Markduk eller inte?

Maléne

Trådstartare
Håller på att göra paddock och det kommer att bli ett bärlager underst utav "sprängstenen" som blev. Sedan funderar jag på om man kan ha topplagret direkt på där eller borde man ha ett mellan lager? men man borde väl behöva ha markduk om man kör bärlagret va? Trots att vi kommer köra med padda eller vält?
 
Sv: Markduk eller inte?

Hakar på tråden, är också nyfiken på detta. Vi ska själva bygga.
Vad ska du ha för topplager? Har du dränerat under först?
 
Sv: Markduk eller inte?

Min bild av sprängsten är att det är ganska grovt och ganska varierande stenstorlekar.
Jag får då en känsla av att det kan vara lämpligt med ytterligare ett lager, där man lägger dräneringen, under ytmaterialet? Markduk är säkert lämplig för att hindra lagren att blanda sig. Stenar kan annars "krypa upp" och bli ganska besvärliga.
 
Sv: Markduk eller inte?

Hakar på tråden, är också nyfiken på detta. Vi ska själva bygga.
Vad ska du ha för topplager? Har du dränerat under först?

Min är byggd liggande på ett ungefär meterdjupt lager med sand, sedan bärlager av väggrus, dränering med fyra rör parallellt med paddockens längsriktning, kopplade till en separat brunn som sedan är ansluten till kommunal dikning.
Sedan markduk, sedan travbanegrus som topplager. Mycket nöjd med paddocken. Väldränerad som sjutton. Har faktiskt bara behövt harva en enda gång på två års tid, trots flitig användning, eftersom topplagret håller sig så bra. Inga spår, inga ojämnheter, inga gropar.

Men dyrt blev det.
 
Sv: Markduk eller inte?

Ja sprängsten är både grovt men också väldigt vasst, men eftersom vi fick spränga bort en bit utav berget här hemma så kommer vi använda det materialet. Kommer faktiskt inte lägga någon dränering då min ligger ovan mark och på en plats som redan är bra själdränering på, antagligen tack vare berget. Har än inte bestämt mig vad det blir för topplager, funderar på sand, eller gummiflis med tanke på svikten? Men det kommer först bli aktuellt nästa år då vi sparar ihop dessa pengar istället för att låna och den är redan dyr trots bra kontakter mycket tack vare sprängningen. Men mycket byggen runt omkring, så jag tänkte att man kunde kolla med dom om man kunde få köpa markduk, därav min fråga, men misstänker att duken kanske kommer att behövas.
 
Sv: Markduk eller inte?

se på ridsports hemsida hur lagren skall byggas, markduk behövs så inte lagren blandas
 
Sv: Markduk eller inte?

Tänk på att det ska vara rätt klass på markduken!

Jag är inte så förtjust i markduk (utbildad inom området, jobbar med utemiljöer) men ibland behövs det helt enkelt. Har du inte mindre fraktioner i bärlagret så är det ett måste.
 
Sv: Markduk eller inte?

I vår paddock la vi markduk, 0-18 ca 20cm och därpå topplagret med naturstenmjöl/naturgrus. Har fungerat toppen!

Tänk oxå på att lägga ett stödlager av makadam runt om din paddock när den kommer upp ovan marknivå, annars kommer ditt topplager rinna iväg vid första bästa hällregn!
O jag hade absolut lagt markduk, finns inget värre än ogräs i paddocken! Och ovanpå sprängstenen hade jag lagt 0-18, känns som att topplagret skulle rinna ner i sprängstenen annars?


Gällande dränering så la vi enbart en grav runtom paddocken, makadam i den, dräneringsrör och sen makadam igen upp till nivå med topplagret.
 
Sv: Markduk eller inte?

Tänk på att det ska vara rätt klass på markduken!

Jag är inte så förtjust i markduk (utbildad inom området, jobbar med utemiljöer) men ibland behövs det helt enkelt. Har du inte mindre fraktioner i bärlagret så är det ett måste.
Det här är jag intresserad av! Jag och grannen har diskuterat klassen på duken vi ska använda. Vi velar mellan klass 2 och 3. Har du något tips?
 
Sv: Markduk eller inte?

Lägg markduk. Jag gjorde en grushage med grova stora stenar (makadam?) och 0-8 som topplager. Jag ville ha markduk mellan lagen men det tyckte grävmaskinisten var onödigt och dumt.

Resultatet är att jag nu har massa stora vassa stenar i min grushage och kommer behöva lägga markduk och så ännu ett lager 0-8....
 
Sv: Markduk eller inte?

Jag säger så som många andra: Lägg markduk. Jag tror att du ångrar dig annars. Vi har det och är jätte nöjda! Det är lätt att materialen blandar sig annars.
 
Sv: Markduk eller inte?

Det här är jag intresserad av! Jag och grannen har diskuterat klassen på duken vi ska använda. Vi velar mellan klass 2 och 3. Har du något tips?

Oj, har missat detta.

Ju högre siffra desto bättre duk. Jag skulle säga att N2 räcker alla gånger för en ridbana, N3 används vid större vägbyggen tex. Det man ska tänka på är att inte ha för många lager marduk, porerna i duken täpper nämligen till och gör då att duken inte blir genomsläpplig. Så lägg ut duken noga utan för stora överlappningar och använd det inte mellan varje lager om man använder mer än två material.
 
Sv: Markduk eller inte?

Oj, har missat detta.

Ju högre siffra desto bättre duk. Jag skulle säga att N2 räcker alla gånger för en ridbana, N3 används vid större vägbyggen tex. Det man ska tänka på är att inte ha för många lager marduk, porerna i duken täpper nämligen till och gör då att duken inte blir genomsläpplig. Så lägg ut duken noga utan för stora överlappningar och använd det inte mellan varje lager om man använder mer än två material.
Här blir det mellan bärlager och stenmjölet. Då blir det N2 så får vi klippa till den så det inte blir för stort överlapp. Tack för svar :)
 
Sv: Markduk eller inte?

Lade du markduken "direkt på backen" så att säga?

Vi ska göra ridbana nu i sommar och grunnar på ett ekonomiskt alternativ. Den kommer ju inte belastas jättehårt, jag har fyra ponnyer som jag ska hålla igång själv men två av dem är födda 2011 och den tredje är född 1992 och ska nog inte göra så många knop.
 
Sv: Markduk eller inte?

Kl
Håller med övriga . Om man ändå ska investera och fixa med i grävjobb, underlag osv , lägg för 17 markduk och snåla inte på den detaljen . Det är inte värt det !
 
Sv: Markduk eller inte?

Håller på att göra paddock och det kommer att bli ett bärlager underst utav "sprängstenen" som blev. Sedan funderar jag på om man kan ha topplagret direkt på där eller borde man ha ett mellan lager? men man borde väl behöva ha markduk om man kör bärlagret va? Trots att vi kommer köra med padda eller vält?

Finns det minsta antydan till lerjord i närheten - använd markduk!
 
Sv: Markduk eller inte?

Lägg markduk!!
Utan tvekan.

Pappas paddock är gjord utan markduk och det går utmärkt men.....
Den sköts minutiöst. Harvas/slättas så fort någon ridit och ridningen i den är lugn och nästan ingen hoppning.

I stallet jag står las ingen markduk och det har straffat sig rejält.
Topplagret sjunker undan och bottenlagrets vassa stenar tränger upp.

Enda nackdelen jag kan se med att lägga duk är om man harvar för djupt och får tag i duken.
Det är ett jäkla jobb att få den på plats igen. (jag har gjort det, det var inte jag som körde traktorn)
 
Sv: Markduk eller inte?

Håller på att göra paddock och det kommer att bli ett bärlager underst utav "sprängstenen" som blev. Sedan funderar jag på om man kan ha topplagret direkt på där eller borde man ha ett mellan lager? men man borde väl behöva ha markduk om man kör bärlagret va? Trots att vi kommer köra med padda eller vält?

Jag skulle råda dig att lägga en markduk. I princip så lägger vi alltid markduk när vi anlägger ridbanor om inte underlaget är av steril art (typ grus, sand eller liknande så man vill behålla full dränerande effekt) och liknande fraktion som understa lagret i ridbanan.

Om du har möjlighet så lägg gärna ut sprängstenen plant, "fyll" upp mellanrummen med en dränerande grus och välta till en plan och jämn yta. Lägg sedan en billigare markduk eftersom ni har fyllt ut hålrummen under, överlapp ska vara ca 50% för att den inte ska flytta sig och glipa när ni arbetar med topplagret.
markduken är relativt billig i förhållande till vad hela banan kostar så snåla inte in på den.
 
Sv: Markduk eller inte?

KL
Vi håller på att göra en ridbana och jag inser att jag kommer att behöva en markduk då det är lerjord här. Min fråga är var lägger jag markduken? Underst och sen bärlager och topplager är så jag har tänkt, men det kanske inte är så man brukar göra?:confused:
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Lars L
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 239
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Myzan87
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp