Måla om i gammalt kallstall?

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!
Vill ha tips på vad jag skall använda för slags måla för att måla om i ett kallstall. Kan bli någon eller max några grader minus när det är som kallast där inne.
Väggarna består av målade bräder längst ner och plywood från mitten och uppåt. Vidare undrar jag vad man skall ha till gallret för färg, och till fönstren...?
Hade tänkt måla grått nedtill (nu är det blått) och vitt övrigt.
Det är två boxar det handlar om. Skulle också vilja ha tips på någon ny, fin krubba att ha - behöver inte vara en traditionell hästkrubba - utan något annat kul...
Är tyvärr inte den händigaste men har mycket god vilja;)

Alla tips emottages tacksamt!
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Vanlig stallfärg hade jag tagit, ska fungera på både trä och puts. Stöter bort smuts och vatten osv.

Angående krubban så är tubtrugs väldigt smidiga som krubbor, man får dock ta ut dem efter avslutat mål mat men de är enkla och smidiga att tvätta och hantera. Tål viss mån av häst tramp/spark också då de är så flexibla.
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Tack!
Vilket bra tips med krubborna!
Fina färger, billiga och lätta att hantera - plus att man kan förbereda och sätta på lock!
Bara plus :)
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Jag valde fasadfärg till innertak och boxväggar i trä (alltså, färg som är avsedd att använda utvändigt på bostadshus).
På stenväggarna i mitt stall har jag valt sockel- och putsfärg. Vitt upptill, blått nertill.
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Jag har målat mina uteboxar med fasadfärg. Det är 2 år sedan och när det är tvättat ser färgen ny ut. Jag har valt att måla med 2 olika gula nyanser den mörkare lite åt aprikoshållet. Jag var så trött på alla ljusblå och ljusgrå stall nu lyser alltid solen i mina boxar :D.
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Låter fint med gula nyanser i boxarna. Jag tänkte grått halva väggen nertill och sedan offwhite. Bärjade så men fick en fel´blandad burk så det blir offwhite rakt av nu i boxarna - fick en tanke att man kanske kan sätta på någon slags plast ner till på något smart vis som man kan byta när dem grisat ner förmycket. Då kanske boxväggarna kan hålla sig fräsch något längre. Alltså någon tunn plast som man sätter på nedredelen av boxväggen...
Nu blir mitt stall mestadels vitt med silvverfärgade galler och dörrarna har jag ej bestämt än hur jag skall göra. kanske skulle var snyggt med en avikande färg på mitten av boxväggen -någon smal bård typ....
 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

jag har grått och vitt hemma, med en svart bård.
stolparna är svarta och gallren silver.
Taket ska bytas och bli vitt när vi hinner.



 
Sv: Måla om i gammalt kallstall?

Oj vad snyggt det är! Jättesnyggt!
Mitt stall skulle bli så där men det blev som sagt helvitt och svarta galler...
Tappade tålamodet på färgerna som blev fel och gallren var ju jättejobbiga :)
Men hyfsat fint blev det iaf.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Sar
·
Hemmet Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: Lupin
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 929
Senast: traceys
·
Anläggning Nu börjar mitt stall bli klart och frågan om målning har blivit aktuell. Stallet är ett litet stall av "utebox-typ" med två isolerade...
Svar
5
· Visningar
7 103
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp