Man- och svansbilder + skötselråd!

Sv: Man- och svansbilder + skötselråd!

*kl*

Hur gör ni där manen går över till lugg? klipper ni eller hur gör ni?
Mitt halvblod har "shettisman" :p, och helst vill jag slippa klippa, men det blir alltid tveksamt vad som ska vara var.

Jag klipper där grimman och nackremmen sitter.....flättar gör jag aldrig vågar inte för om de kliaa vid flättan eller en häst gnager där så åker hela flättan med stor del av manen ,har hänt både om g och kompisar... :( det är hästar som går lösdrift året om..

Jag klipper en cm eller två där grimman ska vara, har 3 Shettisar och ett kbl, gjorde så även med vbl.

Jag har alltid klippt varmblodet, men de övriga har jag aldrig börjat klippa...

20130818_181915.jpg
[/URL][/IMG]

20130818_103640.jpg
[/URL][/IMG]

efter urtagning av knoppar :p

borstar manen med piggborste för att tunna ur den lite, och svansen borstas bara till tävling och träning, med pälsglans och en gles hårborste för människa.
Har ju tyvärr kliat sig en del under sommaren så han har förstört den en del :(

En bättre bild på hur hemsk min häst man blivit av nacktäcke på vintern...
Och nu har det ändå vuxit ut lite över sommaren.
IMG_0034.jpg

kl

Vad kul med alla bilder och skötselråd! :D Låter som mycket pälsglans och låta den vara så mycket som möjligt är en bra idé.
Jag minns dock en arab jag var medryttare på ett väldigt kort tag - hon hade kanske 40 cm man, jättefint egentligen men den var helt galet trasslig och såg mest risig ut! Så man kanske inte kan låta det vara helt...

Fler bilder och tips! :D

Det är just för att undvika jättetrasslet som jag använder pälsglans och borstar eller flätar ibland. Olika väderlekar inverkat olika på taglet och det skiljer också mellan hästarna...

Har ni nått bra tips om dom kliar sig på svansen mycket.. Vet inte om någon häst biter han eller om han kliar han har två kalla fläktar som är sår aktiga.. Stall ägaren tror det är kli:cautious:

Antingen är det ju flugor han retar sig på som biter så då får du ha flugspray sen kan han va torr, då brukar jag tvätta med såpa ändå in till roten för de återfuktar tycker jag. Så tvätta den först sen flugspray

Sen kan man ge lite olja i maten om hästens är lite torr i hårbotten, gör gott för hovar också :)

För det mesta hålls manen flätad för enkelhetens skull (desutom är den så lång så när han betar så får han in manen i munnen också :P):

Oflätad man (smutsig också):

Svansen är lite lång nu, brukar ha den lite kortare då den snor sig runt bakbenen annars:

Vanlig hårborste, massa massa pälsglans från ÖB och som sagt flätad för det mesta (flätar om när det börjar se alltför tufsigt ut). Nu har vi dessutom smetat in den med anti-krubb medel då han står med flera andra hästar och en av dem hade en hel del av hans man i munnan när vi kom ut i hagen efter hopsläpp :meh:. Balsam är ett måste vid tvätt, annars blir det hopplöst att reda ut. Klipps vid manken och där grimma/träns sitter + regelbunden klippning för att korta av svans och hovskägg (blir lättare för hovis om hovarna syns).

Har tre hästar varav två har väldigt mycket man, pannlugg och svans. Jag borstar genom allt varje gång jag rider = ca 4 dagar i veckan, och pälsglansar 1-2 gånger i veckan. Flätar bara om det är något speciellt vi ska göra :)

Spilta;

20130902_180308_zps1a303abc.jpg

Zäta;

20130804_135255_zps6719ab85.jpg

Om det inte syns ;) så är de syskon :d

Jag har haft en frieser på foder som hade en väldigt lång och fin man. Dock tog den stryk av täcket som nötte ner och dagligt slitage i hagen. Men med en massa pälsglans så gick det iallafall att borsta igenom den och hålla den fräsch!

Jag har också störst problem med att täcken förstör manen. Nu håller jag på att syr som ett bogskydd som täcker hela halsen. Eller om man ska kalla det en sådandär lycra huva som slutar vid öronen.... Jag var tveksam till om det skulle fungera, men såg en site som sålde dessa (samt hela huvor), så det är värt ett försök...

Ska nog även testa med bogskydd för killen som inte har hals på täcket men där det skaver längst ner på manen.

Till jul eller så vet jag om det fungerar något :D

Här e min kille i början av sommaren=) Nu har han mkt mer man å lugg.

den dränks varannan dag i pälsglans. borstasdå och då och är alltid utsläppt..

971085_10151382263756901_1310787636_n.jpg

Ooh vilken snygg färg :d

Min welshponny har en tjock fin svans:

IMGP3264.jpg

Jag borstar igenom den ordentlig några gånger i veckan, använder rejäla man- och svansborstar men jag börjar längst ut och tar mig så sakteliga igenom hela svansen uppåt. Det tar tid men jag får nästan aldrig med mig några strån och jag använder faktiskt ingen spray.

Manen borstar jag på flit lite "hårdhäntare" då jag vill ha den mycket tunnare än vad den naturligt är (är så drygt med megatjocka manar :o) och det går inte att få manen att ligga på ena sidan i sitt ursprungstillstånd. Mittbena nej tack :p

IMG_5693.jpg

Jag gör så lite som möjligt med man och svans. Russet har kliat av sig nästan allt (inte eksem men kli, är mjuk och fin i mankammen), connemaran är brunskimmel och verkar inte få så mkt av vare sig man eller svans, släkten är välbehårad. Coben har varit iväg ett tag nu, får se hur mkt det är borstat.

Reder ut kanske en gång i månaden, varsamt och med massor av pälsglans.

Jag har en fläta bakom nacken på min häst med det jag anser ska vara man och det andra blir lugg.

Den flätan sitter i hela tiden, flätar om när den håller på att gå ur.

I övrigt så borstar jag enbart man och svans efter att hästen blivit badad med schampoo och balsam. Därefter kan jag hålla den fin och borstad i ca en vecka med pälsglans och efter det låter jag den vara helt igen till nästa bad :)

KL
Flätar några av er även under sommaren? Med tanke på flugor alltså :) Jag skulle tycka det var praktiskt, men har tvekat att göra det under sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
617
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka