Manen står åt alla håll å kanter....

A

Aultmore

Nu vet jag inte om jag skriver i rätt "fack" men provar ändå...
Det är så att jag har en häst som har en ostyrig man som gärna lägger sig jämns med mankammen ner/upp mot öronen och spretar ut på båda sidor(har två långa virvlar upp mot öronen på vardera sida av själva kammen), det ser för jävligt ut rättare sagt!Spelar ingen roll om den är lite längre eller kort, klippt som ryckt, flätningar är inte ens att tänka på!
Nu är det så att jag skulle behöva lite tips om vad man kan göra? Är desperat, vill ha en fin man som ligger ner på EN sida... :cry:

Mvh Sandra

envisas med att ständigt kamma den åt ett håll, ha den lagom ansad och använda dig av glansspray. Jag hade en ostyrlig man på min häst men efter envetet borstade åt ena hållet börjar den faktiskt lägga sig.

Lycka till!

Känner igen problemet, men jag tunnade ur manen jättemycket och flätade hårda flätor som fick sitta i en vecka åt gången ca. Och det hjälpte efter ett tag. Men om du nu säjer att inte ens det hjälper vet jag ej. / :banana:

Jätte jätte lång man...Det skulle se dumt ut till hennes fjun-lugg!!

Jag flätar hårda ganska små flätor några dagar innan hästen ska visa sig "offentligt". Var noga med att fläta nedåt, och vik inte heller ihop flätorna till knoppar.

flätade hårda flätor som fick sitta i en vecka åt gången

Det bästa du kan göra. Har fungerat på alla hästarna i stallet. :D
Måste ändå säga att en utav hästarna en herre på över 175 såg lite löjlig ut när han hade i sina flätor och dessutom fick ett ljusrosa shabrak. Tog bort all hans pondus. :D
Hoppas du får ordning på den. *Diabetikern vars häst är lyckligt lottad med manen åt en sida*

Manen lägger sig ofta efter musklerna.
Inte alltid men ofta.
Så ligger manen åt båda hållen så har hästen lika mycket muskler på båda sidor och det ska du vara stolt över :)

Har hästen manen på en sida så har den antagligen mindre muskler på ena sidan än den andra.

Beror det bara på virvlar så får du vattenkamma och fläta.

Nehe...aldrig hört....

Va´ glad jag blir...om det är så...gammalns man strå rätt upp mest å då måste hon ju vara lika musklad på båda sidor!!??

Ja, ligger den på båda sidorna så är hon lika eller närapå lika musklad i båda sidorna.
Är hon omusklad kan det däremot bero på att hon har mycket virvlar. Men är hon välmusklad så kör på att hon är lika välmuskald i båda sidor och dte är ju jättebra :)

Kul....jag har återigen i helgen försökt få manen att ligga på en och samma sida....gick INTE! Måste vara för att hon är lika musklad... :D
Även med de hårdaste flätor...de satt i 2 dygn...så man tycker ju att den kund hållt sig på en å samma sida iaf en dag eller två men nehe...jaja, nu gör det inte så mycket längre att den inte ligger på samma sida...om hon nu är lika musklad...vilket jag hoppas å tror...

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka