Manuka honung - Fungerar på mugg?

Pucken

Trådstartare
Jag har en häst som har fått väldigt mycket mugg kring karleden på ett av sina bakben. Nu har hon så mycket krustor så området har svullnat upp en del. Tvättar med hibiscrub och smörjer med salsyvase salva 2% men märker ingen skillnad och många av krustorna sitter som berget och vill inte lossna. Jag har läst att manuka honung ska fungera bra på mugg. Är det någon som har testat det? Hur funkade det och hur använder man det?

Vi använder vanlig svensk honung. Bakterie/svampdödande, viktigt att den är svensk eftersom svensk honung inte får upphettas. Det gör man med all importerad honung, och då dör de viktiga mikroorganismerna.
Använder honung på mugg, regnskållor, sår- allt som inte behöver veterinärvård.
Men är hon full med krustor och svullen så bör en veterinär titta på det.

Tack för svar. Kör ni ekologisk honung? Jag har hört att vanlig honung kan innehålla för mycket socker men det kanske är skillnad på svensk honung. Tvättar du rent först med något innan du tar på honungen? Just nu är hon svullen endast i området där krustorna sitter, ser jag inte en förbättring inom ett par dagar tar jag ut en veterinär :)

Jag hade en brutal mugg på ena hästen och vanlig svensk östgötahonung läkte ut allt. Helt otroligt! Numera lägger jag alltid honung på sår. Läker på nolltid!

Jag har en häst som har fått väldigt mycket mugg kring karleden på ett av sina bakben. Nu har hon så mycket krustor så området har svullnat upp en del. Tvättar med hibiscrub och smörjer med salsyvase salva 2% men märker ingen skillnad och många av krustorna sitter som berget och vill inte lossna. Jag har läst att manuka honung ska fungera bra på mugg. Är det någon som har testat det? Hur funkade det och hur använder man det?

Mugg är ett samlingsnamn för olika infektioner beroende på olika bakterier osv.
Honung Medicinskt är ett relativt nytt medel som används med framgång på många sår osv.
Det är för den skull inte något mirakel medel /lösning på alla sår /infektioner osv.

Om din häst har problem av sort som känns grav bör en veterinär konsulteras och diagnosticera problemen i första hand . Utifrån det kan ju diskussion om manuka honung ske som del av diagnos .

Jag använder honung på sår och det läker hur snabbt och snyggt som helst, men jag har aldrig testad på mugg. Det skulle jag nog inte heller börja med för en såret håller på att läka och muggkrämen inte längre behövs.
Och jag måste nämna att honung kan innehålla botulism bakterier, får man in det i såret då är man fucked helt enkelt. Det finns medicinsk honung som man kan köpa på apoteket, det betyder att honungen är uppvärmd till hela 120°C i 10min och ja, då dör många bakterier men honungen är fortfarande effektiv på sår. Det är bara en liten chans att du köper en burk botulism men jag känner att du måste veta iaf.

Jag använder honung på sår och det läker hur snabbt och snyggt som helst, men jag har aldrig testad på mugg. Det skulle jag nog inte heller börja med för en såret håller på att läka och muggkrämen inte längre behövs.
Och jag måste nämna att honung kan innehålla botulism bakterier, får man in det i såret då är man fucked helt enkelt. Det finns medicinsk honung som man kan köpa på apoteket, det betyder att honungen är uppvärmd till hela 120°C i 10min och ja, då dör många bakterier men honungen är fortfarande effektiv på sår. Det är bara en liten chans att du köper en burk botulism men jag känner att du måste veta iaf.

Fast what ?
Medicinsk honung är det väl som nämns i sammanhanget som även säljs/ordineras ibland av veterinärer numera?

Förstår inte riktigt vad du menar ang resten samt att botulism skulle vara en risk i sammanhanget ?

Vad är f.ö ”muggkräm” ? :confused:

Mugg är ett samlingsnamn för olika infektioner beroende på olika bakterier osv.
Honung Medicinskt är ett relativt nytt medel som används med framgång på många sår osv.
Det är för den skull inte något mirakel medel /lösning på alla sår /infektioner osv.

Om din häst har problem av sort som känns grav bör en veterinär konsulteras och diagnosticera problemen i första hand . Utifrån det kan ju diskussion om manuka honung ske som del av diagnos .
Min veterinär rekommenderade det eftersom vi provat allt annat och rätt antibiotika både oralt och injektion tog inte infektionen trots att odlingen sa att det var rätt.

Min veterinär rekommenderade det eftersom vi provat allt annat och rätt antibiotika både oralt och injektion tog inte infektionen trots att odlingen sa att det var rätt.

Ja som sagt - medicinsk honung är ofta nu inkluderar i veterinära sammanhang - använder det jag också .

Hon har inga sår utan bara krustor, och svullnaden har gått ner lite. Och som sagt så kommer jag att ta dit en veterinär om det inte blir bättre såklart. Jag har bara läst att många har använt sig av honung då inget annat fungerat. Idag köpte jag svensk honung och ska se om det fungerar.

Clostridum botulinumbakterierna har du runt omkring dig hela tiden, överallt.

Eh... Ja? Och när Clostridum Botulinum kommer in i ett sår så kan de börja germinera och producera gift. Sårbotulism är dödlig. Därför använder sjukhus och vet medicinsk honung
istället för vanlig konsument honung.

Hon har inga sår utan bara krustor, och svullnaden har gått ner lite. Och som sagt så kommer jag att ta dit en veterinär om det inte blir bättre såklart. Jag har bara läst att många har använt sig av honung då inget annat fungerat. Idag köpte jag svensk honung och ska se om det fungerar.

Det bör inte bli sår innan man kontaktar veterinär om muggen är så pass grav med svullnad och krustor som du undrar över .
Vanlig livsmedelshonung från affären har ingen bättre läkning än andra allmänsalvor att smörja på med. Hur dessa funkar eller inte funkar beror som sagt på vilken bakterie som orsakar muggen och vilken grad osv som redan reflekterat .

Jag hade definitivt låtit en veterinär tittat på det om du har de problem du beskriver med svullnad och mycket krustor . Väl värt det jämfört med att sen ha någon värsting infektion där typ inget biter ang medel .

Grejen är att du måste få bort krustorna för att kunna läka muggen, bakterier samlas under krustorna. Enklast är att mjuka upp med hjälp av omslag med någon form av olja (jag använder torskleverolja eftersom det anses vara även bakteriedödande) som du sedan tvättar bort med hibiscrub, efteråt smörjer du på honung/salva efter baktprov/salicylvaselin. Riv inte bort krustorna, ta bara bort lösa försiktigt, ha engångshändelse på dig. Upprepa dagligen, låt hästen gå med oljeomslag utomhus.

Jag har använt både medicinsk honung och vanlig svensk honung, jag märker faktiskt ingen större skillnad.

Grejen är att du måste få bort krustorna för att kunna läka muggen, bakterier samlas under krustorna.
.

Och om det tvistar de lärde ;)
Man ska inte vara där och pilla till varje pris heller - precis som man inte ska med varenda sårskorpa . Med bortpillande av krustor på svårare ”mugg” sprider du mera det hela om såren utan krustor börjar vätska etc . Framför allt om det görs i samband med spolande av ben och benen inte är helt torra !

Ska man pilla och smörja och ha sig på svårare fall av ”mugg” i egen regi , och det ändå inte hjälper så är det som sagt sunt att veterinär får ta en odling och medicinera i svårare fall snarare hellre än senare .

Och om det tvistar de lärde ;)
Man ska inte vara där och pilla till varje pris heller - precis som man inte ska med varenda sårskorpa . Med bortpillande av krustor på svårare ”mugg” sprider du mera det hela om såren utan krustor börjar vätska etc . Framför allt om det görs i samband med spolande av ben och benen inte är helt torra !

Ska man pilla och smörja och ha sig på svårare fall av ”mugg” i egen regi , och det ändå inte hjälper så är det som sagt sunt att veterinär får ta en odling och medicinera i svårare fall snarare hellre än senare .
Med all respekt, när det gäller mugg finns det mycket lite jag inte testat eller är medveten om. Med hjälp av mina "studier", dvs åratal av svår mugg på mitt hästskrälle där allt möjligt och omöjligt har testats, har aldrig svår mugg botats genom att inte ta bort krustorna. Kruxet är att min erfarenhet är (liknande din gissar jag) att man måste ha lite fingertoppskänsla om när det ska pillas. Mindre än en enkrona hade jag aldrig rört ens.

Men så har jag haft "mugg" som spridits upp över ryggen och täckt ett område som nästan täckte en kvadratmeter. Inte ens då sa odlingen särskilt mycket, egentligen ingen gång har odlingen sagt så mycket, tyvärr.
Jag håller med om att veterinär bör kika på det så fort det eskalerar, men min erfarenhet är tyvärr även där att de inte har så bra koll. Det har hänt mer än en gång att vet. har ringt och frågat mig om mugg (min häst är välkänd av den anledningen...) och fått tips. Och det ÄR ju ofta en gissningslek.

@lady_vip det är ju väldigt vesäntligt det jag kommenterat och det du utifrån det i din tur svarat på ang nyanser i det hela gällande råden .

Som sagt/reflekterat över innan.

Din ”mugg” är inte det som ens gravare fall av ”mugg” inkluderar ang generella fall ...

@lady_vip det är ju väldigt vesäntligt det jag kommenterat och det du utifrån det i din tur svarat på ang nyanser i det hela gällande råden .

Som sagt/reflekterat över innan.

Din ”mugg” är inte det som ens gravare fall av ”mugg” inkluderar ang generella fall ...
Nej, verkligen inte, den var långt ifrån generell, en erfaren klinikveterinär stod som ett frågetecken.

Oavsett är min slutsats, baserat på min erfarenhet, att krustorna måste bort om det ska läkas. Mindre mugg mår bäst av att få självläka (förutsatt att hästen inte går i fukt, inte har skabb etc).

Nej, verkligen inte, den var långt ifrån generell, en erfaren klinikveterinär stod som ett frågetecken.

Oavsett är min slutsats, baserat på min erfarenhet, att krustorna måste bort om det ska läkas. Mindre mugg mår bäst av att få självläka (förutsatt att hästen inte går i fukt, inte har skabb etc).

Men ja - precis som jag skrivit som du ju själv ändå verkar känna igen och hålla med om utifrån normala fall, så ska inte krustorna forceras bort alls i de flesta fall då pilla bort krustor ”med våld ” bara sprider det hela osv - ffa i en annat än snustorr miljö .

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama