Man- och svansbilder + skötselråd!

Lajke

Trådstartare
Hittade bara gamla trådar med bilder som inte längre fungerar, dessutom ingen kombinerad med hur man sköter och hur det blir. Skulle vara riktigt intressant med bild på man/svans/bådeoch och hur ni tar hand om den. :)

Sv: Man- och svansbilder + skötselråd!

Jag vet bäst hur man inte sköter manar ;)

Min gammeldam har haft en fin man, inte jättetjock, men helt ok. I och med att hon kräver halstäcke hela vintern så har manen minskat lite för varje år - nu är det ett par decimeter kvar uppe kring öronen... :arghh:

Har ingen bild där det syns väl, men kollar man noga här ser man det...
calinkao3080ron.jpg

Killen hade en enorm man när jag köpte honom. Har varit noga med att fläta när manen har haft tendens att tova - har märkt att viss väderlek gör att den tovar medan den klarar sig utmärkt andra gånger. Det fungerade ganska bra i något år men så fick han ha täcke förra vintern - och även om det inte var hel eller halvhals tog nedersta delen av manen stryk. Nu i sommar med flugtäcke och massor med insekter har han kliat sig lite - vilket gör att manen tovar ihp sig och jag måste borsta mer än vad jag vill. trots att jag valt pälsglans med omsrog (sådant som itne ska slita på manen) så saknas säkert hälften på två tredjedelar av manen... De må inte synas vid första anblick, men jag känner skillnaden.
Nu, man ser att det är tjockare mot öronen till.
DSC_0035.jpg

För drygt ett år sedan, hela manen är tjockare.
DSC_0029.JPG

Detta sto däremot tovar nästan aldrig ihop manen, men de få gånger det har hänt har jag flätat även henne. Gör därmed nästan aldrig något med manen och det är den bästa av manarna...
Här är hon för ovanlighetens skull flätad.
DSC_0002fix.jpg

Oflätad
DSC_0016-1.jpg

Den här tjejen har inte så tjock man från början och jag undrar om hon inte tappar lite vid fällning... Henne gör jag knappt något heller med, manen är så tunn att den normalt sett inte tovar.
DSC_0011.jpg

Allihopa får pälsglans i svansen och ev fläta när det är väldigt lerigt ute, ananrs gör jag inget med svansen. Därmed har grabben den klart tjockaste svansen och gammel tant den tunnast - hon kliar sig lite varje sommar och har redan från början sämst förutsättningar när det gäller svans.

Så - om jag inte gör något håller sig taglet i bäst skick - ju mer jag försöker desto värre verkar det bli.

Bästa sättet att få fin svans är att spara in på borstningen av den. Sedan jag bara borstar på svansen vid valda tillfällen har den blivit mycket tjockare. Använder vanligt schampo och balsam när jag tvättar den. Manen gör jag inte så mycket med, borstar precis det som behövs med så mjuk borste som det är möjligt.

Vilka fina hästar! :love:

Kul att höra hur du gör och hur det blir! :D

Tack!

Även mitt tips blir ju att göra så lite som möjligt - och att undvika alla täcken. I övrigt sitter täckena perfekt, inget skav i bogen eller så, bara manarna som tar stryk.

Bästa sättet att få fin svans är att spara in på borstningen av den. Sedan jag bara borstar på svansen vid valda tillfällen har den blivit mycket tjockare. Använder vanligt schampo och balsam när jag tvättar den. Manen gör jag inte så mycket med, borstar precis det som behövs med så mjuk borste som det är möjligt.

Så gör jag också. Min häst går med heltäckande eksemtäcke från maj till oktober dygnet runt förutom när han tränas och hans man är superfin! Jag borstar bara lätt med en rotviska (eller vad det heter) och svansen tar jag ibland med piggborsten och den är också fin :) Tvättar typ aldrig man och svans, bara när jag märker behov av någon anledning.

Min pålla går med flätad man då hon har flugtäcke på sig ute. Varierar mellan vanliga flätor och så kallade mirakelflätor.
Flätar upp och om när någon snodd trillar eller går sönder :) Svansen kommer flätas nu med då vi ska börja med grovfoder och hennes mage reagerade på förra balen. Då hon har en "kallblodssvans" blir hela den ner bajsad vilket är mindre trevligt så då får hon va flätad.

dsc_1688_51f82aa9ddf2b341ce48af60.jpg

Bra täcken att rekommendera är de med halvhals. T.ex HW tycker jag sitter bra och inte skaver på manen

Jag hade enbart HW och både halvhals och "vanlig". Tyvärr hjälpte det inte på min kille och gammeltant med HW helhals funkade inte heller. Å andra sidan har de täckena dygnet runt då de går på lösdrift. Hoppas du lyckas hålla ordning på din nisses man :-)

Min häst har världens tjockaste man/svans. Jag borstar med piggborste. Sprayar svansen med den pälsglans som fungerar, i vårt fall foxfire.
Tvättar sällan svansen :o en gång om året kanske. Endel får spader när jag nämner piggborste, men den är iaf lika tjock nu som när jag köpte hästen för elva år sen...

Manen kan bli frissig vid manken efter täckena på vintern men brukar fläta där så håller det sej bättre. I övrigt borstar jag den med piggborsten. Den är också tjock men lätt att hålla reda på då den är kort dressyrig :D men tvättar lika sällan som svansen.

Pannluggen har en tendens att fälla samtidigt som pälsen så den blir jättetunn på höst och vår. Använder piggborste och låter den vara lite vid fällning. Flätar på hösten eftersom han doppar skallen i kardborrebuskarna :cautious: (för att inte tala om svansen!!:banghead:)

Jag hade enbart HW och både halvhals och "vanlig". Tyvärr hjälpte det inte på min kille och gammeltant med HW helhals funkade inte heller. Å andra sidan har de täckena dygnet runt då de går på lösdrift. Hoppas du lyckas hålla ordning på din nisses man :-)

Jaha :( tråkigt!
Han har redan förstört manen genom att sträcka sig genom/under trästaketet och blir på köpet rosa (falurödfärg)

Så det är alltså ytterligare ett sätt att förstöra man på:banghead:

Min åring har ganska mycket man, för att vara en åring. Jag borstar knappt, kanske varannan vecka eller så.
Men jag brukar ha i lite cowboy magic när jag väl borstar den. :)

896868868_by_erehsidne-d6i41tm.jpg

Jag spraya med pälsglans i man och svans varannan till var tredje dag(använder den på ön 50:-) och borstar ur varje dag med vanlig kam (inte sån fin kam) svansen är så fin att man kan dra fingrarna genom den sen..

Massa pälsglans och borsta sällan. Finkammar försiktigt en gång i månaden, max, under sommaren. Vintern flätar jag både man och svans.

*KL*

Här är min 1 åring. Har knappt borstat hans man och svans alls sen han kom till mig i mars :) Hoppas och tror att han kommer bli en hårfager kille som vuxen!

1170777_10200483431915286_1881484772_n.jpg

Så här ser min 6 åring ut. Hade önskat tjockare och längre man och pannlugg på honom men det har blivit mycket tjockare och snyggare sen jag la undan piggborsten och ändå går han som sagt med heltäckande eksemtäcke från maj till oktober.

996559_10200410660816054_538615828_n.jpg

Våran quarter har flätat man året runt, gör om flätorna ungefär 2-4 gånger i månaden. Borstar igenom, sprejar med pälsglans eller cowboy magic detangler och flätar om.

Svansen är alltid flätad förutom under sommaren.
Gör samma sak med svansen fast flätar om den oftare + sätter på svanspåse.

DSC_0912_zps81048383.jpg

DSC_1102_zpscbff5a68.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
617
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka