Mankhöjd på halvblod

ForeverYoung

Trådstartare
Får en häst lägre poäng på typen vid en bedömning (3-årstest/kvalitet) om den är under eller över en viss höjd? Vilka gränser gäller isf? :)

Sv: Mankhöjd på halvblod

Har visat 4 av mina avkommor med varierande mankhöjd och de har fått följande på Typ och Huvud/Hals och Bål.

Häst 1, 172 cm, 8 på Typ, 9 på HHB (Kval. bed)
Häst 2, 172 cm, 8 på Typ, 8 på HHB (Kval.bed)
Häst 3, 159 cm, 7 på Typ, 7 på HHB (3-års test)
Häst 4, 159 cm, 8 på Typ, 8 på HHB (3-års test)

De har nyligen höjt minimihöjden för att kunna stamboksföra ett sto från 154 till 156 cm.

*KL*

Det var en häst som låg på 158 ? Som fick 9 på typen på 3 årstestet i år .

*KL*

Oj, då måste den varit supersupersnygg. Jag ha fattat det så att de sänker poängen på typ med en poäng om de är under måttet för rasstandard.

Jag visade ett sto som var 156 på 3-års en gång och hon fick 7:a på typen.

http://www.asvh.se/resultat/3arstest/osterlen_09.pdf

Dock om man tittar på bedömningarna är det många under 160 cm som faktiskt får en 8 på Typen och % så är det bra många mer hästar som bedöms som är över 160 cm så frågan är om de verkligen blir neddömda med det poängen de små ..?

Dock vet jag att man brukar säga att man mister 1 poäng när de är stora eller små men som sagt då är det istället väldigt många 9 på de små hästarna eller ???? Då blir det inte rätt iallafall . Hoppas ni förstår vad jag menar i mitt bladder ;)

Mia

Min pålle var 175 cm vid 3års testet, vilket borde räknas som "onormalt" stor, fick "trots" det en 8:a:D

Normal mankhhöjd på ett halvblod ligger väl runt 165 cm, men de har ju blivit större på senare år...

*KL*

Något som glöms bort i det hela, är ju just typen........och allt hänger inte på mankhöjden.
Är det ett sto, så måste den även vara feminin.:idea:

Ja där måste ju även vägas in om ett feminint sto på 158 borde inte få samma typ mot en hingst/valack på 158 ?
Även om de är i samma modell ?
Menar man drar väll ner på om hingsten saknar hingskaraktär tex så blir det ju något negativt ?

Mia .

om man ser på medelhöjden så ligger den väl snarare på 170 än 165 nu för tiden? halvbloden blir allt större, har du en häst i dag tex som är 164 så säljs den som "fin liten lämplig som tjejhäst".

Mitt sto är 156 cm, fick 8 på typen vid stambokföring.:bow: Dock väldigt feminin.. :)
Jag var helt inställd på att få avdrag för att hon är så liten.

om man ser på medelhöjden så ligger den väl snarare på 170 än 165 nu för tiden? halvbloden blir allt större, har du en häst i dag tex som är 164 så säljs den som "fin liten lämplig som tjejhäst".

Personligen tycker jag det är jättebra eftersom jag helst vill ha en häst under 160, jag kan få en riktigt bra häst ganska billigt:D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Kajsalisa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Mli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
352
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka