FH2013

Trådstartare
Hej! Nåt särskilt att tänka på om man ska debutera 1* på Mantorpsbanan?
Tips, råd eller erfarenheter?
:bow::bow:

Sv: *Mantorp

Att den banan är ganska mkt enklare än en vanlig * bana! Så det är väl positivt att debutera där.. då får man känna på lite mer linjer men ändå på ett snällt sätt! :D Sen går den mkt på en slinga i skogen så det tar en massa tid.. inte som om terrängen bara går på ett fält där man kan galoppera på obehindrat. Gå banan ordentligt flera ggr.. lätt att rida vilse där i skogen ;)

Senast ändrad:

Linjen mellan Coffin och vattnet har jag hört en del ryttare klagat på, men det kanske är mest av de i lätt klass (samma linje). Krävs att man tar ut rätt ordentligt för att få en bra väg på vattnet. I övrigt ganska snällt tycker jag (trots att jag inte tävlat på den nivån). Lycka till!

Det är ett ganska kort avstånd i coffin men jag såg inte många som hade problem med linjen faktiskt.. en del kom på tvären till vattnet men dom tog inte ut svängen som man kan göra. Man kan ju faktiskt rida rakt fram efter coffin oxå och lägga en stor volt till höger om man vill komma mer rakt på vattnet.

Håller helt med fio ang banan i allmänhet!

Men jag såg ett antal (mest i 1* faktiskt) som inte gjorde linjen coffin-vatten så särskilt elegant (läs: kravlade sig över alt. hade stopp på inhoppet i vattnet) på den senaste tävlingen :p

Den erfarenheten har jag också när jag varit där och kollat ett par gånger, samt pratat med ryttare och bambyggare efter att nya vattengraven kom till. Men precis som Fio säger kan man ju göra vägen lättare. Men tipset till TS är väl att vara väldigt noga med den vägen i alla fall :).

Ja många tänker inte på att man faktiskt får korsa sin egen väg när hindren är numrerade olika.. man är liksom helt skolad i banhoppningens tecken att det är ett big no no och så rider man en slarvig väg i stället och får ett onödigt stopp.. som just den linjen faktiskt inbjuder till. :p

Man ska verkligen utnyttja volterna om man känner att det behövs! Men det känns ändå lite onaturligt. :)
Folk blir dock väldigt förvirrade och tror man har ridit fel. :D

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
551
Senast: JohannaB
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 105
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023