Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag vräker på massa manglans i taglet en gång i veckan, då borstar jag även ut svans och man med piggborste, försiktigt. Resterande dagar borstas taglet ut med mjuk borste, manglansen ser till att skydda svansen och det blir mjuk utan tovor hela veckan.
Jag reder ut svansen med FINGRARNA max varannan vecka.. min häst har ENORM svans! :smirk: Så det tar sin lilla tid. Men jag vet att elitryttarna bara reder ut sina svansar i tävlingssammanhang, just för att få dom tjocka... Jag har köpt ett jättebra "pälsglans" , Man and Tail heter den, har köpt det på R*ktig R*dsportbutik (Th*ee Ho*ses).
*Lånar*
Min kille har inte speciellt tjock man, men det har mycket med rasen att göra (vbl) men för att skona den man han har, så borstar jag den ALDRIG med någon typ av hårborste eller piggborste. Utan jag använder en sådan här: Bild
Det tar sin lilla tid att reda ut, men det lossnar i stort sett inga hårstrån
På kallbloden som har mera man "att ta från" så använder vi en sådan här: Bild
Den nöter hemskt lite på man & svans, men då måste man sätta pälsmedel med jämna mellanrum så att det inte trasslar
Mitt knabstrupersto hade nästan inget varken i manen eller svansen och pannluggen ska vi bara inte tala om!! (vill inte ens kalla det för pannlugg, det var några hårstrån..)
Efter två år i min ägo så har hon fått liite tjockare man. Jag har knappt rört den med borste, endast i nödfall. Den har fått växa och när den var ca 2 dm lång så ryckte jag den. Nu är den knappt en dm lång och iaf liite tjockare.. Nu ser den iaf ut som en man även om den inte är något att skryta över... :smirk:
Svansen får växa på sig utan att jag lägger mig i allt för mycket. Jag rör den bara i nödfall.
Pannluggen har tagit sig. Från att bara ha varit några hårstrån så har den faktiskt blivit en TUNN pannlugg... Ingenting att leda en häst i men ändå något som syns i det stackars hästansiktet...
Pälsglans är ju guld dom gånger man måste röra manen..
Håller med alla innan om att det bästa är att inte borsta med borstar som sliter (helst bara fingrar och mjuka borstar) och använda pälsglans som skyddar och hjälper till att reda ut. Något som många ofta glömmer är dock (precis som på människor) att en klippning kan hjälpa håret att växa och motverka slitning. Om man toppar man och svans ofta och håller den fräsh så det sliter inte lika mycket på den. Sedan kan man även börja ge hästen B-vitaminer som är gynnsam för pälsväxt men även hjälper man och svans att ta lite extra fart (även om detta är ganska långsiktigt). Ha det bäst allihopa och lycka till med era "tagel testar" / Johanna
Ja, det är rastypiskt.
Men jag har en kompis som har en renrasig Knabstruper utan den rätta färgen. Hon är skimmel. Och har MASSOR med man och svans. Hade jag inte vetat om att hon är renrasig hade jag aldrig trott det!!!
Hundavel & Ras I Nederländerna finns det krav på en viss noslängd i centimeter för att få avla.
Och i Norge är det helt förbjudet att avla på cavalier.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.