och större belastning på våra ö.d. och arrangörer. Vet redan ö.d. som exempelvis kräver att arrangören skall märka ut olika avstånd i silvertejp eller tusch på staketen för att denna lätt skall kunna mäta spölängd, sporrar o.s.v. - skall nu arrangörerna bistå ö.d i mätning och kontroll av all slags utrustning så undrar jag vilken klubb som är funktionärstät nog för detta.
Nej, min önskan är att förbundet återkallar ändringen, skriver om och förtydligar vad som egentligen menas och sedan utkommer med en ny version som inte kräver tolkning i samma utsträckning. Det är en sak att lagar och regler kräver tolkning, men det är å andra sidan något som människor utbildar sig i tiotals år för att klara av - lägg inte den belastningen på hobbyryttare som ofta har häcken full ändå för att hinna med att jobba tillräckligt mycket för att ha råd att hålla på... Med viss insikt i hur många problem som faktiskt uppstår på tävling redan idag där exempelvis ö.d. anser sig ha tolkningsföreträde eller arrangörer som inte klarar av att hålla uppretade deltagare eller föräldrar stången eftersom TR inte är tydligt nog så känner jag inte att ytterligare förvirring är direkt önskvärt - om syftet nu är att underlätta tävling på gräsrotsnivå.