Mandekoration

Qwemp

Trådstartare
Funderar på att köpa sådana där "diamantringar" som man kan sätta på knopparna vid tävling men läser ur TR II dressyr:
"Manens flätor/knoppar får dekoreras/utsmyckas, dock inte med rosetter, blommor eller likande"
Hur skall man tolka detta, någon som vet?

De ordar det på ett helt omöjligt sätt rent krasst. Bling liknar ju inte blommor så jag skulle tolka det som att det är tillåtet, men en överdomare kanske skulle tolka det annorlunda. Tyvärr går det ju inte heller att ge ett bättre svar än att det är en tolkningsfråga :o

Beror nog på domarens tolkning av tr. Såg ett ekipage senast i lördags som hade sånna strass ringar runt knopparna. (Lite väl för mycket glitter för min smak) men hörde inget om att de fick tillsägelse för det.

Blev försent för att ändra...

Jag kollade TR II precis, och där ser inte formuleringen ut som i @Qwemp s trådstart. Jag hittar följande i moment 211 punkt 7:

"7.1. All dekoration av häst med föremål som rosetter, blommor eller liknande är förbjudet."

Alltså tolkar jag det som att strassen inte är tillåten.

Det lättades upp från i år, rosetter och blommor är inte tillåtet, men blingringarna är. Har sett det på upp till nationell nivå. Men är lika bra att kolla med ÖD när en ändå visar vaccintyg:).

Här är allt om dekoration. Det är verkligen en tolkningsfråga där då det står att det får utsmyckas men inte med rosetter, blommor eller liknande

7. Dekoration
7.1 .
All dekoration av häst med föremål som rosetter, blommor
eller liknande är förbjudet.
7.2.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är
tillåtet. Manens flätor och knoppar får dekoreras/utsmyckas, dock
inte med rosetter, blommor eller liknande. Varningsrosett i svansen är inte att betrakta som dekoration utan är tillåtet.
Lössvans är förbjuden.
7.3.
Dekor/utsmyckning på hästens utrustning är tillåtet, men får
inte såra eller skada hästen.
7.4.
Åsidosättande av reglerna i detta moment leder till avstängning ur klass/klasser.

Överdommaren som höll i min grönt kort-kurs i våras sa att bling-ringar är tillåtet.
Har oxå sett det på flera tävlingar av olika nivå.
Men det är säkert en tolkningsfråga så man får väl vara beredd på att ta ur, eller fråga vid ankomst till tävlingsplatsen :)

Här är allt om dekoration. Det är verkligen en tolkningsfråga där då det står att det får utsmyckas men inte med rosetter, blommor eller liknande

7. Dekoration
7.1 .
All dekoration av häst med föremål som rosetter, blommor
eller liknande är förbjudet.
7.2.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är
tillåtet. Manens flätor och knoppar får dekoreras/utsmyckas, dock
inte med rosetter, blommor eller liknande. Varningsrosett i svansen är inte att betrakta som dekoration utan är tillåtet.
Lössvans är förbjuden.
7.3.
Dekor/utsmyckning på hästens utrustning är tillåtet, men får
inte såra eller skada hästen.
7.4.
Åsidosättande av reglerna i detta moment leder till avstängning ur klass/klasser.

Så man får dekorera men inte med ngt som liknar man rosetter eller blommor?...
Dvs man får dekorera med t ex häst godis, pärl girlanger, granris m.m :p? för inget av det är ju liknande rosetter och blommor ;). (TR är väldigt mysko och har alldeles för många tolkningar ibland :rofl:).

Tack alla för svar!:)
Jag får helt enkelt prova, och om någon anmärker på det så får jag helt enkelt säga att det inte liknar varken blommor elr rosetter...:cool::devil:

Liknande trådar

Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
852
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 214
Senast: Jeps
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama