Badger
Trådstartare
Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje generation.
(Alltså testen är gjorda på nordiska värnpliktiga män, men inte just Svenska eftersom vi inte längre har värnplikt. Därav män(iskor))
Alltså det kan bara inte vara bra. Oavsett om resultaten är Incels eller inte så tror jag inte en långsamt allt dummare (manlig?) befolkning är så himla praktiskt eller tryggt i längden.
https://www.svd.se/darfor-har-80-talisterna-lagre-iq-an-sina-foraldrar
iofs från Svenskan som ju inte har varit superpålitlig vetenskapligt på sistone.
(Alltså testen är gjorda på nordiska värnpliktiga män, men inte just Svenska eftersom vi inte längre har värnplikt. Därav män(iskor))
De norska intelligenstesterna var uppdelade i tre deltester: en som testade matematisk förmåga, en för ordförståelse (synonymer) och en tredje av mer klassisk IQ-testtyp för att testa abstrakt tänkande, där mönster skulle ordnas i en serie – även kallad Ravens matris.
Uppgången – och nu nedgången – har synts inom alla tre deltester, även om den varit kraftigare i de två första.
Den norska datamängden med värnpliktiga var enormt ur undersökningshänseende och därmed i en klass för sig, men samma nedgång har därefter noterats i en rad länder i världen.
En brittisk psykolog
som i en metastudie analyserade en mängd studier som tittade på skolgång kopplade till IQ, såg tydliga effekter av skolgångens påverkan på poängen på IQ-tester.
Och när forskaren Sundet djupdök i den norska datan för att se exakt vad som försämrats så var minskningen alltså störst i de tester där fokus var på matematik och ordförråd.
– De två testerna är mer direkt kopplade till färdigheter som du lär dig i skolan. Jag tror att det handlar om att ungarna inte lär sig det här på samma sätt längre. De har datorer, de behöver inte räkna. Och ord förändras över tid, säger han.
Alltså det kan bara inte vara bra. Oavsett om resultaten är Incels eller inte så tror jag inte en långsamt allt dummare (manlig?) befolkning är så himla praktiskt eller tryggt i längden.
https://www.svd.se/darfor-har-80-talisterna-lagre-iq-an-sina-foraldrar
iofs från Svenskan som ju inte har varit superpålitlig vetenskapligt på sistone.