Man ska ha känslan!

Tibra

Trådstartare
Ingen känsla ingen ridning, ingen häst"handling" alls. Gud efter så många år med hästar så har jag inte fören nu det sista året fått uppleva känslan.

En övning kan beskrivas i en enkel mening och kan säkerligen göras på ett enkelt sätt, lägg skänkeln där och ta lite i innertygeln. Men det är mer än så. Känslan måste finnas och jag tror många ännu inte uppnått den.

Jag vill inte påstå folk utan känsla för hästar. Jag har haft en jävla känsla för hästar ända sen flickåren, men jag talar om en annan känsla. Just känslan inom ridningen, du känner, förstår och på något magiskt sett sker det ännu mera i både din o hästens kropp, tankar och känslor.

Jag är sämst på att förklara. Men jag tycker det är helt underbart att kunna förstå och uppnå denna känsla! Tror du att du har det jag pratar om?:love:

Sv: Man ska ha känslan!

Jag tror att jag hajar, faktiskt! Och det är en alldeles uunderbar känsla. Ena dagen har jag den och då blir ridpasset som en dröm, nästa har jag den kanske inte och då fungerar det inte även om jag kan utföra hjälperna rent tekniskt... Det är en sorts känsla av flow. Fantastiskt. Har också kommit på det på senare tid. Vilken otrolig aha-upplevelse!

Jag tror att jag hajar, faktiskt! Och det är en alldeles uunderbar känsla. Ena dagen har jag den och då blir ridpasset som en dröm, nästa har jag den kanske inte och då fungerar det inte även om jag kan utföra hjälperna rent tekniskt... Det är en sorts känsla av flow. Fantastiskt. Har också kommit på det på senare tid. Vilken otrolig aha-upplevelse!

ja eller hur:D det är fan häftigt. Nu fattar man skillnaden mellan rida och åka^^

men ja sa ju att de inte va så många som nått den känslan ^^ ser fruktvansvärt lite med inlägg ;)

jag har oxå varit med om det! har ridit hela mitt liv och haft häst i många år. EN gång har jag "dansat"!! o denna gången var det med någon annans häst. behövde bara tänka o vi flööög fram över marken :love: går inte beskriva! försöker få till det där igen men inte lyckats ännu.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på? En häst som är lösgjord och i optimal form för dagen med just dig som ryttare?

Jag kommer särskillt ihåg ett ridpass där min häst kändes helt j*kla underbar! :love: Det kändes som att jag var som en duktig tysk beridare och hästen var en lovande unghäst. :D Då gick hon på tankeöverföring och kändes 100% lösgjord. :love:

Det är otroligt häftigt .
Jag brukar få lite av den känslan när hästen börjat slappna av , söka sig nedåt .. då bara slutar jag tänka och allt bara .. flyter på liksom .
Otroligt häftigt , en av de bästa sakerna med ridning :)

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på? En häst som är lösgjord och i optimal form för dagen med just dig som ryttare?
QUOTE]

Mja det är väl mer en fysisk känsla va:P? Ja tänker mig mycket psykiskt, du vet och känner vad ridning är. Att du med bara känslan och förståelsen kan RIDA!

ok ja suger på att förklara, min brist:p

Jo, förstår dig(tror jag;)! Hur som helst så de gånger jag haft känslan av "flow" är underbar! Det är de gånger man verkligen förstår varför man rider! Jag tycker också att det inte alltid behöver vara på ridplanen, jag har t.ex upplevt att hela världen står stilla och att bara hästen och jag finns när vi galopperar jätte snabbt på en åker. Härligt härligt...:)

Jag känner hur hästen flyter fram under mig, känner kraften i varje steg. Det käns nästan som någon slags magi en känsla som inte går att ta på. De få sekunder den varar är så starka, käns nästan som slowmotion. Den känslan leva jag på länge. Det är den känslan som får mig att att vilja mer, jag vill känna det i gen å igen å igen även om det bara är några få sekunder av mitt liv...
Det är ridning!:love:

oj va flumigt de blev hoppas någon förstår...

Fast för mig är en lösgjord häst en häst som är lösgjord både fysiskt och psykiskt.

Det jag tror du menar är när du har hästen på hjälperna samtidigt som den är lösgjord, loss och går i en optimal form för dagen.

Jag antar att det även är så att samtidigt som hästen är det ovan så är man själv centrerad, fokuserad och koncentrerad till 100% på vad man gör. Man är avslappnad och kanske till och med lösgjord fysiskt och psykiskt själv?

Senast ändrad:

Jag får aldrig den där känslan ett helt ridpass. För mig handlar det om sekunder, men ändå! Det härliga är att man minns just de där sekunderna - länge! Känslan av att allt bara klaffar, hästen rör sig tillsammans med ryttaren och med hjälp av tankens kraft! :love:

*ibland får man lov att vara lite flummig... :angel: *

jag antar att du menar - när allt fungerar genom bara tanken (det är ju så det kan kännas);) inte så ofta man får uppleva det men det är häftigt när "den" känslan finns där, 1 timme kan kännas som 5 min :laugh:

jag antar att du menar - när allt fungerar genom bara tanken (det är ju så det kan kännas);) inte så ofta man får uppleva det men det är häftigt när "den" känslan finns där, 1 timme kan kännas som 5 min :laugh:

precis! bra beskrivning där!!!:laugh:

jag har haft tur. men jag har upplevt det med tre hästar, ett antal gånger med alla tre (en häst jag fick lov att sätta igång efter skada, vi fick en speciell conect direkt.. en av hästarna på ridskolan som bockade rejäält med de flesta, även med mig ett par första gångerna men passen efter det gick allt bara..perfekt. och så min egen<3).. och nej - det går inte att beskriva, men det är det underbaraste som finns.. :love: aaah... :love:
skulle säga att det både är en psykisk och fysisk känsla. så mycket sitter i själ och hjärta.

när denna känsla "inträffar", upplever jag att allt går perfekt. formen, hjälperna, bandet mellan dig och hästen.. allt är som i drömmarna :love:

Jag tror jag fick känslan igår faktiskt, aldrig känt liknande,
De magiska orden var ta ordentligt tag i yttertygeln och släpp efter inner, allt blev helt tyst och allt bara funka för en sekund:love:

jag har bara lyckats få känslan en gång på några travsteg bara. Men det gjorde att jag bestämde jag mig för att fortsätta. Jag red en ridskolehäst (red en gång i veckan, nu inget), kom på långsidan o då hände ngt. Det är den enda gången i mitt liv jag kände att jag satt perfekt, gjorde allt perfekt och hästen gick som en gud. Det var så sjukt så jag kan inte ens förklara det. Ridläraren sa bara "bra", men jag insåg att det är detta som kallas ridning.

Jag har inte lyckats med det ngn mer gång och jag har inte en aning hur jag framkallade den känslan.
Det handlade inte om att jag tog i ngn tygel alls eller si o så, utan det bara kom.

Jag har börjat säga att "Jag har suttit på hästar i 20 år men jag har bara ridit i ett halvår"

Helt fantastisk kännsla!

:D /Kviga

Jag tror absolut jag förstår vad du menar. Känslan är helt magisk och tårarna är nästan på väg när känslan infinner sig. Det händer oftare och oftare, men vi kommer inte till detta hela tiden. Den dagen upplever jag nog aldrig, men de stunderna vi når dit är helt fantastiska. Hästen och jag dansar tillsammans och gränserna mellan oss suddas ut. Vi rör oss tillsammans som en helhet. Det är bara ....WOW!:laugh:

jag och min ponny har kämpat länge men på senare tid har vi verkligen börjat fatta varandra och ja, då har vi känslan :) ett flow av samspel och harmoni, underbart!:love:

denna känsla fick jag dock också när ja red en storhäst för första gången och hoppade, vi klickade och hopprundan vi gjorde var perfekt för mig även om den inte var perfekt tekniskt ;) känslan va perfekt och trots missar så gjorde vi det tillsammans och allt funkade :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama