Markbunden trav

Sv: Markbunden trav

At det sk "svävnings momentet" dvs den tid som respektive hov INTE är i marken, är kortare än "önskat" om vi pratar gångarter och bedömning av vad som är en god gångart.

En schwungfull trav är när hästen tar mark och stegen är utrycksfulla med en tydlig gest av frambenen. Hästen söker sig framåt och något uppåt.
Markbunden trav är när hästen ser ut att släpa benen efter marken och ser oengagerad ut. Stegen har ingen eller sämre med luft, gest och vinner mindre mark. Ofta är det följt av sämre bakbensaktivitet.

Oftast kommer en mer utrycksfull trav med åren och styrkan om hästen inte har det medfött.

Jag har för mig att vid markbunden trav liksom släpar hästen tårna i backen, istället för att lyfta på benen ordentligt så blir det släpspår. Titta på proffsryttarna som rider passage och piaff. Hästarna är ofta väldigt luftiga och fina - högt ovan marken - i passage, medan bakhovarnas tår i piaff släpar i backen = markbundet.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: MJLee
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 954
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar