Mängd hö vid lösdrift?????

N

nyfikenjag

Ungefär hur mycket hö per dygn bör jag ge till en shettis och en islänning på lösdrift vintertid ??? Har inte fått analys och så än utan jag vill bara ha ett hum om minsta mängden.

Sv: Mängd hö vid lösdrift?????

Jag sitter i samma sits just nu.
En Islänning samt en shettis, båda har haft problem med fång.

Men iom att islänningen behöver mer mat än shettisen, så får den
lille vara inomhus några timmar medans jag rider och stödfodrar islänningen.

Jag har även ( igår )
fått tag i BRA fjorårs halm som dom kommer att få tugga på under nätterna.
Tyvärr har jag bara fått tag i första skörds hö, som jag inte heller analyserat, men dom som jag köper det av har sagt att dom ska göra det.
Detta är inget svar på din fråga om HUR MYCKET dom ska ha
Men i alla fall.......
Hej från Hambo

jag har fri tillgång på hö shettisen blir inge större av de än om hon bara skulle få 5 kg om dagen=)

De rör sig mera på lösdrift så de behöver fri tillgång i vinter för att kunna hålla värmen=)

förra vintern gick mitt halvblod och mina 2 shettisar på lösdrift. dom fick fri tillgång på hösilage, gick åt ca. 280 kg/veckan. både shettisarna och halvblodet hade ett lagom hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka