- Svar: 3
- Visningar: 292
Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på vilka hästar som bör behålla skorna på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant tanke, men jag tänker spontant att det blir alldeles för mjukt i de farter som körs. Sen går hästarna allt från 1,5-3 varv i "samma spår" och de flesta hästarna ligger på de två inre spåren. Så det blir väldigt många hovspår och ganska ojämt där hästarna måste springa? Tänker att det skulle nog inte vara optimalt. Och hur rullar vagnarna i den typen av underlag?Med så mycket pengar som det finns i travet så tycker jag att det är märkligt att man inte kan anpassa underlaget så det blir lite snällare mot hovarna! Istället ska hovarna anpassas till underlaget trots att man vet att skor skadar hovarna i långa loppet. Varför kan man tex inte anlägga fiberunderlag på travbanorna?
Intressant tanke, men jag tänker spontant att det blir alldeles för mjukt i de farter som körs. Sen går hästarna allt från 1,5-3 varv i "samma spår" och de flesta hästarna ligger på de två inre spåren. Så det blir väldigt många hovspår och ganska ojämt där hästarna måste springa? Tänker att det skulle nog inte vara optimalt. Och hur rullar vagnarna i den typen av underlag?