Måla transport!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 244
Y

yelly

Jag vet att det är helt fel årstid för det nu. Men man måste ju tänka framåt!

Jag har ett transesläp från -95 som är så lite använt så det ser ut som nytt. Men på de äldre modellerna är ju själva inredningen, typ väggar och mellanvägg jättemörka. Skivorna är mörkbruna och det gör ju att det blir jättemörkt i transporten.

Så därför tänkte jag måla sessa delar i en ljusare färg. Ljusgrått kanske.

Någon som har erfarenhet av detta? Tips och ideer? Är öppen för förslag!:bow:

Sv: Måla transport!

i sommras målade jag mitt släp, samma modell sm du har. Målade vitt o det blkev en enorm skillnad. Började med en häftgrund o på det ett par lager industri lack, kan ju va lite svårt att få färg att fästa på plyfa.

Häft grund? Köpte du dom grejerna i en vanlig färgaffär då?

Du råkar inte ha någon bild på det målade släpet? *nyfiken

handlade på flugger tycker de har väldigt kunnig personal där, iaf här.
Nej men jag fota det om du vill :)

Vore jättesnällt om du kunde ta en liten bild :)

Här kommer efter ca 100 år en bild :angel:

25-4.jpg

Snacka om att ert släp blev som nytt :banana: Jättefint!

Har ingen klyftigt svar, men jag har samma tanke som du. Köpte precis en Kylingekärra -90 som är brun både invändigt och utvändigt. Hade en fundering om man kan slipa den med slipmaskin och sedan lägga på en grundfärg och därefter en lackfärg...? Låter det rimligt, nån?

Min VV är med brun inuti, fasten det är en -02.. Lite dåligt på sätt och vis faktiskt på ett såpass nytt släp.
Vi ska sätta in sparkplåt nästa sommar så man kanske tar sig i kragen och målar lite. Får se om jag orkar :angel:

Oj! Jag bara mååste ta och måla min då. Det blevju hur snyggt som helst! Nu när det är mörkt ute också ser jag inte ett skit inne i min! :)

Jag målade vårt gamla släp förra sommaren, det blev rätt fint men färgen höll inte särskilt länge. Skavde hål nästan direkt :mad:

Bison, ang färgen du har målat i ditt släp. Är den hållbar? Vart köper man industrilack?

Hej har en gammal 79 dala som vi målade för ett par år sedan utvändigt tov vi billack vit invändigt gick vi in i målar affär och blev rekommenderad en färg kan ju säga att den färgen flagnade snabbt du kan peta väck den med naglen. Men billacken sitter där än och ser jättefin ut. Det är vad jag rekommenderat om man kan få tag på billack

Wow, det blev verkligen jättefint! :banana:
Men som Bladluz sa, hade det inte varit billigare att köpa ett nytt?

Målade ni lacken direkt på plyfan då? Billack är ju gjort för att fästa på plåt och grejer så det lär väl funka på plyfan med kanske?

På alu fäster det dock inte så bra, vår bil har alu-baklucka och den är skavd på flera ställen.

Oj, vad fint det blev!
Men hade det inte varit billigare att köpa ett nytt istället?

vi trodde inte att det skulle bli så dyrt... Men summan som står på sidan är med inköpet av släpet oxå, 5000kr.

tex kostade golvet ca 1500 kr. och tror väggarna gick på någon tusenlapp. Sen tillkom sådant som vi inte hade behövt göra men ville. tex byta elen, sätta nya lampor mm. Klart vi kunnat komma billigare undan, men när allt ändå var rivet, ja, då kunde man lika gärna göra det ordentligt!
Sparkskivorna fick vi mot lite datajobb av en kompis som är plåtslagare. Annars hade även det kostat en bra peng.

Idag har vi bytt ut det till en star trailer boggi 2000kg.

Senast ändrad:

Jag målade vårt gamla släp förra sommaren, det blev rätt fint men färgen höll inte särskilt länge. Skavde hål nästan direkt :mad:

Bison, ang färgen du har målat i ditt släp. Är den hållbar? Vart köper man industrilack?

ja den är hållbat, häftgrund är ett måste på plyfa, annars fäster det inte. Industrilacken ger en väldigt stryktålig o glatt yta.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu har vi köpt en gammal Umesläp och tänkt fixa till lite. Golvet är fint och behöver inte bytas, men mycket annat är i behov av...
Svar
4
· Visningar
2 514
Senast: sthu
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: MalinM
·
Utrustning Tips på vilken typ av färg jag kan använda för att måla utsidan av transporten ( vit) och insidans väggar samt mellanväggen som är blå...
Svar
5
· Visningar
5 963
Senast: Buck
·
Hemmet Jag har precis köpt en bostadsrätt till ett riktigt bra pris. Dock behöver den fräshas upp då tapeterna är hemska. Det är en etta... 2
Svar
20
· Visningar
2 709
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka