Mamma ska köpa häst!

Klubbisen

Trådstartare
Hejhej! Min mamma (36 år.) har nu bestämt sig för att köpa häst! Hon har haft erfarenhet av hästar i 29 år, så det är inte det att hon inte skulle klara det. Men det känns lite tråkigt, kanske lite bortskämt men jag vill kunna vara med mina stallkompisar utan att mamma kommer och stör. Men jag vet att hon gillar hästar och ska få köpa en ifall hon vill! :meh:
Kan ngn försöka hjälpa mig att se på detta på rätt sätt?
Vi har planerat att köpa en hästgård rätt länge nu och om hon skaffar en häst så blir det ju ännu mer chans att vi köper hästgården :)
Men det är det mest positiva jag kommer på :(
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Prata med din mamma om det. Kanske behöver ni inte vara i stallet samtidigt? Kanske kan ni göra en deal att ni låter varandra vara när ni är i stallet? Jag tror nog att din mamma förstår att du vill ha tid med dina kompisar för dig själv.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Förstår nog inte problemet...

Snarare har jag bara positiva erfarenheter av mamma och dotter med varsin häst i stall... Väldigt roliga att prata med osv ... De har heller aldrig haft problem med andra "bara" vuxna eller "bara" ungdomar ... Stallet är ju en gemenskap inte bara "sin egen hobby med egna kompisar"...
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Hon kommer ha fullt upp i stallet med sin egen häst och sina egna stallkompisar och inte ha tid att "störa dig". :-) Se fördelarna, du får skjuts, ni kan hjälpas åt vid behov och du behöver aldrig sakna ridsällskap.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag förstår dig 100%

Under perioder red jag på två andra ridskolor än min dotter gjorde för att vi båda skulle kunna ha våra egna "hästliv" och hon skulle slippa ha morsan med sig i stallet ideligen. Hon sa aldrig något om det men jag insåg att det skulle vara bäst så eftersom jag skulle tyckt det vore pest att ha någon av mina föräldrar i stallet när jag var ung. Det var liksom mitt liv där.

Det finns inga rätt och fel här. Berätta hur du känner. Även om det inte finns några andra stallalternativ för din mamma är det bra om hon får veta och sedan har möjlighet att förhålla sig till det.

Lycka till! Kram
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag förstår dig 100%

Under perioder red jag på två andra ridskolor än min dotter gjorde för att vi båda skulle kunna ha våra egna "hästliv" och hon skulle slippa ha morsan med sig i stallet ideligen. Hon sa aldrig något om det men jag insåg att det skulle vara bäst så eftersom jag skulle tyckt det vore pest att ha någon av mina föräldrar i stallet när jag var ung. Det var liksom mitt liv där.

Det finns inga rätt och fel här. Berätta hur du känner. Även om det inte finns några andra stallalternativ för din mamma är det bra om hon får veta och sedan har möjlighet att förhålla sig till det.

Lycka till! Kram

Medan jag ser bara fördelar med att jag haft mamma i stallet så mycket som jag haft, även om hon inte haft häst själv förrän jag blev vuxen så har jag haft otroligt mycket hjälp av henne, och det är nog en stor del i varför vi har så bra relation som vi har.
Men det avgörs nog väldigt mycket av vilken relation man har till sin mamma från början. Jag har nog genom uppväxten alltid kännt att jag kan diskutera allt med henne och hon har aldrig varit den där väldigt styrande föräldern.

/Camilla
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Finns som sagt inga rätt eller fel. Om man inte vill ha med mamma på sina fritidsaktiviteter så behöver det absolut inte betyda att man har en dålig relation! Eller det kanske inte var så du menade?
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Finns som sagt inga rätt eller fel. Om man inte vill ha med mamma på sina fritidsaktiviteter så behöver det absolut inte betyda att man har en dålig relation! Eller det kanske inte var så du menade?

Nää, menade inte dålig relation utan mer annorlunda :)

/Camilla
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Hejhej! Min mamma (36 år.) har nu bestämt sig för att köpa häst! Hon har haft erfarenhet av hästar i 29 år, så det är inte det att hon inte skulle klara det. Men det känns lite tråkigt, kanske lite bortskämt men jag vill kunna vara med mina stallkompisar utan att mamma kommer och stör. Men jag vet att hon gillar hästar och ska få köpa en ifall hon vill! :meh:
Kan ngn försöka hjälpa mig att se på detta på rätt sätt?
Vi har planerat att köpa en hästgård rätt länge nu och om hon skaffar en häst så blir det ju ännu mer chans att vi köper hästgården :)
Men det är det mest positiva jag kommer på :(

Ja, det låter bortskämt;)

Lite taskigt att du missunnar din mamma att få glädjen att ha en egen häst.
Kanske rentav att det blir bättre om din mamma har en egen häst att greja med i stället för att (eventuellt) vara tvungen att passa på dig med skjutsning om det nu skjutsas och hämtas.

Varför skulle din mamma "komma och störa" när du är med dina stallkompisar?
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag och mamma har haästarna i smamma stall och det är underbart! Nu är jag vuxen men har alltid vart glad över att ha min mamma i samma stall! Skulle sakna henne något enormt om hon inte vart med...
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Lite taskigt att du missunnar din mamma att få glädjen att ha en egen häst.

Fast det gör ju faktiskt inte TS, så som jag uppfattar henne. Om mamma är 36 så misstänker jag att TS kanske inte är så gammal, trots det har hon kommit till den mogna insikten att problemet snarare ligger i hennes tankegångar kring mammans hästköp än själva köpet och hon ber därför om hjälp att ändra tankegångarna. Inte hjälp att övertala mamma att inte köpa häst.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag förstår hur du känner men jag känner med din mamma. Hon och jag är i ungefär samma ålder och för ett år sedan gjorde jag verklighet av den dröm som jag hade haft sedan jag var 5 år gammal, nämligen att ha en egen häst. Det är det roligaste, mest fantastiska som jag har gjort. Det går knappt att förklara hur härligt det är att äntligen får göra något när man har väntat på det och fantiserat om det i över 30 år. När du tänker på det ordentligt tror jag att du nog unnar din mamma att få uppleva den känslan.

Om jag vore som du hade jag nog sagt ungefär så här: "Mamma, jag tycker att det är jättekul att du ska köpa en häst. Men jag går och funderar lite på hur det blir när vi står i samma stall. Jag har ju mina kompisar där och det känns lite konstigt att också ha mamma där. Fattar du hur jag menar?"

Förmodligen fattar din mamma, om du tar upp saken lugnt och försiktigt. När du har tagit upp det, så kan ni prata om det.

Lycka till och tänk på vilken jätteglad mamma du kommer att få :D
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag förstår "problemet", du vill ha egentid och inte hela tiden ha mamma i närheten när du umgås med dina kompisar. Finns det inga andra stall, eller måste din mammas häst stallas upp i det stallet där du och dina kompisar är? Jag hade pratat med min mamma och förklarat hur jag kännt det när det gäller att hon ska stalla upp i "ditt" stall.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag skulle föreslå att du låter det gå en tid och se hur det är att ha mamma i samma stall. Kanske det inte alls blir så störande som du tror? Och om det blir det kan du ju ta upp det då. Jag hade häst i samma stall som mamma. Ett ganska stort stall med både unga och lite äldre. Vi höll oss på var sin kant och det var aldrig några problem. Det bästa var att jag och mamma alltid hade något att prata om vid köksbordet som var någorlunda neutralt. Viktigt, framförallt i tonåren :)
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Förstår inte hur du menar med annorlunda - men det funkade säkert för er. Menar fortfarande inte att något är rätt eller fel men att det är bra att berätta vad man känner, som flera här har sagt, och att man inte ska behöva ha dåligt samvete om man vill vara själv med sina kompisar ibland. Det är helt naturligt.

Hellas: klokt!
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Kan ngn försöka hjälpa mig att se på detta på rätt sätt?
Min första tanke är ungefär som kryddelydd, att det låter litet egoistiskt - men det har du ju redan insett själv så det behöver jag inte prata mer om. :)

För de flesta barn och ungdomar med egna hästar - och för väldigt många som "bara" går på ridskola eller har sköthästar - så är ju föräldrarnas insatser en grundförutsättning. Dels genom pengar, dels genom skjutsning etc. Om du inte hör till undantagen som bekostar och tar ansvar för sin hästhobby helt utan föräldrarnas stöd så tycker jag att man kan se det som att din mamma redan ligger hyfsat på plus. Att stå ut med att ha henne i närheten kan vara en rätt liten uppoffring i sammanhanget.

Vi har i perioder haft "föräldrahäst" och "ungdomshäst" i samma stall och det har funkat bra. Några stora skillnader i synen på hästhantering har inte funnits, vi har snarare tyckt det har varit rätt kul att ha hästintresset gemensamt.
En stor fördel med att ha hästarna på samma ställe är förstås att man kan samåka. Att köra ett barn till ett stall och sen själv till ett annat skulle jag själv inte tycka vore ett hållbart upplägg, varken för tidsåtgång eller ekonomi. Ett annat stort plus är att man kan hjälpas åt med varandras hästar. Ibland har vi turats om att åka till stallet och mocka o fodra båda hästarna, eller turas om att hjälpa till vid skoning, det kan vara till stor hjälp och avlastning både för barn och för förälder. Vid något tillfälle har en kompis kunnat låna förälderns häst för att rida ut ihop, och nån annan gång har en förälders kompis kunnat låna barnets häst - också en bra grej.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Om jag vore som du hade jag nog sagt ungefär så här: "Mamma, jag tycker att det är jättekul att du ska köpa en häst. Men jag går och funderar lite på hur det blir när vi står i samma stall. Jag har ju mina kompisar där och det känns lite konstigt att också ha mamma där. Fattar du hur jag menar?"

:bow: Precis vad jag tänkte skriva.

Jag tycker att du, TS, är fantastiskt mogen som har så stor insikt och vill din mamma så väl. Jag förstår också din rädsla, men tror inte att den är befogad! Din mamma kommer inte ha varken tid eller lust att störa dig och dina kompisar på ridskolan, hon kommer ha fullt upp med sin häst och sina egna kompisar.

För fyra år sedan, när jag var 20, jobbade jag tillsammans med min mamma. Hon var chef på mitt jobb och resten av de anställda var folk i min ålder. Jag och mina kollegor hade skitkul och min mamma var aldrig någonsin "på oss", var inte alls i vägen. Däremot var det jätteskönt att ha henne där ibland.

Prata med din mamma! Säg att du är jätteglad för hennes skull och berätta att ni behöver prata om hur ni ska förhålla er till varandra i stallet. Jag kan nästan lova att hon också gärna har lite egentid.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag förstår vad du skriver , tror jag... jag kan förstå att man inte vill ha sin mamma i stallet. Jag hade inte velat ha min mamma i stallet och min yngste som vill inte se så mycket av sin mamma, mig, heller.

Ja någon lätt uppgift har du inte... Kan du prata med din ridlärare kanske som pratar med din mamma ?????

Jag tror i vuxen ålder att det handlar om gränser... Du måste väl ändå ha rätt att sätta gränser.

Ja jag vet inte , lycka till , antingen prata med mamma eller prata med någon som pratar med mamma.
 
Sv: Mamma ska köpa häst!

Jag har nästan hela livet delat hästintresset och hästlivet med antingen min mamma eller min dotter...

Jag är nu 42 och har en dotter som är 13. För tillfället delar vi på min häst, som dottern tävlar, och hyr en extrahäst ett par dagar i veckan. Det funkar fint för oss - visst kan vi tycka olika ibland om vad hästen skall ha för täcke mm men det är mest småsaker, vi delar grundsyn på hur allt skall göras. Hästen är som sagt min från början, jag köpte och red in honom när han var unghäst. Dottern har lärt sig rida på honom och "alltid" varit med i stallet. Numera är hon i stallet utan mig också. Jag reser i jobbet ibland och då har hon hästen själv. Självklart kan hon också vara i stallet med sina kompisar utan att jag "stör". Antingen är jag inte där alls då, eller så pysslar jag med mitt. Men vi har också en hel del "tillsammans-tid" i stallet. Som någon skrev är ju också hennes hästliv helt beroende av att jag betalar, jag skjutsar till stallet, jag är med på tävlingar och träningar osv.

När jag själv var barn/ungdom red jag på ridskola och "hängde" i stallet större delen av min fritid. Mamma red på samma ridskola, men var bara där i samband med sina ridlektioner, så jag fick också "vara ifred". :-) Lite längre upp i tonåren kom jag att hamna i samma ridgrupp som mamma, och umgicks mycket med henne och de andra ridkompisarna samtidigt - vi var ett gäng på 8-10 personer i varierande åldrar där jag var yngst och mamma äldst! Hade hur trevligt som helst :-)

Lite senare, när jag var i 25-årsåldern, delade mamma och jag häst under några år och red och umgicks mycket i samma stall. Tyvärr gick mamma bort alltför tidigt, annars tror jag säkert att vi nu hade haft gemensamma "mormor-mamma-barn-ritter"!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 389
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp