Många (?) rapporteringar

Jamtland

Trådstartare
Resultatet för Bergsåkers ponnytrav har kommit in på hemsidan, och jag har i lugn och ro suttit och tittat igenom listorna. (Var lite nervös och uppskruvad då så jag hörde nog itne ett enda resultat då jag var där... :smirk: )

Och jag måste säga att jag är lite chockad över mängden rapporteringar på ponnyerna. Är det "normalt" att ponnyägare inte kollar upp sina ponnyer innan de åker och tävlar (en del kan ha gjort illa sig i transporten eller dyl, men knappast alla som var rapporterade i lördags)?

Och hur kan tävlingsledningen "låta" en häst som travar så illa att han blir rapporterad vinna ett löp?! Jag trodde i min enfald att rapportering = diskning... :confused:

Jenny

Sv: Många (?) rapporteringar

Jadu...
FÖRUT blev ponnyerna först varnade och sen diskade för "orent trav", nu har man lämnat den regeln och i stället övergått till rapportering om de travar illa.
I de allra flesta fall så är det helt friska ponnyer som travar illa pga att de blir överforcerade av ivriga och kanske orutinerade kuskar.
Det handlar alltså till stor del om att utbilda kuskarna att driva på ponnyn lagom mycket, så att den går i ett tempo där den KAN trava rent.

En del blir ju rapporterade pga att de galloperar med bakbenen och på det viset inte räknas som rena , alla är ju inte halta för att de blir rapporterade oftast så är det ju faktiskt friska ponnyer eller hästar. Själv tyckte jag att ena våran inte gick så bra men hon klarade sig undan nålsögat men jag hade inte sagt något om hon hade blivit diskad eller rapporterad men så är det ibland första tävlinge både häst och kusk kanske vill lite för mycket , ibland är det bara så att de går dåligt just den dan och inte visat något alls hemma för så var det med våran i allafall.

Jag håller med Ameo och Gonkan.

Skulle det vara så att ponnyn får flera rapporteringar (tre) så krävs veterinärintyg för att få starta igen.

Jag fick ett r på min kille när hans stora bollar hängde och slängde när han skulle springa lite fortare, där var problemet åtgärdat med en susp.
Han var alltså inte halt utan travade orytmiskt bak pga bollarna.

Jo, förvisso har kusken stort "ansvar" att hålla ponnyn i ett för ponnyn lagom tempo, men i lördags var det flera som blev rapporterade och fick påföljden 6 dgrs start och anmälningsförbud och då är det ju inte "bara" för kraftig drivning...

Jenny

Jag fick ett r på min kille när hans stora bollar hängde och slängde när han skulle springa lite fortare, där var problemet åtgärdat med en susp.
Han var alltså inte halt utan travade orytmiskt bak pga bollarna.
EXAKT vad som hände mig med min förra lillhingst också. Och han hade inte ens stora kulor, men tydligen väldigt smärtkänsliga.. :crazy:

Jo, förvisso har kusken stort "ansvar" att hålla ponnyn i ett för ponnyn lagom tempo, men i lördags var det flera som blev rapporterade och fick påföljden 6 dgrs start och anmälningsförbud och då är det ju inte "bara" för kraftig drivning...
JOO Då! Det handlar alltås int eom "för kraftig drivning" utan om att ponnyerna försöker trava i ett tempo som de inte klarar av. De BLIR då orena i sina rörelser och detta ska helt korrekt rapporteras. Sen är det ju omöjligt för den som sitter i domartornet att avgöra om orenheten beror på överforcering eller om det verkligen ÄR en hälta. Och om inte annat så av djurskyddsskäl så är det väl jättebra att det uppmärksammas på detta sätt. OM samma ponny gång efter gång efter gång rapporteras så måste man ju åtgärda problemet på något sätt - är ponnyn halt => behandla den. Är ponnyn bara överforcerad (vilket är VÄLDIGT vanligt) så är det kusken som MÅSTE lära sig att hålla igen!

Jamtland skrev:

Jenny

Jag är inte insatt i ponnytravet men antar att reglerna är likadana som för "stora" travare.

Rapportering gäller orent trav, alltså säger det ingenting om hästen är halt eller inte. Travar hästen orent kan den bli rapporterad av bandomarnämnden. Bedöms hästen vara halt kan den få startförbud av veterinären. Detta är två separata bedömningar. En häst kan vara rapporteringsmässig utan att vara halt (t.ex. Etain Royal med framskor som slår ihop var tredje steg ungefär). En häst kan även vara halt utan att vara rapporteringsmässig.

De ponnyer som blev både rapporterade och fick startförbud ansågs båda trava orent och vara halta.

Så här stod det på ponnyn som vann ett lopp:
Hästen Xxxxxx döms till 2 godkända kvallopp, ej tävlingsmässig.

Jag tycker det i vilket fall som helst är hutlöst att en häst som inte är "tävlingsmässig" kan tillåtas vinna ett lopp.

Jenny

Har den inte två godkända lopp i raden så blir den ådömd kvallopp tills den har det. För att loppet ska vara godkänt ska den fullfölja loppet odiskvalificerad, odistanserad och orapporterad. Jag antar att denna hästen inte hade två sådana lopp i raden...

Tycker du att orent trav ska leda till diskvalifikation?

Hmmm, DET känner jag igen.

Vi behövde ju inte kvala våra ponnyer på min tid men vi blev diskad för oren trav i bland.

Det ställde vissa krav på domarna... :angel:

/// ghost

Vad tycker du, bra eller dåligt med diskning för orent trav? Man får ju förutsätta att domarna isåfall är kunniga och konsekventa.

Jag måste fundera på det, vi var ju ytterst medvetna om att om vi överforcerade våra hästar så blev vi diskade. (Fast på Gotland rapporterades vi som de stora om jag tänker efter. :crazy: )

Samtidigt vet jag att drivningreglerna skärpts efter tidens gång (som tur är en del var lite VÄL yviga i sin drivning så att de råkade peta på konkurrenterna som låg för omkörning. :crazy: )

Om det är bra att låta dem kvala om vete sjutton faktiskt, jag fick kolla upp kval-bestämmelserna innan jag kunde svara. :D En startad ponny har sitt rekord + 15 sekunder som kvaltid och det är ju faktiskt en viss skillnad att köra 15 sekunder långsammare än ponnyns kapacitet.

Nja, jag vet inte riktigt om jag tycker att det blivit bättre även om det blivit en ändring...

/// ghost

Som det är nu så är det en barnsport, och vi är väl ändå ute efter att lära våra barn och ungdomar att se till hästens bästa. Så ja, jag tycker att orent trav (oavsett orsak) ska leda till diskning.

Jenny

När jag började köra var det världens könsdiskriminering. :o

18 års åldersgräns för killar och ingen alls för tjejer (ända upp till tanter alltså). ;)

Sedan ändrades det till 25-årsgräns för båda om man inte började köra varmblod för då blev det tvärstopp.

Menar du att rapporteringarna inte tar på barnen?

Jag minns när min syster tog sin första placering, hon fick 10 kr i böter för att inte ha hållit rakt spår på upploppet och hon var helt förtvivlad över det även om det var hennes livs första placering...

/// ghost

En unge på tio år som får ta emot prisrosett, täcke (oftast), prispengar och får köra defilering under publikens jubel (om det är något folk där) lär inte bry sig om det står ett "r" efter tiden.

Jag tror i alla fall inte det.

Jenny

Jag inser poängen, fast vi blev inte rapporterade på Gotland även om vi visste att vi inte blev diskade där. :angel:

Jag tror att de som struntar fullständigt i rapporteringar är fel uppdostrade. :devil:

Om inte ansvarig vuxen kan lära ut det oriktiga i att överforcera så är det ju DÄR ansvaret ligger. :eek:

/// ghost

Självklart är det vuxna som bär ansvaret för att våra ungdomar lär sig travsporten på "rätt" sätt.

Och jag lovar, blir min unge ponnytravsunge så kommer h*n att få lära sig att köra som folk... :D :devil:

Jenny

Senast ändrad:

själv har jag en ponny som just nu är inne i en växtfas (4 år) och hon kan inte trava ren om det går fortare än snigelfart *S* och en sådan ponny tycker jag inte är i tävlingsmässigt skick så jag fick stryka henne från det loppet som hon var anmäld till och min dotter som då tävlade höll med mig då hon inte heller ville starta med en häst som inte riktigt får ihop hur det funkar just nu med korrigeringen med ben och trav *S*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka