Måla om köksskåp

Enya

Trådstartare
Jag hade tänkt mig att börja måla om mina köksskåp, men undrar lite över färgen och så. Ska det vara sprayfärg på burk? Eller vanlig blank målarfärg? Klarlack utanpå?

Jag har redan börjat så smått men är inte helt nöjd. Använde sprayfärg men det blev inte helt ok. Tycker också att jag vill ha lack, men är det vanligt och blir det bra? Ska jag måla insidan också?

Valde blank färg.

De ska bli svarta. Insåg då också att jag har ju halva väggarna med träpanel och de är ännu omålade. De borde nog vara vita med tanke på svarta skåp? Övriga väggen är vit. Någon speciell färg man använder? Ska vara avtorkningsbar!!

Sv: Måla om köksskåp

Står i startgroparna för att måla om våra furuluckor. Var in på färgaffären och frågade om råd. hon rekommenderade målartvätt, lätt slipning, sedan en "monsterprimer" (som jag inte minns namnet på), så lacken fäster och sedan färgspruta. Jag har tidigare målat köksluckor med en sån där målardyna med okej resultat. Det ser ju inte industrilackat ut, men godkänt jämnt utstruket. Oljefärg torkar fort och är svårjobbat, du får tex inte misslyckas med ett drag, då kan du inte rätta till det.

Sprayburk rekommenderar jag inte, det är jättesvårt att få jämnt. Ska du dessutom ha blanksvart kommer det se flammigt ut med största sannolikhet. Själv ska jag använda en riktig färgspruta, eftersom jag har plats att breda ut mig på i ladan.

Jag ska faktiskt börja måla våra luckor imorgon =)
Kommer först tvätta dem noga och sedan rugga upp ytan lite. Kommer sedan rolla dem med en liten "fin" roller och använda mig av vattenbaserad lackfärg. Mamma använde vattenbaserad lackfärg, grundade först och sedan färgen på det. Är nog en 4-5 år sedan och de är fortfarande väldigt fina! Dessutom har jag färgen hemma redan :D

Vi håller på att renovera vårt 50 tals kök i huset. Stommen har vi slipat trä-ren och målat med vit grundfärg och utanpå det har vi tagit en halvblank täckfärg så att det blir lätt att håla rent. Luckorna håller jag på med nu, det får en häftgrund först och efter det så ska täckfärgen på, blir svart blank färg så de också blir lätta att hålla rena. Det är ett helvete att få det slätt och snyggt bara, men jag har tid..

/LL
Som är less på att renovera

Jag tror som flera andra redan skrivit - att det är i princip omöjligt att få en jämn, snygg yta med vanlig sprayfärg. Man måste spraya OERHÖRT tunna lager (och istället många) för att det inte ska rinna.

Efter tio års funderande har vi nyligen gjort stor "make over" i vårt kök som förvandlats från mörk "furubastu" till ljust vitt! Använde vattenbaserad lackfärg till luckorna och fick måla tre varv för att få det helt täckande överallt. Målade med roller - det blir jämnast (bara pensel där det var omöjligt att komma åt med roller.) Väggpanelen grundade vi med något som heter "panelgrund" och sedan två lager av samma lackfärg som på luckorna. (Den är halvblank). I taket två lager panelgrund.

(I o m att vi skulle måla vitt på omålad furu fick vi först pensla kvistlack på alla kvistar i taket och på väggpanelen.)

Vi är SUPERNÖJDA med resultatet! 360-gradersbilder både före och efter finns här: http://teamannaofeykir.blogspot.com/2010/06/koket-fore-och-efter.html

Edit: vi målade de flesta luckorna hängande på plats - för då kunde vi måla alla sidor samtidigt. I o m att vi var tvungna att måla tre varv för att det skulle täcka helt hade det tagit EVIGHETER annars. Bara de luckor där man inte kunde komma åt runt om när de hängde på plats målade vi liggande.

Senast ändrad:

Tack alla för era svar!!! Minett, otroligt fint ni fick! Ska anamma ditt sätt och måla som du, fast svart dårå :)

Jisses vilken skillnad!! Superfint! Hoppas mitt blir lika bra när det är klart:)

KUL att ni också gillar det! Vi höll på ca 1 månad, på kvällarna efter jobbet. Under kronprinsessans bröllopshelg gjorde vi slutspurten. Och fortfarande blir vi alldeles lyckliga varje morgon när vi kommer in i köket! :laugh:

Zaga: Hittar inte namnet på tapeten just nu... men den är från ECO - tror att det var ur deras ECO white-collektion. Minns jag rätt var den t o m på framsidan av tapetkatalogen! Men jag kan blanda ihop med en annan...

Ok, ska kolla runt lite!
Vet väl inte riktigt va jag skulle tapetsera heller, men fin var den!

Vad är det för tapet ni har Minett?

Nu är jag uppdaterad! Tapeten heter inte Eco White utan Eco Artist. Alltså kollektionen heter Eco Artist - men själva tapeten (som bara har ett nr) är lätt att hitta då den finns på utsidan av boken med tapetprover!

Det är den tapet vi valt till vårt vardagsrum som kommer ur Eco White-kollektionen. Den är vit med blanka ränder istället för vit med blanka "snirklar". Så det är ju samma tema kan man säga! Hoppas det blir lika snyggt (vi har inte hunnit tapetsera vardagsrummet ännu - väntar på att golvet ska slipas först.)

Jag tänkte spraymåla mina, men det är helt släta 50-talsluckor. Fick nys om att en kompis har en sån sprayspruta så det var ju perfekt! Ska bara spara lite pengar och bestämma mig för hur jag ska göra med resten först:)

Minett: jag kan inte se dina bilder..?

Ok, ska kolla runt lite!
Vet väl inte riktigt va jag skulle tapetsera heller, men fin var den!

Vi har den tapeten i vardagsrummet/köket (öppen planlösning). Otroligt snygg, dessutom väldigt billig! Dock är den jobbig att tapetsera om du ska göra det själv, mönsterpassning så det skriker om det - i vart fall om man kör den i ett rum med olika vinklar, dörrar och åtta fönster. Höll på att bli tokig ;)

Men den är fin just eftersom den är vit, men ändå rolig!

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: Caoimhe
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar