Maratonbana

Anna_

Trådstartare
Hur stora arealer har ni till era maratonbanor? Hur ser markerna ut, vart lägger ni de långa sträckorna? Har ni hindren samlade på samma ställe eller ligger de utspridda långt ifrån varann? Om ni har hindren tätt, hur ser sträckorna mellan hindren ut? Ger ni er ut på allmänna vägar ibland och hur fungerar det isf med trafik och sånt? Behövs det några särskilda tillstånd?

Jag har läst i TR hur långa maxsträckorna är, men finns det någon minilängd? Om man vill ordna tävling i lätt klass med bara E-sträckan, hur mycket mark tror ni behövs då?

Vi ska börja bygga hinder till våren och naturligtvis kommer vi ta hjälp av någon van banbyggare, men det är ju kul att börja fundera lite redan nu. Huvudsaken är att vi får ihop några hinder att träna på, men det vore roligt om det går att ordna lite tävlingar också på sikt. Vi har ca 4-5 ha åkermark att röra oss på. Om man lägger "transportsträckan" på nån slinga runt området bara, skulle det kunna funka?

Berätta allt om era maratonbanor och lägg gärna in foton, kartor, banskisser osv :banana:

(Japp, jag är nybörjare på detta! Och jag har långt till andra banor, så det blir dyra resor för studiebesök...)

Sv: Maratonbana

Jag har väldigt svårt att uppskatta yta men du har ju sett villvattnets och SURFs bana så kanske du får någon uppfattning. Har ni tänkt er en tävlingsbana så småningom så tycker jag absolut ni ska ha hindrena nära varandra. Inte nog med att det blir mycket lättare att gå hinder :D så är det bättre ut publikhänsyn. Sträckorna kan gå på vägar, gärna sådana som inte är så trafikerade men de kan även korsa större vägar. Är det väldigt trafikerat kan man under tävling ha en funktionär som står och underlättar korsningen, speciellt om det är lätt klass tävling. Man får ju tänka på vad det finns för regler där och vem som äger marken och sånt. Nu har du säkert bättre koll på vad TR säger om sträckan i lätt klass men visst är det ca 4 km? Tänk då att man har en slinga mellan hindrena (där sträckan också ingår) så kommer man inte behöva mycket övrig sträcka. Gällande själva hindrena så brukar dom bli mycket roligare om man har en liten tanke med dem, att de ska föreställa nåt. Exempel är villvattnets dansbana, picknickhinder och osthinder eller en mack på Johannesberg. Mailar om ett annat tips också!!

Max 6 km står det, men jag vet inte vad som är minlängd eller normallängd.

De vägar vi har här är inga rundor utan det blir liksom samma väg tillbaka i så fall. Men i nödfall kanske nåt sånt skulle kunna funka?

Tyvärr har vi ju ganska begränsat med pengar, så det kommer inte bli alltför spektakulära hinder... Men om du eller någon annan har idéer på några teman som är enkla att få till så vore det toppen :laugh:

Jag tror den ligger på ca 4 km då.. Det är inga problem att köra bort och vända, så är det på flera banor. Hindrena behöver inte vara dyra men gärna en liten tanke bakom. Man kanske inte genomför det fullt ut direkt men att man har möjlighet att göra det över några år kanske. Det kan vara så enkelt som att måla stolparna till något.

Förhoppningsvis kan du få in lite bilder i den här tråden på maratonhinder så du får lite inspiration, jag hinner inte nu men kan försöka fixa senare på dom du inte redan sett!

Oh, jag har i alla fall lite bilder när vi kör genom hindren från träning på Johannesbergs bana i somras. Kan det hjälpa? Tyvärr är de flesta på den andra datorn, återkommer därifrån senare.

Senast ändrad:

Ja måla är ju inga problem. Färg brukar man ju till och med kunna få gratis om man inte har så exakta krav på nyanser, bara att fråga i färgaffären om de har några felblandade burkar de vill bli av med :idea:

Jag vill se massor med bilder :bump:

Hade itne så mycket bra bilder alls:(. Lägger in de jag tror du kan se hur saker är uppbyggda på...

Kolla i överkant på denna bild så ser du bensinmackshindret på håll:
Johannesberg%20005.jpg

Och så lite närbilder på det:
korning%20(10).jpg

K%C3%B6rtr%C3%A4ning_Sessan_080524-17.JPG

Sedan hade jag tyvärr bara bilder när vi var mitt i sådana stockhinder, så man får ingen överskådlighet:
K%C3%B6rtr%C3%A4ning_Sessan_080524-04.JPG

K%C3%B6rtr%C3%A4ning_Sessan_080524-19.JPG

Hoppas det är till någon hjälp.

Tackar! Johannesberg är en av få banor som jag har varit på (har tränat fälttävlan där), men det var några år sen så det är bra att bli påminnd om hur det ser ut :laugh:

Många hinder är såna jättestora komplex, det går ju åt mängder med impregnerad stolp för att bygga upp såna :(

så det blir dyra resor för studiebesök...

Host, vi kan väl dela pålite soppakostnader? ;)
Kan ju vara bra inspiration att åka runt och se lite olika!

Kan man inte annars jobba på loite sponsorer då?
Kanske kan se om pladderkäften kan göra någon nytta? :angel:

Kanske kan se om pladderkäften kan göra någon nytta? :angel:
Haha, vi tänkte faktiskt den tanken förut :rofl:

Men jag vet inte hur pigga folk är på att sponsra en privatperson/företag :grin: Och ridklubbarna i närheten har ju tillräckligt många egna projekt som de försöker tigga pengar till, så att gå via dem kan nog också bli svårt :(

Men när vi planerat lite mer i detalj vad vi vill göra och vad vi kan erbjuda eventuella sponsorer så kan man ju göra ett försök!

Ni andra som har banor, hur har ni löst finansieringen? Och hur mycket pengar är nergrävda i banorna? Vad är normal banhyra per ekipage när man åker och tränar nånstans?

Ja det låter väl som en plan! Men inte prata mat nu bara, jag har magsjuka... :grin:

Nej jag kan inte skylla på er. Det var på gång redan innan och F mår bra!

Men tillbaka till ämnet nu! Jag hoppas att det är fler som vill berätta om sina maratonbanor :banana:

Åhh, är det tiger och kicki på filmen?

Anna, ang sponsring så tror jag det lättaste är att bli sponsrade med material om man hittar rätt företag. Kommer banan ligga vid E4 har ni ju guldläge!! Ni får stolpar, dom får en reklamskylt riktad mot vägen :) Ni får ju också trycka på att det planeras för träningar och tävlingar på banan så småningom.

Jo precis, det är ju materialsponsring som känns rimligast! Vi får leta upp några lämpliga företag och ge dom ett erbjudande de inte kan motstå :cool:

Hur strikt är det med minst 130 cm höga portar? Jag tänker på betonghindret i villvattnet, det är ju knappast så högt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka