Måla eller lackera om köksluckor?

detordnarsig

Trådstartare
Det blir såklart billigare att måla själv, men hur blir resultatet om man anlitar lackeringsfirma? Är det värt kostnaden? Finns erbjudande om hela köket (normalstort) för 5000kr, man får hämta och lämna luckorna själv. Någon med erfarenhet? :)
Är ett 15-20 år gammalt Ikeaklubben det gäller.

Det blir såklart billigare att måla själv, men hur blir resultatet om man anlitar lackeringsfirma? Är det värt kostnaden? Finns erbjudande om hela köket (normalstort) för 5000kr, man får hämta och lämna luckorna själv. Någon med erfarenhet? :)
Vi har lämnat i luckor på lackering, är absolut värt det. De blev som nya, och det hade varit helt omöjligt att få till så jämn yta med pensel/roller.

Jag tycker att det beror på vad man vill ha för resultat.

Våra köksluckor som är i bokfanér och från mitten av 80-talet penselmålade jag med snickerifärg för ungefär 2 år sen. Jag ville få en lantlig känsla ungefär som av ett platsbyggt kök. Riktigt där landade vi väl inte, men jag är väldigt nöjd med resultatet. I år bättringsmålade jag lite på de ställen där det blivit slitet (besticklådan och runt en del handtag).

Helt släta, blanka luckor i ett modernt kök hade jag lämnat in för lackering.

I min förra bostad lämnades köksluckorna in och målades. Det blev så fint och det såg ut som helt nya luckor.

Om det är ett Ikea-kök, vad kostar det att bara byta ut luckorna mot nya? Eller är köket väldigt stort? Annars kanske det inte är så dyrt att köpa nya luckor och montera på.

I min förra bostad lämnades köksluckorna in och målades. Det blev så fint och det såg ut som helt nya luckor.

Om det är ett Ikea-kök, vad kostar det att bara byta ut luckorna mot nya? Eller är köket väldigt stort? Annars kanske det inte är så dyrt att köpa nya luckor och montera på.
Att byta luckorna kommer inte bli billigare än att lacka om de befintliga eftersom man då måste specialbeställa från snickeri. Ikea bytte format på sina köksskåp 2012.

@detordnarsig För 5000 kr hade jag lätt valt omlackering. Det är mycket jobb att måla om själv. Jag målade om våra köksluckor i förra boendet. Använde en liten slät skumgummiroller och halvblank snickerifärg. Det blev ganska bra men det syntes ju att det inte var proffsgjort.

Tack för era synpunkter!
Luckorna är av trä eller laminat. Och det kommer att behövas målas runt om också, socklar och sidor. Och det kommer ju behövas göras på plats. Kommer det bli snyggt med handmålat runt om och proffslackadr luckor? Eller man tänker inte på det så länge luckorna är enhetligt lackade?

Vi har lämnat på lackering och det blev JÄTTEBRA. Luckorna blev som nya.

Jag var tvungen att själv måla mina luckor, för de är inte nedmonterbara om man inte river skåpen. Hade lätt valt att lämna bort dem, för det var ett jäkla jobb!

Det är väl klart att måleriet sprayar luckorna runt om. Eller har du bara fått pris för framsidan?
TS menar delar av köket som inte är luckor (socklar, sidor på avslutande skåp och liknande).

Vi har pratat om att lackera om vårt kök som är i massivt (gulnat) trä och har i så fall tänkt att försöka få loss alla delar, även sidor för lackering, kommer inte bli snyggt annars!

Tack för era synpunkter!
Luckorna är av trä eller laminat. Och det kommer att behövas målas runt om också, socklar och sidor. Och det kommer ju behövas göras på plats. Kommer det bli snyggt med handmålat runt om och proffslackadr luckor? Eller man tänker inte på det så länge luckorna är enhetligt lackade?

Det krävs en del (bra färg, riktigt bra pensel och god teknik) för att penselmåla sådana ytor och få det snyggt. Tricket är att få färgen att flyta igen efter penseldraget, att få det täckande utan att behöva stryka om ytan när färgen torkat några sekunder. Det går, men är inte helt enkelt.

Jag hade nog provat på en liknande yta (har ni inte någon spillbit att rota fram?) och sett om det går att få snyggt innan jag gav mig på köket. Eller möjligen tagit en undanskymd del (sockel?) för att testa.

Eller så är det helt enkelt så att allt är bättre än befintligt, och då är det kostnaden för materialet och nedlagd tid - resultatet blir som det blir.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Senast: Mia_R
·
E
Hemmet Undrar om det är någon som har erfarenhet av renovering av köksluckor? Vårt kök är ett Marbodalskök från 1992, där luckorna blivit lite...
Svar
16
· Visningar
21 986
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.