Mår dåligt

U

untraborna

En häst som magrat otroligt och har mycket mjäll i hela pälsen och är ledsen..vad kan det vara för fel??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mår dåligt

Det var knapphändigt så det förslår när det gäller uppgifter, enklast är att ta kontakt med klinik för att låta dem undersöka hästen.

En häst som magrat otroligt och har mycket mjäll i hela pälsen och är ledsen..vad kan det vara för fel??

Kontakta veterinär och ta blodprover på den! Fundera också på om det är ngt i miljön som ändrats den sista tiden, foderkvalitet, mineraler o vitaminer o.s.v. För detta är ju ett säkert tecken på att ngt är alvarligt fel. Handla innan det är för sent! Kram.

Vad får hästen för mat?

Fler/andra symtom? Avföringens lukt konsistens?

Det lindrigaste är att hästen har total felbalans i foderstaten det andra att den har fått magsår alt. mycket kraftig magkattar.
Då ni själva inte har någon aning va det kan vara så tycker jag att ni ringer veterinären som får komma och ta prover och undersöka hästen eftersom det lika gärna kan vara något allvarligt.

Min shettis var likadan.............

Efter avmaskning så "vällde" det ut blodmask !

Usch vad äckliga dom var !
Detta gjorde jag efter kontakt med veterinär förstås :smirk:

Nu efter 3 veckor är killen pigg & glad igen, & lägger snabbt på hullet igen !

Hoppas det går bra för er !

Är det mjäll så det inte är löss? kliar han sig?

Låter foder- eller maskrelaterat. Kontakta veterinär för blodprov (för att utesluta infektion) avmaska efter överenskommelse med veterinär och kolla sedan över fodret. Hygienisk kvalitet, kvoter, mineraler osv.

hm,,,, mjäll i pälsen,,, det kan vara ngn typ av exem,, tappat hull? hur ser den ut i munnen? kan den äta? Äter den med bra aptit?
För PÄLSENS skull kan du testa med mjällschampo (ja, hur dumt det än låter,,, det brukar funka jättebra mot tex regnskållor!)

löss ger väll oxå mjälliga symptom, men om det gått så långt, borde du se de små äkliga kräken!

isåfall är det ju bara att avlusa,, dom kan nog bli lite ledsna av det, det brukar ge den effekten på våra kalvar om dom får löss...

ta annars ut vetrinär,,, det får inte gå för långt!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 483
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka