Måla eller lasera...

Sv: Måla eller lasera...

Det beror väl på vad det är för material som skall målas eller laseras.

Lasyr är ju jättesnyggt men grymt svårt att "bättra" om det skulle behövas, eftersom ytorna behöver målas lika många lager för att inte se för annorlunda ut. Färg går att bättra hur som helst, men om det är mycket kvistar på hårt material måste de grundas före för att inte spricka eller missfärgas tidigare än omkringliggande områden.

Kolla också nån färgaffärs synpunkt på hållbarhet, lämplighet och inte minst giftighet för färg och lasyr. Påfrestningen med nötning, temperaturskillnader, luftfuktighet osv är ju större jämfört med för inomhusmålning. Tvättbarhet (högtryck) är också bra att veta ...

Tror att det kan finnas ett avsnitt om detta i boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek så har du vägarna förbi biblioteket kan det vara smart att titta in där.

Fick höra att hästar slickar på laseringen å kan bli förgiftade! :eek:

Det beror dock säkerligen på vad färgen är tillverkad av, inte lasyr generellt. Och det var just det jag skrev - att man bör kolla vilken färg som är lämplig att använda.

Ok kan tillägga att jag har laserade väggar i stallet men har inte sett att mina hästar använder bostaden som slickepinne ;)
Jag hörde dock detta efter att vi inrett stallet å jag var lite orolig men men.

En kompis inredde ett nytt stall och klarlackade (hårdlack) boxväggarna som är i trä, jättesnyggt och ser fräscht ut hela tiden.

Nu har jag börjat lasera. Vi får se hur det utvecklar sig.

Han på måleriaffären tipsade också om att klarlacka! Jag tror att det kunde blivit väldigt snyggt men nu är det som sagt redan på g med lasyr... :)

Mina väggar istallet som är vita målar jag med utomhusfönsterfärg, klarlack. Har provat många typer av färger men fönsterfärgen är klart bäst.
Innerväggarna är av tjocka limträskivor, såna som transportgolven är av, dessa laserar jag 1 -2 ggr/år
Det blir visserligen lite flammiga men det är mycket snyggt.
Använder utomhuslasyr som är färgad. Svartbrun.
Jag blandar ut med lacknafta, målar då 8 boxar på10 -15kvm på ca 3 l färg.
Dessutom torkar det mycket fort med lacknafta i så jag målar på om nån rackare är på väggarna.

Vill tillägga att boxarna är ordentligt grundmålade från början och är mycket lättskötta. Bara att torka av om de använt väggen som toalett.

lånar knapp...

Våra stallväggar består av ohyvlat trä och det blir inte så fint att måla, då det sticker ut små stickor genom färgen, vi har istället strykt väggarna med "Roslagsmahogny", jag vet inte exakt vad det innehåller men jag skulle gissa på att det i huvudsak är tjära, linolja och kanske terpentin, man blandar till det själv alltså. Väggarna är lite ljust bruna och det luktade tjära i början. Det blir inget att skrapa bort som med färg om man vill bättra på det någon gång...

Jag målade våra box- och lösdriftsväggar med utomhuslasyrfärg. Stolpar i mörkt brunt (nästan svart) och väggar och dörrar i ljusare guldbrunt. Det blev jättesnyggt! Det enda trista är att resten av stallet såg skabbigare ut än någonsin när boxarna blivit målade. :-( Fast till sommaren är det tänkt att resten ska målas, så resten kommer ikapp så att säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 464
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar