Måla om transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 058
E

emelit

Nu jäklar ska jag rusta upp transporten min! Nu när hästen troligtvis åker idag så får jag ju en massa tid över! Projekt numero uno är att måla om transporten!
Så, vilken färg är snyggast? Vad för slags färg ska man använda?
Släpet är ett HT-släp, boogie med vitt tak. Just nu är det brunt :crazy:
Dessutom måste jag köpa bakbommar, vart finns såna att köpa?
Och ribbor till lämmen också!

/Händiga Emelit :cool: :bump:

Sv: Måla om transporten

Jag håller också på att måla om mitt släp.

På insidan har jag nu målat det helt i vitt, även sparkbrädorna som tidigare var bruna. En 4-5 dm upp från golvet har jag en ganska ljus brun och 2 dm längst ner ska det bli mörkbrun. Detta pga att det ju blir rätt skitigt längst ned och det då inte syns så tydligt med bruna nyanser. Det vita är ute-täcklasyr (vattenbaserad), men de bruna färgerna är golvfärg (icke vattenbaserad). Både för att det där blir mer slitage och för att det blir lättare att spola av skiten som hamnar där.

Utsidan vet jag inte än vilken färg det blir. Vi har pratat om antingen golvfärg eller båtfärg.
Troligtvis ska jag ha en ljus, ljus grå och mörkare grå (eller annan färg) längst ner.

Måste köpa matta till lämmen jag.. den är helt uppsliten :smirk: Fast jag funderar på om man kan ha ribbade gummimattor som ligger inne i tranporten? De är ju ganska halksäkra och de håller bättre än textilmatta.

vi har lackat ett tranesläp med plyfa sidor och ett boj i plåt. till trane använde vi ljusgrå "industrimaskinfärg", sådan man lackar grävmaskiner odyl med. vi lackade taket vitt med båtfärg och stripes i mörkgrått och svart. till bojen använde vi blåmetallic billack för lastbilar. stripes beställde vi från boj i silver. även den lackade vi taket vitt. båda släpen höll sig jättefräscha många år! men det bästa rådet är SLIPA!! annars kommer färgen flaga på en säsong...
lycka till med renoveringen :) !

*svarar båda*

Okay, båtfärg, industrimaskinfärg eller golvfärg. För och nackdelar med dessa tack :)

maskinfärg, båtfärg och billack har mycket bra vidhäftning (förutsatt god grundslipning) och är tåliga! maskinfärgen är oöverträffad.
nackdelen är priset... men om man har möjlighet att sprutlacka går det inte åt alls lika mycket som om man måste rolla. golvfärg har jag ingen erfarenhet av.

Tack för svaret!
Billack, fäster det bra på välslipat trä?

Vad ska man ha för färg då? Ingen som har nåt mer fint förslag :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu har vi köpt en gammal Umesläp och tänkt fixa till lite. Golvet är fint och behöver inte bytas, men mycket annat är i behov av...
Svar
4
· Visningar
2 517
Senast: sthu
·
Utrustning He jallihopa! Jag har hittat en trailer (har sålt min sk#!¤"¤#t-värmlandsvagn..) och det är en star safir -98. Med fronturlastning...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Inka-90
·
Utrustning Jag har precis köpt hem ett släp, fint skick och allt är renoverat, förutom det yttre (färgen). Hade tänkt att matcha bilen min, som...
Svar
1
· Visningar
1 293
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Jag funderar på att "stripa" min transport. I nuläget är den mörkbrun med vitt tak (kylingesläp) och jag tycker att den mörkbruna ytan...
Svar
9
· Visningar
2 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka