Mår hästen bra?

M

Midnightwalker

Jag har alltid undrat en sak, efter att jag var på ridläger och där en häst blev riden dressyr pass 7 dagar/veckan 2h/dagen. Mår en sådan häst bra? Jag menar, som många säger: en häst är en häst. Jag älskar att träna dressyr och hoppning med min, känslan att nå de mål man satt. Men jag är otroligt noga med att variera min ridning från dag till dag, och absolut blanda in uteritter och skritturer i skog och mark. Kan det verkligen vara kul att i minst 25 grader mitt i stekhettan, tränas dressyr inne i en manege två timmar om dagen varenda dag, året om?

Personligen tycker jag det verkar så hemskt. :confused:

Sv: Mår hästen bra?

jag tycker det låter sjukt... jag tycker detta schema passar en normaltränande häst utmärkt, mycket blanding o variation. ;)

2 gång dressyr (en av dem lite cavaletti eller liknande)
2 gång ut i skogen
1 gång liten skrittrunda i skogen
1 gång hoppa
1 gång arbete på marken tex longering eller tömkörning

men om man tränar på hög nivå kanske lite anorlunda, fast hästan SKA komma ut i skogen åtminstone två dar tycker jag! :cool:

Det är ju hemskt svårt att säga anser jag.
Vissa hästar tycker det är asroligt att göra samma sakvarje dag medans andra inte gör det. Dock har jag väääldigt svårt att tänka mig att hästen aldrig har vilodagar.

Går hästen dessutom i bra hage på dagarna så kanske det är variation nog för den hästen. svårt att veta när man inte sett den.

vet en som har sin häst så..dom tävlar på hög nivå men endå..den går inte ens i hagen på vintern..dom rider i ridhuset varje dag...den kan få komma ut om de inte e halt och fint väder men annars är den inne i boxen 23 timmar/dygn..även om den får komma ut så e hagen lika stor som boxen så spelar väl ingen större roll igentligen.
tycker de e sjukt..fattar inte att så duktiga personer kan va så dumma.
men hästen mår bra o e glad o så..fast den har väl aldrig diret vart med om nåt annat men endå.

Jag tycker absolut att det verkar alldeles för enformigt...
Jag skulle iaf aldrig få för mig att rida min häst så, visst en häst i frihet rör ju sig varje dag, men under andra omständigheter.
En häst behöver alltid vilodagar iaf någon gång då och då, även om den tycker att det är kul att röra på sig!
Men det är bara vad jag tycker!:smirk:

Uddatyp skrev:
vet en som har sin häst så..dom tävlar på hög nivå men endå..den går inte ens i hagen på vintern..dom rider i ridhuset varje dag...den kan få komma ut om de inte e halt och fint väder men annars är den inne i boxen 23 timmar/dygn..även om den får komma ut så e hagen lika stor som boxen så spelar väl ingen större roll igentligen.
tycker de e sjukt..fattar inte att så duktiga personer kan va så dumma.
men hästen mår bra o e glad o så..fast den har väl aldrig diret vart med om nåt annat men endå.

Det där meddelandet var väl inte till mig?

näe..va de inte...va bara allmänt..liksom..vet bara en som har hästarna så..bara sa de..

Ojdå.

Har också varit på dressyrläger flera somrar. Där var de väldigt noga med att variera. Ett pass om dagen var alltid ett ordentligt dressyrpass men det andra var något annat.
Tex tömkörning, uteritt, hoppning (bomövningar för de som inte ville hoppa) osv. Detta stod då på hemsidan så att ingen blev överrraskad/arg och väntade sig två dressyrpass/dag.

Att säga om hästen mår bra eller inte är riktigt svårt att säga utan att titta på hästen irl.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama