Många olika hösorter - analys?

Cleese

Trådstartare
Det finnsa säkert fler än jag med detta problem, därför undrar jag nu hur ni gör med grovfoderanalysen och foderstatsberäkningen.

Vi tar hö från flera olika ängar med helt olika innehåll. 2 är mer ängsbetonade med mycket olika gräs medan en är en insådd ganska homogen äng. Detta räcker då inte till, utan vi köper dessutom in dels ensilage från en bonde som sätter ut en bal i veckan till oss i hagen + att vi köper hö i småbal från en annan bonde.

Det innebär att vi har grovfoder från 4 olika ställen. Dessutom har hästarna fri tillgång till storbalen i hagen hela dagarna.

Hur 17 beräknar man en vettig foderstat på detta?
Även om jag analyserar alla 4 grovfoderna vet jag ju fortfarande inte hur mycket varje häst äter under dagen i hagen.

Hur jag än gör blir det ju grova antaganden och då frågar jag mig om det är värt att ens försöka beräkna en exakt foderstat. Hur gör ni andra? Hästarna är dels tävlingshästar, dels dräktiga ston samt föl och unghästar, dvs foderstaten är mycket viktig för samtliga.

Tips, råd och erfarenheter?

Sv: Många olika hösorter - analys?

Vi har också 4 sorters hö! Samma dilemma m a o. Men jag gör en uppskattning med vetskapen om när det är skördat och i vilken fas axen var ungefär, jämför med lite tabeller jag har att utgå ifrån. Sedan ger jag dem ett balanserat mineralfoder (Grön Miner) för att gardera mig ifall mineralet är i underkant i höet.

Fast när det är avelston, unghästar och tävlingshästar så är det ju lite vanskligare att chansa. Vi har en ettåring och en åldring, de får de bästa höerna. De två andra tjockisarna får de "sämsta".

Men om du analyserar får du ju reda på om de har ok värden eller inte... Kanske har alla sorterna helt okej värden/kvoter och då vet du det! Eller så har nästan alla dåligt med protein och då vet du att du ska tillföra protein av nåt slag.
Eller kanske har 2 av dem dåligt med protein och två MYCKEt protein - då kompenserar dom varandra! :)
Du behöver ju inte räkna ut en exakt foderstat men får ett bra hum OM och vad som behöver tillföras.
Tycker att du ska analysera, särskilt eftersom du har flera hästar!

Jo, att jag ska analysera är ju en sak, dyrt m 4 analyser men OK. man vill ju ändå veta att det är bra kvalitet. Men hur resonerar ni kring när hästar har fri tillgång till grovfoder i hagen 12-15h per dygn? Jag menar, fodrar man i box vet man ju vilka hästar som glufstar i sig vartenda strå de får och vilka som slarvar runt med hälften bland spånet och äter andra hälften. Jag kan ju på fri tillgång inte ens börja gissa vad de får i sig, så att försöka balansera upp allting till rätt nivåer känns bara så chansartat.

Som det är nu ger jag de bästa kraft- och mineralfoderna jag kan hitta och ger lite mindre till de som inte tränar ett par dagar eller verkar lägga på sig, men... Det känns ju inte så professionellt om man säger så... ;-)

du gör ett sammlingsprov helt enkelt. Ta prov från alla 4 och skicka in så får du ett medelvärde. Ensilaget analyseras för sig själv. Det är så man får göra då man har grovfoder från olika ställen.

Alltså jag tycker det viktigaste är att det blir balans mellan MJ och protein. KVOTEN. Att proteinbehovet täcks. Det är DET jag skulle vilja ha koll på i ditt fall!
Inte räkna på någon foderstat. Med fri tillgång får dom säkerligen i sig energibehovet, det behöver man väl inte bekymra sig om. Men om grovfodret inenhåller låga värden av protein kan det bli tokigt!

Du behöver inte ha koll på hur många kilon och så dom äter, bara dom verkar äta som de ska.

Vi gör som Mynta2 skrev: tar ett samlingsprov. Vi har iofs inte blandat ensilage och hö och vi har bara 2 olika sorters vallar men jag tar ett prov från vardera vall, blandar och får ngt slags genomsnittsvärde som jag räknar foderstat på.

Jag skulle som ngn innan skrev vara mest intresserad av kvoterna. Eftersom de har fri tillgång stor del av dygnet så skulle jag inte oroa mig så mycket för antalet kilon. Men jag förstår ditt problem när du ska räkna ut mängden kraftfoder. Jag antar att det enda är att köra på känn och uppskatta ungefär hur mycket du tror att varje häst får i sig. Man brukar ju kunna se vem som är ett matvrak eller ej! :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 529
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama