Märgbensfråga

Philosophia

Trådstartare
Jag (eller hunden, om vi ska vara petiga :p) har ett mer eller mindre färdigätet märgben hemma. Eftersom det har åkt in och ut ur frysen ett tag nu så vågar jag inte ge det längre med tanke på att det borde bli viss bakterietillväxt.

Men till min fråga. Eftersom min italienare kräktes av märgben så brukade jag köpa "tomma" ben till henne och fylla med lite leverpastej, korv eller mjukost. Jag funderar därför på om jag kan koka benet för att få det rent från märgbensrester och annat där bakterier kan växa till och sedan fylla det med något annat som hon kan pyssla med. Men så tänkte jag att det kanske inte var så smart eftersom kokta ben blir mer porösa. Vad säger ni? Är det dumt att koka benet för att få det rent? Jag vill ju inte riskera att det flisar sig.

Sv: Märgbensfråga

Ger bara råa ben, de åker inte in o ut ur frysen, här dräller det av märgben, de flesta helt rena från allt.

Lite skit rensar tarmarna.
Du kan gröpa ur märgen o låta hunden gradvis vänja magen vid märgen, den är ganska fet så ovana hundar kan reagera kraftigt med kräkningar eller sprutdiarée.

Jag var lite otydlig ser jag. :D

Den nya valpen verkar tåla märgben bra (även om jag är lite knusslig när det gäller att ge ben som har gnagts på närmare en månad). Jag funderar mest på om jag kan återanvända det uppätna benet på det beskrivna sättet. Hon byter tänder för fullt just nu så tuggbehovet är outsinligt och hon kan ju inte äta märgben för jämnan (de var dessutom slut i butiken igår när jag skulle köpa nya).

Klart du kan återanvända benen, men koka dom inte.
Kong är oxå bra.

För mesta sysselsättning så kan man fylla med t ex köttfärs, skinka, whatever, blanda med finstrimlad/smält hårdost o frys in, sen har de att göra för att få ut det götta!

Jag skulle inte koka benet personligen då de blir porösa och mer sköra precis som du säger. Bakteriemässigt så om du är rädd för det så märgben har ju massa 'spår' i sig av tänder etc, där nya bakterier av t ex leverpastejen kan fasta och växa till. Så du kommer ju få koka och koka om i sådana fall?

Köp en kong/liknande och fyll med grejer hellre då?

Här är det som hos vallhund. Färska märgben, ingen omfrysning. Det ser ut som djurkyrkogården här, och med jämna mellanrum brukar jag ta en kasse med ätna märgben och hälla ut på pappas gård :devil: Här är de endera renätna, eller så märg 'mitt i' som de inte når beroende på hur bra de nått in, och hur mycket de tuggat sönder själva benet (jag köper STORA märgben).

Aldrig hänt ngt med märgbenen ens om de ligger framme 6 månader. De blir rätt trista bara, men Viktor brukar gnaga på dem ändå. Han får minst 2 stora märgben/vecka, så du kan lätt föreställa dig mängden ben som dräller.

Så, JAG skulle köpa färska märgben (när butiken får in igen), och om hunden inte ska/bör äta all märg på en gång ta bort av märgen, och så låta hunden ha sitt färska märgben framme hela tiden att gnaga på. Sen kan du ju byta ut det en gång var X tid om du är rädd för bakterier. Eller då köpa t ex en kong, men det känns för mig som att gå lite över ån efter vatten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 653
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 073
Senast: Nirvana
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka