Nordthor

Trådstartare
Idag när jag öppnade vår enda garderob som vi har i lägenheten så flög det ut en liten vit fjäril (den flög som att den druckit, dvs. lite ryckigt till höger och vänster). Min första tanke var: Mal. Sedan MAAAAAAL!!! :nailbiting:

Någon med erfarenhet: Är det nu jag ska rycka ut allt vi har i garderoben, tvätta det i en miljard grader samt göra en grundlig undersökning á la CSI, eller ska jag ta en kopp hallonte till och ta tag i det när det flyger ut en hel svärm?

Jag har inte uppmärksammat att någon käkat på våra kläder än, men det är ju lite trist att göra det när det är försent.

Finns det något man kan lägga ut i garderoben som de inte gillar?

MVH//Nordthor (som inte på något sätt gjort sig känd för att ta allt med ro).
 
Sv: Mal?!

Jag skulle hänga ut kläderna luftigt på vädring.
Det är tydligen en stor anledning till att många får malätna kläder idag för att de hänger för tätt i garderoben och malen trivs inte om de vädras regelbundet.
Sen finns de nå pappbitar som man kan hänga i garderoben som tydligen gör att malen inte trivs.
De finns på Ica och liknande ställen för småpengar.
 
Sv: Mal?!

Åhå! De där pappbitarna ska jag hålla ögonen öppna efter!

Insåg att jag inte riktigt orkade panika (längre) och inte heller dra igång projekt "jakt på liten malkolloni" just ikväll. Jag får lägga det åt sidan och ta tag i det någon dag i veckan. (Hur illa kan det bli på bara ett par dagar?)

Vet du om de ger sig på läderskor också? (Har nämligen ett par splirrans nya - assnygga i garderoben och jag blir uppriktigt ledsen om det äts på dem.) Kanske bäst att de får bo i hallen till jag fått tid att lokalisera boet...

Tack för svar! :)
 
Sv: Mal?!

Larverna av klädesmal eller pälsmal gillar att mumsa på djurfibrer (typ ull).
Ut med alla kläder ur garderoben, tvätta allt som går i minst 60 grader, torktumla eller lägg i frysen. Städa ur garderoben ordentligt. Dammsug, skrubba alla vinklar och vrår noggrant. Dammsug, dammsug och dammsug.
Det är inte de adulta djuren som gör skada, utan larverna. Det är dem man vill ha bort. Så städa garderoben ordentligt!

Det finns speciella malfällor. Små klisterark med feromoner. En adult mal kan lägga uppemot 100 ägg, så man vill ju ha bort så många som möjligt.
Vilket försäkringsbolag har du? Hos vissa ingår skadedjurssanering. Kontakta Nomor eller liknande så löser de det på nolltid!



(Det här vet jag inte om jag får säga egentligen, men medel med permetrin är effektiva. Pyretrum i sprayform också bra. Finns i tex ultrashield)
 
Sv: Mal?!

Jaa, med tanke på att jag jobbat med det har jag en hel hög med knep mot det mesta :angel: Mer eller mindre lagliga. Just ultrashield funkar mot det mesta, från husfluga till myra :D
 
Sv: Mal?!

Det gör det säkert. Men de luktar ju nafta och lukten sätter sig i kläderna. Dessutom är det mer en förebyggande än bekämpande åtgärd. Om man redan har angrepp hjälper det inte så mycket..

Det finns malpåsar med någon slags kryddblandning som inte luktar potta och håller adulta djur på avstånd. Men som sagt, larverna försvinner inte och det är de som gör skada. Kan kanske vara värt att ha efteråt när man bekämpat färdigt, i förebyggande syfte?
 
Sv: Mal?!

Jag minns bara som barn för 100 år sen:D att det luktade konstigt hos vissa människor. Det var nog malkulor
 
Sv: Mal?!

Hej !

Fungerar ditt tips på spindlar ? Hade önskat veta om medel att spruta runt fönsterkarmen, så att spindlarna inte vill flytta in i mitt sovrum :(
 
Sv: Mal?!

Ja förmodligen :D

Ja, pyretrum är effektivt mot spindlar med.

Men tänk på att det är ett miljögift, spraya inte en massa i onödan. Dessutom är det (i princip) bara en insekticid, inte repellent.
Och leddjur fyller en viktig funktion i ekosystemen så utrota dem inte i onödan!
 
Sv: Mal?!

KL

Tack för tipsen! Jag har avsatt torsdag kväll (och eftermiddag) för maljakt, woopdidooo (kan man ha roligare?) :D (Vågar inte spekulera i om de förökat sig sedan jag stötte på fjärilen :nailbiting:.)

Återkommer :)
 
Sv: Mal?!

Hade gärna hjälpt till, men misstänker att jag finns långt bort. Är en sån konstig människa som tycker det är väldigt kul med sånt trams :p
 
Sv: Mal?!

Hihi :) Misstänker att jag bor lite väl långt söderut :p Ska dock jaga mal i din ära! (Hoppas verkligen att jag hittar de små rackarna, annars blir jag psykad om något...)

Vi har massa annat i garderoben också. Vad gillar de mer än kläder? Skor i något smarrigt naturmaterial? Sällskapsspel? :nailbiting:
 
Sv: Mal?!

Haha ja hälsa malarna från mej :p
Beroende på vad det är för kryp (har du bild?) gillar de lite olika saker. Men pälsmalar och klädesmalar brukar gilla allt som är av naturfiber oavsett om det är tröja, skor eller tält. De mumsar på allt de kommer åt. Det blir större och ojämna hål jämfört med ängrar, de gnager smått och nästan helt runda hål.
Hade pälsängrar själv i vintras, dammsugare och t-spritsskrubb fick bort problemet.
 
Sv: Mal?!

Inga bilder (än så länge). Ska strax börja slita ut allt från garderoben (första gången jag förbannar att vi har en walk in closet :p). Gah! Postar även detta inlägget för att ge mig själv en spark i arslet så att jag sätter igång.

Utgångsläge: mens, trött som ett as, har inte ätit något vettigt sedan 04.30 imorse. (Gud nåde den mal som mopsar sig idag mao.)

Vapen: Pannlampa och dammsugare (hittade inget giftigt, men det kanske ligger en flarra t-röd i garderoben - vem vet).

Tack för dina tips! Blir på något sjukt sätt roligt att se om jag hittar något.

//Nordthor, som dagen till ära klätt sig i en ej malangripen offerkofta :angel:
 
Sv: Mal?!

Följer upp den omåttligt populära tråden om malar (:p) med en liten sammanfattning av kvällens aktivitet:

Jag har inte hittat något, och det tog två "Sommar"-program :).

Följdfrågor på detta är: Hur stora är de där mallarverna egentligen? Och hur stora blir hålen? (Jag hittade inga hål på något som legat i garderoben.)

Hmmm... Någon?
 
Sv: Mal?!

Du kan ju ha klarat dej från malbarn. De kanske bara var på semester i garderoben.

Larven är ca 1 cm, så ganska liten.

Min absoluta favoritsida i ämnet (ja, jag är insektsnörd och stolt över det :p)
http://www.entomologi.se/
Massor med bra info och fina bilder!
 
Sv: Mal?!

Spännande sida! (Den ska sparas i favoriter till nästa mystiska insekt dyker upp i mitt liv :D.)

Ja, förhoppningsvis var detta en undantagsmal, men jag håller ögonen öppna även i fortsättningen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp