Måla på häst

Zephi

Trådstartare
Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit färg. Vill att det ska vara så länge som möjligt. Är medveten om t.ex kalkpennor och liknande som man kan använda på djur, samt vattenlösliga ansiktsfärger, fingerfärger osv men det varar ju inte alls länge tyvärr.. Vet att man inte kan använda akrylbaserade ansiktsfärger. Såg någon äldre tråd där någon föreslog vaxkrita, men det varar väl också bara någon/några dagar? Hur ser det ut med naturliga ammoniak-och kemikalie-fria hårfärger, går det att använda? Försökt hitta info om det men inte hittat mer än att man inte ska använda något med ammoniak eller kemikalier såklart, men ingen som säger om det går att använda de utan. Opawz finns men tyvärr inte i vit. Såg en som använt Bigen hårfärg på häst och sa att det är säkert och varade tills hästen fällde eller ca 2 månader, skulle det gå att använda det?

Tacksam för hjälp!
 
Vet att folk i USA använder djursäkra färger för att färga sina hundar i regnbågens alla färger 🙈
Men misstänker att det är lättare att färga vit päls rosa än svart päls vit. Kanske går att prata med någon därborta som har erfarenhet av att färga hund och kan hjälpa vidare på rätt spår?

Antar att du är ute efter zebratäcke minus täcket?
 
Vet att folk i USA använder djursäkra färger för att färga sina hundar i regnbågens alla färger 🙈
Men misstänker att det är lättare att färga vit päls rosa än svart päls vit. Kanske går att prata med någon därborta som har erfarenhet av att färga hund och kan hjälpa vidare på rätt spår?

Antar att du är ute efter zebratäcke minus täcket?
Ja jag har börjat inse att det hade varit lättare om grundfärgen på henne hade varit vit och inte svart..
😂 Kalk och liknande fäster ju på svart, men där är problemet att det försvinner så lätt. Kan tänka mig att det blir svårt att använda t.ex hårfärg till människor även om det hade funnits nån som funkat eftersom då ska ju grundfärgen gärna vara väldigt ljus för att få det vitt. Får kanske fortsätta kika lite på olika hundfärger, enda märket jag hittade var typ Opawz som har massor med färger för hund/häst, dock inte vit.
Det är precis det jag är ute efter, vore kul att prova + att det ser coolt ut med en zebrahäst i hagen.
🙈
 
Ja jag har börjat inse att det hade varit lättare om grundfärgen på henne hade varit vit och inte svart..
😂 Kalk och liknande fäster ju på svart, men där är problemet att det försvinner så lätt. Kan tänka mig att det blir svårt att använda t.ex hårfärg till människor även om det hade funnits nån som funkat eftersom då ska ju grundfärgen gärna vara väldigt ljus för att få det vitt. Får kanske fortsätta kika lite på olika hundfärger, enda märket jag hittade var typ Opawz som har massor med färger för hund/häst, dock inte vit.
Det är precis det jag är ute efter, vore kul att prova + att det ser coolt ut med en zebrahäst i hagen.
🙈
för att få det färgat vitt så måste du bleka först så det är ju direkt olämpligt tyvärr.
Det enda som kan funka är ju att måla utanpå pälsen men det håller ju inte så länge.
 
för att få det färgat vitt så måste du bleka först så det är ju direkt olämpligt tyvärr.
Det enda som kan funka är ju att måla utanpå pälsen men det håller ju inte så länge.
Nej bleka är ju inget alternativ. Det finns inget man använder för att t.ex märka boskap som kan sitta i lite längre? Får väl köra på typ ansiktsfärg annars bara för att prova för skojs skull, även om det kommer vara borta nästan lika fort 😅
 
Nej bleka är ju inget alternativ. Det finns inget man använder för att t.ex märka boskap som kan sitta i lite längre? Får väl köra på typ ansiktsfärg annars bara för att prova för skojs skull, även om det kommer vara borta nästan lika fort 😅
Det finns ju men vet inte hur länge det håller.
Finns bland annat här https://www.esska.se/shop/Fargstift...10-stycken-pris-per-styck--8910xxxx0201-27680
Men känns dyrt med över 500kr för att se om det eventuellt fungerar.
 
Iofs vet jag att jag målat "indian händer" på min fux med utspädd kyllera. Men det lär ju inte sitta direkt längre än ansiktsfärg, dock Kanske lättare att testa med om du redan har, bara för att se hur det blir.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 144
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 929
Senast: shia
·
Utrustning På fredag ska jag omvandla Ninya till skeletthäst. Med andra ord ska jag måla vitt skelett på svart, smålurvig häst... Vet att det...
Svar
16
· Visningar
9 941
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 528
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp