Marco di Jesolo

Masse

Trådstartare
Någon som vet något om honom t ex avelsvärdering och liknande? Jag hittar dåligt med info om honom.

Sv: Marco di Jesolo

Jag är faktiskt också lite nyfiken.
Har förstått att han är modell större. Stark men också ganska startsnabb, verkar ganska lättplacerad i lopp. 72 poäng vid avelsvärderingen är väl helt okej siffror i min värld. Dock saknar jag en veterinär beskrivning och annan info från värderingen.

Samma här, hoppas det finns någon som vet mer och vill dela med sig.

hej jag vet inget om han men vi har hans mamma här på stuteriet :)

Från travsport.se

Veterinär beskrivning: Hingst visad i gott skick avseende hull och hårrem men med kraftiga förslitningsskador i form av äldre gaffelbandsskada på höger bak och äldre böjseneskada på vänster fram samt uppdrivna kotleder på båda bak.
Röntgen: Bakknän, hasleder och kotleder båda bak avseende osteochondros och lösa benbitar är utan anmärkning.
Temperament: Hingsten visade ett något nervöst beteende vid besiktningstillfället och visades med en medföljande
sällskapsponny.
Exteriör beskrivning: Stor långlinjerad hingst. Lång brett ansatt hals, lång låg manke, djup bog och bål, något stram ländrygg och långt något plant kors. Knätrång och tåtrång höger fram. Runda välformade hovar. Täta rörelser i skritt, korrekta i trav.

Giantchill: Hur fick du fram omdömet på travsport.se? När jag går in på listan över tillgängliga hingstar står hans namn (och flera andra) i svart och är ej klickbart... :)

Från travsport.se

Temperament: Hingsten visade ett något nervöst beteende vid besiktningstillfället och visades med en medföljande
sällskapsponny.

Nervös trots sällskapsponnyn med sig? Bara jag som drar öronen åt mig lite? Kanske för att jag har ett sto med ett något nervöst temperament hemma...

jag är ju helt grön på detta med hästavel... men är det inte lite snett att en häst som har sånt veterinäromdöme bedöms ett "högt avelsvärde"? :
"Hingst visad i gott skick avseende hull och hårrem men med kraftiga förslitningsskador i form av äldre gaffelbandsskada på höger bak och äldre böjseneskada på vänster fram samt uppdrivna kotleder på
båda bak."

jag har sett flera sådana exempel... och tycker det är horribelt att en uppenbart icke hållbar hingst kan ha ett högt avelsvärde...

jag är ju helt grön på detta med hästavel... men är det inte lite snett att en häst som har sånt veterinäromdöme bedöms ett "högt avelsvärde"? :
"Hingst visad i gott skick avseende hull och hårrem men med kraftiga förslitningsskador i form av äldre gaffelbandsskada på höger bak och äldre böjseneskada på vänster fram samt uppdrivna kotleder på
båda bak."

jag har sett flera sådana exempel... och tycker det är horribelt att en uppenbart icke hållbar hingst kan ha ett högt avelsvärde...
50p läggs på prestationer, 40p på härstamning (far 20p + mor 20p) och 10p på det veterinära.

Huruvida hållbarheten (veterinära) är "genetisk" (och därmed ärftlig) eller "miljömässig" (inte ärftlig) är svårt att med full säkerhet säga. Det är upp till stoägarna att värdera.
Det viktigaste för att bedöma avelsvärdet är, trots allt prestationer och härstamning.

okej, men jag tycker ändå att som t.ex. hingsten som denna tråd handlar om, inte borde ha "ett förväntat högt avelsvärde" då han både har veterinära anmärkningar och visar ett nervöst psyke trots sällskapsponny...oavsett stam och prestationer...
och nej jag förstår att man inte kan veta säkert om det är ärftligt eller olyckligt att hästar inte håller, men borde man inte ta det säkra före det osäkra?

men ja, springa fort och vinna lopp är tydligen det enda som betyder något, sen om benen och psyket inte håller spelar tydligen mindre roll...
nej jag gillar det inte...

men som sagt...jag är väldigt grön på detta med avel..

Visst är både psyke och prestationer superviktigt. Samtidigt, har hingsten presterat bra, finns där kanske hållbarhet och psyke så det räcker?
Nu har jag inte koll på prestationerna i Marco di Jesolos fall, så det är ett rent allmänt resonemang från min sida.

nej jag har inte heller koll på hingsten i ts prestationer... utan det är mest en allmän fundering jag har...
och tog upp det som stod i Marco di Jesolo's avelsvärderingsomdöme mest för att det enligt mig är närapå ett "skräckexempel"..
nej bra psyke, bra stam, bra prestationer och inga veterinära anmärkningar vore ju det optimala. givetvis är det ju svårt att få "den perfekta hingsten" som har full pott på allt...men att helt (?) ignorera psyket på hästen i det slutgiltiga omdömet är mkt anmärkningsvärt tycker jag!

Du kan nog vara lugn för att AVN inte har ignorerat temperamentet.
I det här fallet finns det då uppenbarligen annat som uppväger. Sedan är det ju så att i och med att temperamentet finns nämnt i beskrivningen av hingsten, så har ju du som stoägare sedan alla möjligheter att välja bort den hingsten om du tex har ett sto med ett lite känsligt temperament.
Det ser jag som den stora fördelen med avelsvärderingen: Alla hingstar får en "innehållsföreckning".
Det är sedan upp till stoägarna att tolka och använda sig av informationen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
220
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar