Måla på teakmöbler

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Ja jag vet att det är ett helgerån men möblerna är i rätt dåligt skick och något måste göra och dottern skulle hemskt gärna vilja ha dem i vitt... ;)
Men hur går man tillväga? Det jag har googlat mig till är att det är svårt att få något att fästa och täcka.

Jag har även en liten lös tanke om att eventuellt använda mig av tapet på vissa delar för att få dem lite roligare och lacka över för hållbarhet men är det ett projekt som är dömt att misslyckas?

Det är en bokhylla och en lite hylla med ett utdragbar skiva som jag antagligen inte kan måla så tjockt på för då kommer det inte att gå att skjuta in... Alternativet är att låta den var omålad men jag vet inte... Jag ska försöka få till bilder på sakerna också men just nu står de inknölade i garaget i väntan på utrymme att måla dem. :D

Du kan försöka rugga ytan med nr120 sandpapper måla på ett tunt lager färg slipa nerdet mesta av ruggningen med ett fint sandpapper (180 eller finare), lägg ytterligare ett lager färg slipa jämnt med 1000 papper och ett sista lager färg.

Tror även du bör använda en oljbaserad färg i första lagret eftersom teak är såpass "oljig" i sig självt.

Jag tvättade med målartvätt och slipade. Sen på med grundfärg och avslutade med två? lager färg. Det var absolut inga problem att måla. Hade inga problem att få det att fästa. Tror inte jag hade oljebaserad färg heller.

Så jag skulle ge på det för en uppfräschning!

Jag har målat rätt mycket möbler, det brukar inte vara några problem. Men när jag gav mig på teak-byrån fick jag problem.
Kör någon form av spärr, lack, oljebaserat, kvistlack, innan du målar med din tänkta färg. Jag vet inte hur många färglager som blödde genom innan jag gav upp och lackade.

Jag har målat rätt mycket möbler, det brukar inte vara några problem. Men när jag gav mig på teak-byrån fick jag problem.
Kör någon form av spärr, lack, oljebaserat, kvistlack, innan du målar med din tänkta färg. Jag vet inte hur många färglager som blödde genom innan jag gav upp och lackade.
Jag har läst många som har haft samma problem så det verkar vara den bästa lösningen. Jag ska in till butiken idag och se vad de har för förslag, men jag vill ha lite på fötterna innan för ibland har de noll koll... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka