Måla ränder på väggen

darkblonde

Trådstartare
Först och främst: Allt är Lawrence Llwelyn-Bowens fel! Så skyll inte på mig och min dåliga smak. :angel:

Hur som helst: Mitt sovrum ska bli tvärrandigt. Så här ungefär:

sovrumsvgg.jpg

Vit bakgrund är fixad med två strykningar, nu ska här tejpas tvärs över väggen och målas lila. Önskvärt vore så klart att det inte hamnade lila på fälten som ska vara vita, så jag ska köra med väldigt lite färg på minirollern. Min kära mor har även tipsat om att man efter tejpning ska rolla en omgång vitt över tejpkanten, så att man minimerar risken för lila färg som rinner in under den.

Något mer som jag bör tänka på? :)

Sv: Måla ränder på väggen

att dra bort tejpen jäkla försiktigt så att färgen inte följer med! :idea:

och lizan:

Tack! :) Jag hade inte förväntat mig så snabba svar. Tipsen antecknas och medtages till lägenheten. Att få tejpen rakt lär ta ett tag, men tack vare ett laservattenpass :love: lär det vara jääävligt rakt när jag väl blir nöjd. :p

kolla lite vad det är för färg, om det är sån som blir som en plastig hinna så kan den lätt följa med och då kan det vara bättre att ta bort tejpen innan färgen torkat helt (har jag fått tips om iaf).

Plastig hinna? Beror det på ifall den är blank, matt eller något däremellan eller har det med vatten-/oljebas att göra? :crazy:

För det första, använd riktig tejp som är gjord för att maskera med.
För det andra måla inifrån och ut så att säga så att inte färgen tränger in.
För det tredje så tar du bort tejpen innan färgen är helt torr = du slipper att ev flingor följer med.

Din mor har helt rätt i att man ska tejpa på det vita och sen måla över kanten som blir mot det lila med just vitt. Då smiter ingen färg in under och det blir tammefan spikrakt. Om det är en vanlig matt eller halvblank väggfärg så ska det inte vara några problem med att färgen blir "plastig och seg" och följer med. Om den lila färgen verkar plastigare än den vita så drar du bort tejpen innan färgen torkat, annars kan du vänta tills den torkat.

Uppdatering:

Nu är det klart! Det blev helt okej (ffa mycket bättre än jag hade trott) och det är bara några smågrejer i hörnen som måste ordnas med mjuk minipensel när allt är torrt. Tackar ödmjukast för tipsen! :bow:

Bilder blir det inga just nu för golvet är inte bytt, det sitter inga lister på väggen och tja... rummet är fullt av byggrejer snarare än möbler. Lovar dock att återkomma med en mastodonttrådstart när hela lägenheten är fixad. :D

jaaaa kan vi inte få se bild jag blev jättesugen på att göra det i mitt sovrum fast på höjden!

Okej okej, bild ska fixas. Jag vågar dock inte ge någon garanti för att det sker särskilt snart, för jag vet inte var kamerasladden är. Ska försöka leta imorgon! :)

Jag tror jag har slagit någon form av rekord i fråga om att glömma bort att svara i egen tråd. :o

Om någon fortfarande är intresserad så är det här den bästa bilden jag hittar, så här efteråt när jag inte ens bor kvar. :p
randigtsovrum.jpg

Jag vill också lägga till att det var snyggt. Min andra kommentar kanske kan missuppfattas och det vore synd.

Och där glömde jag tråden igen! Fast inte ens i en månad, så det kanske kan förlåtas ändå? :p

Tusen tack för kommentarerna i alla fall! :D Blod, svett och gigantiska bollar av vitlila tejp (blev det när den äntligen kunde tas ned).

Liknande trådar

Hemmet Hur svårt är det att måla om sina gamla tapeter egentligen? Vad ska man tänka på? Är det svårt att få ett bra resultat? Min...
Svar
8
· Visningar
3 903
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka