Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag har mått illa i ungefär 2 månader nu. Jag mår illa efter maten och undrar om någon vet vad detta är. Min bror säger att det är diabetes men jag vet inte riktigt. Jag undrar vad jag ska göra!
Standardsvaret som rapas upp likt ett mantra är ju "ring 1177", tänka själv och egenvård existerar inte längre. Förr läste ju vissa människor läkarböcker och sprang till läkare för en fis på tvären i tron att dom var döende, numera har nätet ersatt läkarböckerna.Nu är inte detta någon som helst kritik mot trådskaparen utan en mer allmän reflektion som kommit över tid...
Men vad har hänt med egenvård hos människor? Har vi totalt tappat basal kunskap om vad man kan /ska göra i olika situationer eller vilka receptfria alternativ som kan, efter diskussion med apotekare om inte annat, provas.
För att inte tala om folks oförmåga till basal hygien som att inte hosta eller nysa rakt ut.
Nu är inte detta någon som helst kritik mot trådskaparen utan en mer allmän reflektion som kommit över tid...
Men vad har hänt med egenvård hos människor? Har vi totalt tappat basal kunskap om vad man kan /ska göra i olika situationer eller vilka receptfria alternativ som kan, efter diskussion med apotekare om inte annat, provas.
För att inte tala om folks oförmåga till basal hygien som att inte hosta eller nysa rakt ut.
Ja, fråga på nätet kan vare egenvård med "risk" att få allt från en basal åkomma till en cancerdiagnos på kuppen.Men att fråga runt på nätet kan väl ibland anses vara just ett försök till egenvård? Sen ska man förstås ha helt klart för sig att man inte kan förvänta sig några expertsvar av random personer på ett nätforum, men i och med tillgängligheten tycker jag inte att det är särskilt konstigt att många går ut på nätet och frågar efter andras erfarenheter, när det gäller olika icke-akuta åkommor (även om det enda rimliga svaret i många fall, vad gäller diverse diffusa symtom, förstås är "kontakta läkare").
Vad gäller receptfria läkemedel googlar jag nog nästan alltid innan jag handlar, för att se vad andra skriver om dem. Finns det fyra olika medel som alla behandlar samma sak vill jag ju veta vilket som kanske hjälper något bättre än de andra, t.ex. Jag har knappast själv koll på alla läkemedel som finns liksom.
Ja, fråga på nätet kan vare egenvård med "risk" att få allt från en basal åkomma till en cancerdiagnos på kuppen.
Gällande receptfria läkemedel så finns det en hel yrkesgrupp att tillgå som högst troligen är bättre än subjektiva upplevelser från random person
Det finns inga möjligheter att det att det kan vara diabetes om det enda är illamående, efter måltid.Hej!
Jag har mått illa i ungefär 2 månader nu. Jag mår illa efter maten och undrar om någon vet vad detta är. Min bror säger att det är diabetes men jag vet inte riktigt. Jag undrar vad jag ska göra!
Jamen, som jag skrev då ... Det är väl alldeles självklart att ingen som inte är läkare kan ersätta en läkare, eller att man ska lita blint på random svar på nätet gällande helt diffusa symptom som kan vara snudd på vad som helst. Men eftersom du skrev om egenvård i ditt första inlägg antog jag att diskussionen inte avsåg fall som i det närmaste vore ett ärende för ambulansen.
Jag underskattar inte utbildade farmaceuter. Men ska jag köpa nåt receptfritt mot halsont eller vad det än må vara så googlar jag först, för att se andras erfarenheter av respektive sort som finns. Är jag osäker på vilket läkemedel över huvud taget som kan hjälpa mot mina problem, går jag till ett apotek och frågar.
Jag tycker inte att det är särskilt konstigt. Men igen då: man ska naturligtvis inte tro att varken svar på nätet eller från ens mamma kan ersätta adekvat sjukvård. Men likväl är inte allt man kan drabbas av ett fall för akuten liksom (obs att jag inte heller diskuterar specifikt TS fall).
Så: på ämnet egenvård tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att folk frågar efter andras erfarenheter, om det så är personer i omgivningen irl eller på nätet. Är man mer orolig får man hoppas att de flesta fortfarande är fullt medvetna om att det är sjukvården man ska kontakta i första hand (vilket man kanske ändå kan anta med tanke på hur det ser ut på landets akutmottagningar).
Hej!
Folk har alltid och kommer nog alltid att fråga andra om råd och ska så göra men med kritiska glasögon. 1177 är för mig mer tillförlitligt än någons upplevelse av när de hade liknande symtom exempelvis.
Men under definition egenvård går för mig in att reflektera över vad /hur man äter vid magkatarrsyntom. Att kunna på egen hand hantera magsjuka, förkylning, hosta, feber under ett par dagar utan att söka VC för det och med hjälp av receptfria läkemedel lindra ev symtom där det behövs.
Just för att inte behöva sitta på akuten för att man är orolig.
Sedan, en helt nyfiken fråga. Varför är andras erfarenheter av ett läkemedel så betydelsefullt?
@aiquen Jag säger inte emot dig. Det är inte syftet med argumentationen. Naturligtvis lär man sig inte egenvård själv. Man får med sig det hemifrån, genom diskussioner med vänner kollegor mm.Jag säger inte emot.
Ja, men hur ska man då veta vad som är lämplig mat vid magkatarr t.ex.? Det är ju ingen kunskap man föds med. Visst man kan ringa sjukvårdsrådgivningen, men man kan likväl höra runt hos andra med erfarenhet. (Med de kritiska glasögonen på, som alltid.)
Det är ju bara onödigt att belasta vården för något man känner att man kan hantera själv, men där man funderar över om det kan finnas sätt att lindra.
Betydelsefullt och betydelsefullt, jag vet helt enkelt inte om jag ser annorlunda på läkemedel jämfört med något annat (återigen; receptfria läkemedel för icke akuta symptom). Det tar en minut att googla så vet jag vad jag kan förvänta mig. Om det så handlar om något som kan lindra en irriterande blåsa på tandköttet eller vilket märke av någon specifik produkt som är godast i mataffären. Det är det jag menar. Det är så tillgängligt. När man förut bara hade sina vänner att bolla med kan man nu bolla med så många fler. Jag tycker inte att just det är varken märkligt eller nödvändigtvis ett tecken på att folk i allmänhet har blivit helt tafatta.