Mår hästen dåligt av att inte motioneras?

Mli

Trådstartare
Jag har länge funderat över en sak gällande hästars motion. Vi kan ta mina ponnysar som exempel.

Det är fyra shettisar som går på lösdrift, ca 2h kuperad mark med ligghall till. Dom lever verkligen i en flock, är väldigt sammansvetsade. Åldern är 3,4 och två på 15. Med dom går även mitt halvblod, men han tränas nu så han "räknas inte in". Ponnyerna motionerar sig själva, ganska så fasta rutiner med en morgonrunda och en kvällsrunda. Visst ser man att ibland jagar dom varandra för att befästa rangordningen, men ofta är det typ tvillinglekar och bara bus. Det ser så härligt ut när hela gänget kommer galopperande i full fart igenom vattenbrynet så att det stänker.

Om man nu ska jämföra det med vildhästar så har dom ju inte riktigt lika mycket mark som dom har, men 2ha för 4 ponnyer varav den största är 93cm är ju ingen liten yta direkt. Dom motionerar när dom själva vill och är faktiskt i riktigt bra kondition och form. Jag strävar efter att alla mina hästar ska leva så naturligt som möjligt.

Vad är det egentligen som säger att hästar behöver mer motion än så för att må bra?

I dagsläget tränas mina ponnyer visserligen regelbundet, men det är ju perioder där dom mestadels bara "står".

Nån som också har funderingar över detta, eller nån som kanske har läst nån forskningsrapport?
 
Sv: Mår hästen dåligt av att inte motioneras?

Jag har faktiskt också funderingar på detta...
Jag rider ett travsto som tillbringat större delen av sitt liv i olika hagar runt om i länet. I höstas lyckades jag rida in henne:bump: och nu är hon jordens fegaste häst.
Till saken hör att jag satt och läste Bo Tibblins "Ridlära" och där stod det om hästens tröskelvärde (?) Alltså, hästar SKA reagera på saker eftersom de är rovdjur men när de hamnar i en sådan miljö att inget finns att reagera på så kommer de att reagera på saker som de vet INTE är farliga. Detta skulle vara för att säkra hästens överlevnad, den måste vara på sin vakt hela tiden...

Är det detta som har hänt min pålla???:crazy:

Angående trådskaparens fråga: Jag skulle inte tro att dina shettisar lider, de har en ganska stor yta och de har varandra och eftersom de lekar med varandra så antar jag att de trivs. En häst vill säkert komma ut ibland och röra på sig, men du har ju faktiskt inte lämnat dina ponnys vind för våg. Dessutom antar jag att du känner dina ponnys så väl att du reagerar om någon plötsligt står och hänger nere i ett hörna och har skrivit i snön att han minsann vill ut med vagnen en runda:cool:

//Lillan
 
Sv: Mår hästen dåligt av att inte motioneras?

Jag är övertygad om att dina hästar mår utmärkt! Jag sysslar själv med islandshästar och inom den "världen" (och särskilt då på Island) är det vanligt att man ger sina hästar längre viloperioder på 1-2 månader då de går på lösdrift (eller på Island i princip lösa på fjället).

Så länge ytan är stor, och de kanske också "tvingas" röra på sig genom att man fördelar fodret på flera ställen, har vatten och foder på olika ställen etc. så är jag övertygad om att hästar som hålls på det här viset är de som mår allra bäst!
 
Sv: Mår hästen dåligt av att inte motioneras?

Även jag har funderat mycket på detta i vinter när ridvägarna har varit urusla och hästarna vilat i flera månader.
Jag har rejält stora hagar som är kuperade och inbjuder till bus och naturlig motion, mat/vatten fördelat på flera ställen och en bra fungerande hästflock.
Islandshästen (gammal herre, pensionerad turridningshäst) trivs inte med vila. Han blir rastlös, otålig, grinig och det lyser uttråkad lång väg om honom! Det spelar ingen roll om han står inne i stallet lång eller kort tid, eller om han går på lösdrift. Däremot räcker det att man skrittar honom 20-30 minuter i skogen några dagar i veckan så är han nöjd! Men han kanske är miljöskadad sen livet som turridningshäst med flera timmars ridning/dag;)
Fullblodet däremot nöjer sig med hagvistelse varje dag! Självklart tycker han att det är roligt med arbete och lite omväxling mot bara hagvistelse men det går ingen nöd på honom om han får vila en längre tid.
Vi har även ett avelssto i stallet. Hon har stått där i 8 år och är bara utanför gården när hon ska iväg på seminering. Hon verkar fullt nöjd med tillvaron!?!
Så det verkar ju som om det kan skilja från häst till häst?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp