Maratonbana

Sv: Maratonbana

Huh? Tiger?
Nja, fjordhästarna är väl Norm och Venar så vitt jag vet. Vad alla andra som var där den dagen hette har jag inte riktigt koll på;).

Enklaste lösningen, läs TRV Mom 525.
Alt. Köp Planering Körtävling vi SvRFb där finns alt för att kunna börja med en körtävling. En liten kurs och bif exempel.
Lycka till!:bump:

Enklaste lösningen, läs TRV Mom 525.
Alt. Köp Planering Körtävling vi SvRFb där finns alt för att kunna börja med en körtävling. En liten kurs och bif exempel.
Lycka till!:bump:
Tack, men jag har lusläst hela TR V. Det jag frågar om i denna tråd är sånt jag INTE fick svar på där.

Inte heller kompendiet Planering Körtävling verkar handla om bygget och planeringen av maratonbanan - det verkar bara röra vilka funktionärer som behövs, hur man skriver propositioner osv och det är inte alls vad jag är ute efter i dagsläget.

Jo just det i planering körtävling står vilka ansökningar och vart man söker tillstånd för att köra på allmän väg och dylikt. Samt övrigt man råkar ut för med markägare och trafikregler om man inte har sträckor som räcker till. Sträckorna i lätt klass te x bör ju inte gå på för tungt underlag så som gräsbanor då hästar i dessa klasser oftast inte hunnit bli riktigt starka ännu
E-sträckan dvs hindersträckan skall vara lika lång som antalet hinder altså beroende på klass. Antalet meter mellan hindren får inte vara mindre än 200m och det måste vara minst 500 m efter sista hindret. Hindrens längd i sig själv får ej överstiga 250 m allt detta står under Mom. 525
Trevligast är att kunna blanda naturliga hinder med ett par uppbyggda. Ring gärna en banbyggare och be denne komma till ert tilltänkta område för att se möjligheter och se vad som går att göra, det är därför de blivit utbildade för att hjälpa blivande arrangörer. Jättekul med fler tävlingsplatser.
Ang. måttbestämmelser gäller de och inga andra på grund av säkerhetsrisker. Om betongen inte uppfyller höjden kanske man kan lägga en eller flera telefonstolpar på höjden för att komma till rätt höjdmått. Återigen i TRV står bestämmelser för att underlätta för arrangörer och tävlande och alla måttangivelser som finns där är enkla att följa på stolpar och bredder. Banbyggarna vet hur djupt stolpar och fundament bör vara nedgrävda för att klara vissa typer av påfrestningar.
Svårt att säga vilka arealer som skall eller bör vara då det är olika från varje förening eller privat persons förutsättningar, man får göra bästa möjliga utifrån det som finns. Prova med er kommun de brukar inte vara allt för negativa med att sponsra med maskiner eller material till byggande av en tävligsplat. Det har funkat kanon i Eskilstuna-Rölagg, Västerås-Strömsholm och Ljungbyhed Åsbo även i Åstorp med Helsingborgs kommun.
Beroende på var ni finns skall er Zonledare kunna hjälpa er vidare så ni får all hjälp ni behöver. Ser fram emot ännu en tävlingsplats.

Hur brukar lättklass-sträckorna se ut då? De enda banor jag besökt är Villvattnet, Johannesberg och Södra Umeå och de två första verkar ha det mesta på gräs och i Umeå går det väl till och med i sand = ännu tyngre?

Man kanske kan göra en lite kortare bana om det är tungt underlag? Eller kan man inte tänka så? :o

Som sagt så är det viktigaste för mig att det går att hålla träningar, men det vore ju synd att inte försöka få till det så att det går att ordna tävling också.

Det är min egen mark jag tänker bygga på, så några bekymmer med markägare ska jag nog inte behöva råka ut för :laugh:

Jag bor i Ö-vik och zonledaren är mycket hjälpsam :love: Han ska komma och titta så fort han har vägarna förbi. Jag har fått tips på några banbyggare också som jag ska kontakta framöver. Men det jobbiga är ju avstånden här uppe, jag bor LÅNGT från både grenledare och banbyggare :(

Så alla tips och idéer jag kan få den här vägen blir jag glad för. Jag hoppas fortfarande på fler foton, banskisser mm :bump:

Vet någon förresten vad de har för litteratur på banbyggarkurserna och om det går att köpa den utan att gå kurs?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka