Mår dåligt? Vila nästa dag

Isabellaohman

Trådstartare
Mår en häst dåligt om den får vila dagen efter ett ganska hårt dressyrpass? Blir svettig, dock inte särskilt hårt, men kanske just för denna hästen. (Går på lösdrift.) Då menar jag står stilla nästa dag. Alltså är det inte bra om den inte får sträcka på benen nästa dag?
Tacksam för svar!
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Mår en häst dåligt om den får vila dagen efter ett ganska hårt dressyrpass? Blir svettig, dock inte särskilt hårt, men kanske just för denna hästen. (Går på lösdrift.) Då menar jag står stilla nästa dag. Alltså är det inte bra om den inte får sträcka på benen nästa dag?
Tacksam för svar!

En häst behöver precis som människan återhämta sig efter hård träning, muskelfibrerna bryts ned tillfälligt vid hård träning och behöver vila för återhämtning och kunna växa sig större. Utevistelse dagen efter räcker gott och väl för kroppens behov, däremot kan hästen ha ett sådant psyke att den vill och behöver jobba varje dag, då är det utmärkt att leka lite ist för träning. Aktivera hjärnan!
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Om jag fattade dig rätt undrar du om det är fel att din(?) häst efter ett pass enbart står på box för att vila?
Ja det är helt fel. Hur tänker du?
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Nej! Frågan var om det är fel att den får "vila" nästa dag. Men den står aldrig i en box, utan den går på lösdrift. Eller måste man själv komma och aktivera den dagen efter utanför hagen? Klart den sträcker på benen i hagen men behövs det mer än så? Det var frågan.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Nu går jag mot strömmen lite...

Jag tror inte hästen mår dåligt av att vila helt dagen efter ett ganska hårt pass, men jag tror den mår mycket bättre av att komma ut på en promenad eller skrittrunda. De flesta hästar rör sig inte så himla mycket i hagen.
Om jag jämför med mig själv, och hästars muskler funkar väl ungefär likadant, så mår min kropp bäst av en ordentlig promenad dagen efter ett hårt pass. Ofta känner man sig lite stel och trött i musklerna och då är det bra att få igång blodcirkulationen ordentligt. Dessutom brukar eventuell träningsvärk bli bättre av att man rör på sig.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Okej! Jag är dock medryttare! Och ägaren var bortrest i två veckor, då fick jag ha hand om honom själv (är en isis) men de två gånger jag gjorde hårdare pass fick han skritta lite dagen efter. Nu har ju hon kommit hem, så nu rider jag 2 ggr/vecka igen och då rör hon förmodligen på honom nästa dag såklart, och då är det ju ännu mer lugnt om jag rider liite hårdare pass igen. Men då vet jag att det är OK om den skulle vara i hagen nästa dag! Tack för svar!
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Det beror ju på hästen. Ålder, hull, kondition och humör. Bättre ofta men lite än mycket och sällan. Och sen öka successivt.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Jag har lärt mig att dagen efter hårt pass ska man trappa ner långsamt. Precis som människor inte ska vila dagen efter ett hårt pass för då blir musklerna stela. Trappa ner och sen dagen efter vila ska man inte heller kör fullt utan trappa upp igen :)
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Ja och det beror ju på vad som menas med "ett hårt pass". På min ena betyder det i princip lite mer krav på samling, alltså putteputtelite. Hon rids heller inte så långa pass. Och min andra betyder det en tretimmarstur med gångartsträning, tempoväxlingar, samling i olika hög grad och klättring. Och vilan består av bara tre gångarter dagen efter och bara kanske 45 min ridning och endast lösgörande arbete.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Ja jag vet! För honom är det väl lite mittemellan dina hästar, mer åt det mindre krav hållet. För att det ska bli ansträngande. När jag gör detta pass då håller jag igång i trav och galopp längre tid. Gör galoppfattningar, fyra per varv och trav emellan för att stärka hans galopp. Och gör detta i x antal varv. Formen kom ett litet tag, men är nu borta och inte bra, men har ingen brådska med den.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Vill även säga att hans kondition förbättras ju för varje gång jag rider dessa pass, och varje gång han rids egentligen. Vill även tillägga att han verkligen INTE är Helt slut efter passet!
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Okej då missförstod jag din fråga. Efter ett för hästen ansträngande pass är det helt ok med vila men än bättre med en skrittur eller annan typ av jobb. Precis som ovanstående bukare sa - våra hästar tör sig inte så mycket som de borde i hagen. de står ju ofta parkerade vid maten långa stunder och så vidare.. För att minska träningsvärk, och inte bli stela och ömma är det a och o att få igång cirkulationen i kroppen.men visst- muskelfiber behöver återhämtning efter ett nedbrytande pass i upp till 48 h, men jag tror man ofta överskattar intensiteten av jobb. Beror ju dock på i vilken form hästen är i. Men vi ligger ju inte i sängen dagen efter ett gympass, en rask promenad eller liknande är ju bara skönt:)
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

KL

Min travare tävlar och tränar fortfarande som en travhäst, har dock mindre travpass inlagd i hans träning och mer ridträning. Idag senast gick han ett förberedande hårt jobb på travbanan inför en tilltänkt start om 2 veckor. Imorrn ska han gå ett pass i paddocken där det bland annat kommer ingå mkt travbommar och test på ett hinder.

När han har ridits i paddocken dagen efter jobb, är han oftast så mkt bättre och finare i paddocken. Detta mjukar upp hans stela kropp efter ett hårt jobb. Sedan låter jag honom vara i 2 dagar innan vi fortsätter köra på med den vanliga träningen. Min häst är i full tävlingskondition.

Till dig TS, jag skulle ha skrittat hästen någon timme dagen efter eller helt enkelt låtit den vara.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Skulle nog oroa mig mer för själva passet än dagen efter.
Att rida varv på varv i paddock trav, galopp, tölt utan att hästen får vila i skritt emellanåt sliter och dom drar på sig mjölksyra i musklerna med skador som följd.
Är dessutom underlaget inte perfekt och hästen jobbar fel så blir hästen mer skadebenägen.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Nu går jag mot strömmen lite...

. De flesta hästar rör sig inte så himla mycket i hagen.
.

Jaså?
Vill du komma på studiebesök?:devil:
Mina hästar rids ca tre ggr per vecka, möjligen fyra om jag har gott om tid (det vill säga om jag kan flexa ut lite tidigare någon dag under veckan). De mer tränade, får gå ganska ansträngande pass med både mjölksyraträning och kondition.
Övriga fyra (tre) dagar per vecka går de i hagen. Eller, snarare, springer de i hagen och bråkar med resten av flockarna.

Men jag har ganska många hästar så de kanske är duktigare på att hålla igång varandra.
Så nej, jag tycker inte att en häst som går på lösdrift far illa av att vila dag efter arbetspass.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Efter ett ovanligt hårt pass skall hästen inte stå utan måste röra på sig, Den skall skrittas och stretshas dagen efter gärna.

Att den går i hagen är inge garranti att den "sträcker" på sig, ta min som ett tex... hon går inte mkt i hagen utan står mestadels.Är de gräs går hon inge alls utan ett stegg äter.. ett steg..äter osv.


Det vet man ju själv om man har träat mkt hårt en dag att dagen efter är det bra att gå så man inte stelnar till.

Dag 2 kan hästen vila dock=)
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Okej tack för svar! Nu kommer han ju få röra på sig nästa dag och skulle han inte göra det någon gång så gör ju inte det något! Jag skrittar av noga. Skrittar även många pauser i passet. Stretchar honom även ibland efter passet. Så jag kan hålla igång just denna övningen en liten stund, sedan får han ju skritta och pusta ut innan jag tar nästa varv. Så nej han skrittar mycket i sitt pass, både fram, avskrittning och i passet.
 
Sv: Mår dåligt? Vila nästa dag

Ni får gärna svara på min andra tråd "Dressyrpass" lite längre ner. Eller svara i denna tråden. Där frågan är om man gör ett liite mer ansträngande pass- hur många dagar behövs "vanlig" träning innan man kan köra ett likadant pass? Redan nästa dag el. 4 dagar emellan ex?
 

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 752
Senast: sjoberga
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp