nightcrawler

Trådstartare
vad ligger manxkatter på i pris?
hade en i mitt gamla stall som var en :devil: på att ta råttor. hon nedärvde även det till sina ungar. vet inte var katten kom ifrån, en dag fanns hon bara där och sen har hon stannat. det finns även en sådan i det stallet jag jobbar i nu, men den katten har åxå bara flyttat dit. stallen ligger med bara 100 m emellan. gillar inte katter men blev så kär i katten i gamla stallet och framför allt hennes ena avkomma. måste ha en eller två sånna när jag får eget stall

Sv: manxkatt

Skulle gissa på en sådär 6000-8000 kr, det är väl de priser de flesta raskatter ligger kring i det.

för en katt :eek::eek::eek:
då får det lov att bli en bonnkatt från närmsta ladugård eller en unge från kattan (om dom inte hinner ta bort dom)

för en katt :eek::eek::eek:
då får det lov att bli en bonnkatt från närmsta ladugård eller en unge från kattan (om dom inte hinner ta bort dom)

Tror du det är gratis att föda upp katter? Raskatter är dessutom etter dyrare att föda upp än huskatter.

Misstänker att samma reaktion inte hade erhållits om det hade gällt hundar... eller en häst. :smirk:

6000-8000 kr är väl ungefärligt snittpris på raskatter idag. Dubbla priserna finns dock liksom lägre priser.

nä du har rätt. jag vet att det kostar att föda upp djur, jag hade inte reagerat så för en häst eller hund. men det finns även smärtgränser där. skulle inte ge mer än max 10 000 för en stor hund. enliten skulle jag inte ge mer än kanske 6-7000 för. priserna är åt hel...e oavsett vilket djur.

men jag hade hoppats ppå att dom skulle vara lite billigare

Tror du det är gratis att föda upp katter? Raskatter är dessutom etter dyrare att föda upp än huskatter.

Misstänker att samma reaktion inte hade erhållits om det hade gällt hundar... eller en häst. :smirk:

6000-8000 kr är väl ungefärligt snittpris på raskatter idag. Dubbla priserna finns dock liksom lägre priser.

Den kattungen vi har köpt (men ej ännu fått hem) kostade 6.000:-...och nu letar vi en kompis till henne...där ligger priserna som du säger 6000-8000...

har korsning mellan manx och bonnkatt.. han är en duktig jägare trots att han är innekatt, lyckades fånga en fladdermus, vart den nu kom ifrån.. men iaf så kostade han inte alls mkt, runt 100 kr.. så kanske leta efter en korsning ist?

Att katten saknar svans är inget som gör den till en Manx. En svanslös bondkatt misstänker jag att det rörde sig om.

Jag hade en manxkorsnig tyvär kom han och en annan katt inte överens så han flyttade.
Men råttinstikten ärvs från modern tror jag, En av våra bonkatter tar en 6 möss/sorkar/råtter om dagen och hennes mamma var likadan.

Men manxkorsningar är det något specielt med, tycker jag. Har en väg där de rör sig flera st.

Dom flesta katter är bra på att ta möss. Vi har en russian blue som är rena mördarmaskinen, tar möss, sork, fåglar, fladdermöss...:crazy: Hon är skickligare än bondkatten till och med, fast hon är uppväxt som innekatt och lärde sig jaga först som vuxen.

Så jag tror mer det beror på personligheten - en aktiv och atletisk katt brukar också vara en god jägare.

nja, dessa kissar var lite special. dom tog storråttor med mera. sånt som fick en vanlig meriterad råttjägare att blekna.

nix, ingen vanlig bonnkatt. det kanske inte är manx, men då måste det vara blandning eller nån annan svanslös ras.
dom är väldigt speciella i tempramentet, snälla och väldigt mjuka i sinnet. pälsen är åxå annorlunda, har inte råkat på nån bonnkatt som har en sån mjuk päls. och framför allt så så ser dom annorlunda ut i kroppen. dom är små och ganska låga i bak. tänk er en sabeltandadtiger, hur dom brukar avbildas. något lägre i bakkärran. dom liknar inte bonnkatter. har tyvärr inga bilder. ska se om jag kan ta bilder på den ena. så kanske det går att få lite klarhet i det.

nix, ingen vanlig bonnkatt. det kanske inte är manx, men då måste det vara blandning eller nån annan svanslös ras.
dom är väldigt speciella i tempramentet, snälla och väldigt mjuka i sinnet. pälsen är åxå annorlunda, har inte råkat på nån bonnkatt som har en sån mjuk päls. och framför allt så så ser dom annorlunda ut i kroppen. dom är små och ganska låga i bak. tänk er en sabeltandadtiger, hur dom brukar avbildas. något lägre i bakkärran. dom liknar inte bonnkatter. har tyvärr inga bilder. ska se om jag kan ta bilder på den ena. så kanske det går att få lite klarhet i det.

Svanslöshet förekommer i många olika varianter och det finns olika slags mutationer som orsakar svanslöshet, mutationer som är spridda i huskattpopulationen och rätt vad det är poppar de upp. En del av dem är ärftliga och nedärvs dominant (som manx-anlaget) och då börjar det helt plötsligt poppat upp svanslösa huskatter (förutsatt att svanslösingen inte kastreras då), vissa anlag nedärvs recessivt och slår inte igenom förrän populationen är inavlad. Det finns även en en enorm variation i färg, pälskvalité, öronstorlek, tasstorlek, kroppsstorlek etc. i huskattpopulationen så visst kan det handla om helt vanliga huskatter. Den variation som finns i huskattpopulationen (som trots allt består av mer än 1 miljon katter) ska inte underskattas. Alla "goda" egenskaper kommer inte från raskatter. ;)

jag tar några kort så får vi se vad ni kattexperter kommer fram till :idea: kan ju hoppas att det inte är raskatt. men dom är verkligen speciella. tackar för hjälpen så länge och återkommer med bilder :)

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 016
Senast: Sorgsen
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar