Majs som foder till hästar?

Sv: Majs som foder till hästar?

Jo det vet jag! Men somliga verkar ju göra det även i Sverige, även om de tydligen är väldigt få.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Om man ser utifrån hur mycket stärkelse hästen klatar av att "ta hand om" .
Hästen kan spjälka 200g stärkelse/100kg kroppsvikt och giva. Majs innehåller ca 710g/kg ts.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Tack för infon! Intressant det här.

Men om nu majs är så svårupptagligt för hästar, varför föder då tex amerikanarna upp sina på det? Även om de inte odlar havre i vår utsträckning, eller rättare sagt inte har den traditionen att utfodra hästarna med det, så borde det väl finnas andra fodermedel som är bättre om nu majs är så dåligt som hästföda?
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Okej, men hur mycket utgör våtsubstansen då? Eller torrsubstansen om du så vill.

En häst på 600kg kan alltså spjälka 1,2 kg stärkelse per fodertillfälle...och ett kg majs innehåller 710g stärkelse räknat på torrsubstansen. Dvs om man blötlägger ett kg torkad majs (alt tar ett kg majsflingor) så blir det en hel del majs men stärkelsen ligger på nästan hälften av vad hästen klarar av att spjälka på en gång. Inte så fruktansvärt tycker jag. Det lämnar ju utrymme för stärkelsen i övriga fodermedel också. OM man nu ger ett helt kg majs per utfodringstillfälle.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Hej, ville bara säga att ag fodrat en svårfödd 15hingt som tävlade msv dressyr med majs. Fungetrade super! Han fick havre och allt det andra vanliga också, men blev inte fin i muskler och hull förren jag tillsatte majs. Inte vet jag men i många muslifoder finns majs med och på min fungerade det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp