Manliga problem

S

Sulan

Manliga problem Jag har nyligen börjat rida. Undrar hur andra män/killar klarar av problemet med att de personliga ägodelarna blir krossade under ridningen? Är det endast ett nybörjarproblem? Vad har ni för tips? Detta är ett riktigt problem för mig.

Tack på förhand
Maila gärna

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Manliga problem

Nu är jag inte kille, men min sambo har ridit ibland och har ridit 10 gånger på ridskola och för honom så är det sadeltypen som ställer till det. Han avskyr engelska sadlar i "tjejstorlek", dvs ca 17" och när jag gick över till westernridning var han mycket nöjd då han kunde rida i min westernsadel utan problem.

Sen studsar man ju mer i början, innan man lärt sig slappna av och sitta stilla i sadeln och fjädra i ryggraden.

Så se till att du får en sadel som passar dig i storlek, säkerligen upp mot 18" och att sätets utformning passar dig, testa lite olika, kanske att man som kille ska ha en som är plattare och inte så djup i sitsen? Om inte det fungerar så testa en westernsadel till en början.

Slappna av och försöka att sitta på sittbenen och fjädra i ryggen!

Hoppas du får några svar från killarna också!

/Camilla

Bekant problem från när jag också började rida. Trav i nedsittning på en skumpig häst kan få vilken kille som helst att undra om man kommer att kunna skaffa barn i framtiden...

Precis som föregående skribent skriver så kan sadelstorleken spela roll, men även djupet på sadeln. Dressyrsadlar är jobbigare, speciellt om de är så korta som 17'. Allroundsadlar och islandssadlar har jag inte haft några större problem med. Westernsadlar har jag ingen erfarenhet av.

Det andra tipset är att skaffa tajta kalsonger som håller "utrustningen" på plats. Jag gillar löparkalsonger (briefs) från NewLine. Boxershorts går fetbort.

Och sen sitter man stabilare när man blir mer erfaren och då blir det hela ett mindre problem, även om det fortfarande kan bli "obekvämt" ibland...

Senast ändrad av en moderator:

Då är min smabo kanske litte udda??
Han kan inte rida i mina stora platta 18" sadlar...
Han föredrar sin lilla fjantiga 17"s dressyrsadel ;)

Men kalsongtipset använder han sej redan av...
Och det tycker han fungerar bra...

Sen kan jag också tala om att detta problem är även bekant för tjejer när dom är nybörjare dom också...

Sambon rider, och han får ont ibland. Fast inte värre än jag kan få. Om man ska vara specifik så var det väl inte själva familjelyckan som gjorde ont (om det är så har man nog suttit alldeles för framåtlutad), utan mer därbakom, så att säga.

Jag kan inte förklara varför en 17' dressyrsdael skulle vara bättre än en flatare 18'. Mer än man sitter mer still i en lite djup sadel...

För att tala klartext (och nu får jag väl nån moderator på mig). Eller hurrarop? :devil:
Självklart sitter man inte på testiklarna, men man kan ju inte heller placera dem så högt att de i alla situationer undviker kontakt med sadeln heller. Speciellt ett högt framvalv kan ställa till problem. Och då blir just skumpandet rätt obehagligt (inte som en rejäl grenspark förstås). Bra kalsongval gör dick att man har större valfrihet i placeringen. :angel:

Värk vid sittbenen eller området framför tvivlar jag inte ett dugg på att det kan drabba både killar och tjejer. Men det går ju över när man blir mer van...

Det finns gelsitsar att köpa som man kan trä över sadeln. Hjälper lite om man inte kan välja och vraka mellan olika sadeltyper (som man oftast inte kan på en ridskola).

Mvh//LG

Tjoho! Äntligen en tråd som man kan lägga sig i med gott samvete! :banana: Kan bara instämma i tidigare inlägg om att kalsongvalet spelar stor roll, lite tightare modell är det ända som gäller. Personligen har jag ingen erfarenhet av att det skulle spela någon roll vad man änvänder för sadel. Suttit i många olika, men tyckt att det inte spelar någon större roll. Annars så lär man sig ganska snabbt som kille att få in en ganska bra sits :devil: Vänta bara tills du börjar hoppa och landar på framvalvet efter hindret... :o

Kalsongvalet spelar en STOR roll.
Jag använder tajta boxer, UTAN söm "mittunder". Det brukar ju finnas en korssöm där.
När man är nybörjare sitter man gärna lite mer framåtlutad och har således lite kortare "säkerhetsavstånd" till paketet.
När man kommer upp lite mer i sadeln minskar risken för närkontakt.

Sadelstorleken har inte spelat ngn större roll för mig, iaf om man använder sadlar > 17".
Red i en 15" en gång = ONT!! :eek: :o

Då ska du vara glad att du att du lär dej rida och hoppa i dagsläget...bortsett från om du hamnat hos kavalleriet i lumpen förståss... :devil:

När en annan hoppade första gången med storhäst var det MANSKAPSSADEL som gällde.... :o :eek:

Då blir även flickor ljusa som kastratsångare.... :angel:

Har diffusa minnen av problemet när jag började rida och att det var värre med djupa och korta sadlar. När jag började jobba med sitsen (centrerad ridning) och ha längre stigläder så att jag sitter i djupare jämnvikt.... har jag inte haft några problem. Rider i boxer och jeans utan problem. Rider inte lätt i traven, slutade med det när jag började med westernridning för länge sedan. Rider dock islandshästar nu som är ganska mjuka i gångarterna. Hoppar lite i skogen men inte mer än 60-70 cm som mest och utan problem.
Jag tror att när balansen sitter i ryggraden försvinner problemet.

Bröder hav förstöstan :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Aha, här har kommer äntligen förklaringen till att de flesta nybörjarkillar jag sett tycks ha lätt för balansen i ridningen redan från start. Sitter de fel så hamnar paketet i klämm och de får inte en chans att glömma sitsen.... :) .

jaca skrev:
Aha, här har kommer äntligen förklaringen till att de flesta nybörjarkillar jag sett tycks ha lätt för balansen i ridningen redan från start. Sitter de fel så hamnar paketet i klämm och de får inte en chans att glömma sitsen.... :) .
vilken lyx.. och alla vi tjejer måste komma ihåg det i huvet och blir bara påminda av ridläraren.. *svartsjuk på killarna* :smirk:

Kan väl berätta en liten "söt" historia som min son är "skyldig" till...

Han var i nioårsåldern då vi fick hem en liten Bponny som hoppade hus, med jätteteknik...men hon bockade och slog bakut emellan hindren, inte en gång utan hela tiden... :(

Sonen som alltid haft mkt bra balans tränade och tränade, leendet som ibörjan varit stort (över ponnyns förmåga) blev mer och mer ansträngt ju längre tiden gick.. :confused:

Hans tränare (A ingvarsson) öste beröm över hur han tacklade ponnyn och framförallt över hennes teknik...gång på gång... :d

En tävling fick sonen nog när tränaren stog där och sa:
-Vilken ponny, som den hoppar, åh vad du rider den bra !!! Den kan gå huuuur långt som helst! :)
Sonen tittar surt och svarar:
-Lätt för dig att vara optimist, det är inte dina kulor hon knäcker i varje bocksprång... :( :crazy: :devil:

Ponnyn såldes senare till avelsboxen...

Det var sött :banana:

Ska börja med "ridterapi" för maken som har ryggproblem och tar till mig alla goda råd och för vidare. Han är verkligen nybörjare så här gäller det att göra saker och ting så bekvämt som möjligt så han inte blir avskräckt....Det får bli w-sadeln för dressyrsadeln är för djup ;)

Min sambo hälsar att med fördel används tajta kalsonger som håller de ädla delarna på plats och han säger att det blir bättre efter hand som man lär sig rida lätt ordentligt och man inte längre drösar ner som en säck potatis i sadeln efter ett hinder. :D

Apo

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: sorbifolia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama