Det är lättare sagt än gjort. Min ena har aldrig reagerat på raketer förut. Hon har bott här i tio år. Ingen av mina har reagerat mer än att rycka till lite om vi är ute och rider och skott hörs nära men igår... Fy fan säger jag
Båda totalt vettskrämda. Den ena lugnade sig snart när hon kom in i stallet och de värsta dränktes av radio på hög volym medans den andra var totalt vettskrämd, skakade, hyperventilerade, försökte klättra, sparka, gräva och bita sig ut. Jag är bara så tacksam för att min närvaro lugnade honom något. För att jag har rejäla boxar med rejält galler som jag kan stänga för helt så att han inte kunde hoppa ut och att vi inte bor där de värsta infernona var. Helst ville han krypa in i min famn så snart det blev tyst en sekund men jag vågade inte ha boxdörren öppen då han kastade sig handlöst vid nästa smäll. Att vänja en så totalt vettskrämd häst innebär att du måste skrämma tills de slutar bry sig. Inlärd hjälplöshet. Vem har hjärta att göra det? En sådan rädsla går inte att träna bort på ett schysst sätt. Nej förbjud de idiotiska raketerna. Det finns ingen anledning att skrämma både människor och djur. Att någras privata nöje går ut över så många andras välmående är helt enkelt inte okej. Det är inte andra som ska vänja sig vid deras dumheter utan de som ska lära sig att visa hänsyn.