Sv: Man- och svansbilder + skötselråd!
Jag vet bäst hur man inte sköter manar
Min gammeldam har haft en fin man, inte jättetjock, men helt ok. I och med att hon kräver halstäcke hela vintern så har manen minskat lite för varje år - nu är det ett par decimeter kvar uppe kring öronen...
Har ingen bild där det syns väl, men kollar man noga här ser man det...
Killen hade en enorm man när jag köpte honom. Har varit noga med att fläta när manen har haft tendens att tova - har märkt att viss väderlek gör att den tovar medan den klarar sig utmärkt andra gånger. Det fungerade ganska bra i något år men så fick han ha täcke förra vintern - och även om det inte var hel eller halvhals tog nedersta delen av manen stryk. Nu i sommar med flugtäcke och massor med insekter har han kliat sig lite - vilket gör att manen tovar ihp sig och jag måste borsta mer än vad jag vill. trots att jag valt pälsglans med omsrog (sådant som itne ska slita på manen) så saknas säkert hälften på två tredjedelar av manen... De må inte synas vid första anblick, men jag känner skillnaden.
Nu, man ser att det är tjockare mot öronen till.
För drygt ett år sedan, hela manen är tjockare.
Detta sto däremot tovar nästan aldrig ihop manen, men de få gånger det har hänt har jag flätat även henne. Gör därmed nästan aldrig något med manen och det är den bästa av manarna...
Här är hon för ovanlighetens skull flätad.
Oflätad
Den här tjejen har inte så tjock man från början och jag undrar om hon inte tappar lite vid fällning... Henne gör jag knappt något heller med, manen är så tunn att den normalt sett inte tovar.
Allihopa får pälsglans i svansen och ev fläta när det är väldigt lerigt ute, ananrs gör jag inget med svansen. Därmed har grabben den klart tjockaste svansen och gammel tant den tunnast - hon kliar sig lite varje sommar och har redan från början sämst förutsättningar när det gäller svans.
Så - om jag inte gör något håller sig taglet i bäst skick - ju mer jag försöker desto värre verkar det bli.