majs olja, groddolja, b vitamin

S

_saarah

Är det bra för hästarna att få med tillsammans emd maten ? vad är det bra för ? pälsen ? ghyur mycket sak man ge ?


Tacksam för svar :D
 
Groddolja innehåller bla. mycket e-vitamin
Jag gav min pålle vetegroddsolja när han var mjällig i pälsen och efter typ 2veckor så var han super fin och blank i sin päls igen.
Nu får han det dagligen...och det funkar fint...tyvärr är det ganska så dyra droppar!!
 
Har du testat med majsolja istället för vetegrodds olja?

Majsolja har också mycket fleromättat fett(som vetegroddsoljan) och den innehåller också E-vitamin men inte lika mycket...
Men det är MYCKET billigare än vetegroddsoljan... Av majsoljan räcker det om man ger 1-2dl/dag så brukar man se en positiv effekt hos nästan alla hästar.

Bara ett tips! :)
 
Blir de när denna flaskan är slut...dum som man är så kollade man ju inte upp de först
boese069.gif


...men det blir de sen...får ju spara dom kronor man kan
045.gif
..men tack för tipset!!
 
Det är inte så många som tänker på det....

Majs och vetegroddsoljan har typ samma fördelning av fett syrorna, men majs innehåller inte lika mycket E-vitamin som vetegroddsolja.
Jag måste bara säga att jag har läst det funkar inte på alla hästar...
Jag har i och för sig personligen inte träffat på nån häst som det inte funkat på, men jag har läst en tråd här på bukefalos och då var det nån som skrev att dom testat det men det hadde inte haft nån effekt.
Då vet jag inte vad det var för typ av häst eller vilken mängd hon hadde gett hästen.

Av 1-2dl av majsoljan brukar man se effekt och man ser effekten ganska snabbt ca 2 veckor. Endel hästar behöver lite mer och andra lite mindre. Jag ger min arab ca 1 dl/dag och en kompis till mig ger sitt halvblod ca 2 dl/dag så det kanske beror lite på hur stor hästen är vilken mängd man ska ge.

Det här halvblodet var jätte ful och matt i pälsen innan han fick majsolja. Men nu är han jätte fin och blank!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 685
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp