Malignt melanom - "skimmelsjuka"

boccia

Trådstartare
Vill höra om era erfarenheter om sjukdomen. Hur yttrade den sig, när upptäckte ni den första gången (hästens ålder), har hästen besvär av det? Hur får man diagnos?

Misstänker att min häst kan ha drabbats (har inte haft veterinär ute ännu). Hur vanligt är det på icke-skimmlar?

Sv: Malignt melanom - "skimmelsjuka"

Jag kan inte riktigt svara på dina frågor. Men det här vet jag om "skimmelsjuka":

Sjukdomen finns i två olika former.
Den första drabbar vanligast äldre skimmelhästar. Det är nånting om att dom utvecklar melanom vid 15 års ålder (tror jag), och sen utvecklar vidare sjukdomen om dom lever tillräckligt länge. Detta är den vanligaste typen, den som kallas skimmelsjuka.

Sen finns det nån till typ, den benigna melanomen som hästen kan drabbas av oberoende av färg. Det kan vara medfött eller så kan hästen ha fått det på annat sätt.
Hur gammal är din häst? Har för mig att denna typen bara drabbar unghästar.

Ska tillägga att jag gjorde ett arbete om det här för längesen, så minnet är inte det bästa och därför det kanske är lite luddigt.

/ Emma

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är 14.

Har läst att även hästar som inte är skimmlar kan drabbas av malignt melanom (även om det är ovanligt på hästar av annan färg), och att det då oftast är mer aggressivt.

Usch, vad jobbigt... :( Vet inte om du funderat över huvudtaget på vilken vet du ska använda ännu, men jag hade (efter egna bittra erfarenheter) åkt till Helsingborg direkt...

Ja jag läste lite om det innan och läste också det. Ta hästen till veterinär.

Det är så hemskt när man inte vet vad det är med hästen..

Hoppas det blir bra!

Den vanliga "skimmelsjukan" är inte malign. Då hade hästarna dött illa kvickt.

Det finns skimlar som kan ha några småknutor hela livet och aldrig ha besvär av dem. Det vanligaste är att knutorna sitter under svansen vid ändtarmen och då kan de i vissa fall kan växa till så mycket (oftast under en lång period) att de i stort sett täpper till ändtarmen och att man då får ta bort hästen för det. Har även sett skimlar som har knutor vid ganascherna men som oftast kan leva ett hyfsat gott liv ändå, givetvis beroende på användningsområde.

A

Jag har en svart häst med melanom. Hon har haft små knutor under svansen sedan 2005 (hästen är född 2000) Knutorna har i stort sett varit oförändrade sedan dess.

Som jag har förstått det så är vanligtvis melanom mera aggressivt när det drabbar hästar av annan färg än skimmel.... Googlar man på engelska så finns det mkt fler sidor om detta än var det gör på svenska.

Jag har under åren sedan jag upptäckte knutorna haft årlig koll på hästen av veterinär. Dom vill helst inte skära i ngn knuta eftersom dom säger att det kan trigga igång melanomet, och det vill man ju inte :(

Knutorna har som sagt inte förändrats på de 5 år hästen haft dom, men man har ju ingen aning om hur det ser ut inuti hästen... Min häst verkar dock helt opåverkad än så länge, och jag hoppas innerligt att melanomet hon har är MKT långsamt växande och "snällt"... Men det är väldigt jobbigt att veta att hon förmodligen kommer att avsluta sitt liv tidigare än vad hon hade gjort utan melanomet... Jätteledsamt!! :cry::cry::cry:

Jag skulle då inte kalla de skimmelsjuka utan skimmelcancer för de är ju vad det är.

har bara dåliga erfarenheter.

6 årig connemara kritvit! fick knöl på svansen som växte. Man beslutade att ta bort svansen. tyvärr hade de redan spridit sig in i resten av kroppen. hästen valivad någon månad senare och hela kroppen var fylld av knölar på alla organ

10årig skimmel ( rätt mörk) fick knölar bakom öronen. fungerade ett tag fick fixa special träns. sen började knölarna spricka och växte väldigt mycket mer.
en vacker dag hittades hon död i hagen..

(ingen av hästarna har varit min egen utan bara hästar ja vet om)

Alla dör ju i cancer förr eller senare om man inte dör av ålder eller annat först.

Man kan skydda sin vita häst mot solens strålar genom att ALLTID ha täcke på den ute. finns flugtäcken med uv skydd som inte är för varma på sommaren.

en vit häst ska ALLTID ha täcke på sig ute. på så sätt minimerar man den risken att sin häst dör i förtid av en så hemsk sjukdom.

Skimmersjuka har inget med solen att göra!
Tittar du på huden på en skimmel så ser du att huden är svart, och de har därför precis lika bra skydd mot UV som alla andra hästar.

Däremot så är det så att pigmentet måste ta vägen någonstans, och det blir till "skimmelknölar" som sedan kan bli till cancer om man har otur.

KL

Kan ju förtydliga, min häst är alltså inte skimmel (om det inte framgått tillräckligt tydligt i texten tidigare). Han är brun. :)

Tackar för tipset att googla på engelska, ska göra det.

Misstänker du att hästen har ett melanom så boka en tid hos vetten. Hur ser det ut och var på kroppen sitter de?
Plockade fram mina anteckningar och läste lite om det nu. Det finns som ngn annan skrev, flera typer av melanom. Den som oftast drabbar skimlar är dermalt melanom (lägger sig i underhuden) och beror oftast på en störning i melanin metabolismen när hästen blir ljusare. Tumörerna lokaliseras oftast till under svansen, runt analöppningen och yttre könsorgan, juver, runt ögon och i parotidkörteln (spottkörtel nedanför örat). Ses hos hästar över 6 år. Har inget att göra med hur mkt hästen utsetts för solljus. Förekommer oftast hos Lipizzaner, Percheron och Arab.
Det finns också melanocytoma (melanocytic nervi) som lokaliseras till övergången mellan underhuden och själva huden. Ses hos hästar under 6 år. Färg har ingen betydelse.
Melanom kan vara anaplastisk och sprider sig då till inre organ. Förekommer hos hästar över 20 år. Färg har ingen betydelse.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: Bison
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
577
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka