Majim G eller Stanford?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
T

Thuja

Hade ju bestämt mig, först för Stanford och sedan för Majim G till mitt ganska grova sto (e. Napoleon ue. Urbino) men så sa min supernegativa hovslagare att Majim hade ett dåligt temperament och Stanford var för grov. Mitt sto är bara 159 högt och avkomman skulle behöva bli iallafall över 160..det bör den ju bli efter båda dessa hingstar...

Vad tycker ni andra, vilken hingst ska jag egentligen välja???

Fick ett mkt ädelt föl efter Stanford 2003. Majim G var jag och tittade på i Söndags. Båda är väldigt trevliga. Men med mer + för Stanford.

Majims temprament som du beskriver det såg jag absolut inget av. Mkt trevlig, cool och lugn hingst.

Har hon fått föl tidigare? Stanford är ju en beprövad hingst medans Majim G är relativt obeprövad. Om du inte är säker på vilken du ska välja kanske du välja en helt annan hingst. :)

Majim är jättetrevlig, men har en massa bus för sig när han är ute på tävlingar/visningar. Bockningar osv, men det är inget elakt utan det är en levnadsglad herre med glimten i ögat. Så folk som "bara" sett honom på tex hingstvisning kan nog tycka att han är en gangster/vilding.
Har bara träffat trevliga och lätthanterliga avkommor som är lätta i typen och högställda. :)

Majim har jag hälsat på flera gånger en mycket trevlig häst och ädel inget elak eller dum, han gillar att man drar honom i tungan!!

Åk och kolla på honom på hingstvisningen på Ridklubben Udden den 18/4 kl 13,00

Hon har fått två föl tidigare men blev inte dräktig då hon betäcktes med Epson (och han är ju beprövad..) förra året.
Ska ringa och höra mig för hos Majim lite grann.. Är ju bra om man kan komma snart så man hinner med ett språng till innan säsongen är slut om det första inte skulle ta.

Bli dragen i tungan...*L* Ja det borde ju vara det optimala testet. *L* INte ens jag själv skulle gilla om någon drog MIG i tungan...*L*

Fast Epson har ju inte lämnat så mycket bra men det är en annan diskussion. Stanford har ju lämnat massa bra och därför fått Elit, det var mer så jag menade. :)

Visst är det svårt att välja hingst, jag har ändrat mig 100 ggr i år. :D Majim är ju jättefin annars tycker jag. Är ju jättefin exteriört.

*L Nej så det var kanske bara bra att det inte blev något efter honom? Anledningen till att jag valde honom var mest att han bor väldigt nära, min hovslagare var hingststation och att mitt sto blir så nervig då hon ska åka transport..

Personligen tycker jag att Stanfor är kanon. Verkligen, en av de bästa hingstarna men han ÄR ju ganska grov och det är mitt sto också. Dock har hon kanongångarter och är A-prem. Med Majim kan jag kanske få avkomman lite ädlare..men med mitt stos övriga egenskaper...

A-premierad på två avkommor?

Majim är jätteläcker på alla sätt tycker jag men jag har bara sett honom en gång på en hingstvisning. :)

Ja det står så hennes papper iallafall. Men de är ju rel. gammla...

nej men han stack ut tungan när vi stod i hans box och ville att man skulle hålla i den, han var jätte charmig!

Mitt Stanford-sto är inte speciellt stort, strax över 160, en mycket trevlig modell.
Annars brukar ju Stanford kunna lämna väldigt stora ibland.
Ren svensk stam på henne med mkt bra mödrene. Kan maila massor av bilder på henne, sen är du fast! *lovar*
Hon blev i morse mamma för 4:e gången. Har även lämnat bra avkommor.

Här är ett utdrag från storeglementet:

Värdebokstav A
Stoet skall uppfylla kraven för värdebokstav B samt
- ha lämnat minst fem levande födda föl varav minst fyra av god exteriör beskaffenhet
(lägst klass II eller motsvarande vid lägst 1 års ålder).
- bedömda avkommor skall ha härstamning som berättigar till införande i Riksstambok
avdelning I.
- egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng enligt nedanstående tabell,
skall vara lägst 18. Minst tre avkommor skall ha lägst 3 förärvningspoäng vardera.

Med andra ord måste hon ha fått minst 5 st levande föl där minst 3 måste vara tävlade LA med placeringar eller minst klass 1 på 3 års test för att hon ska ha fått A.

Jag håller på Majim G ( mest pga av att jag är inne på att betäcka med honom i år )

Lill / Stall Nöbbeled

Skrev fel men det var för sent att ändra. Fem avkommor för A och sex för Elit. :) Med prestationer förstås men det är ju olika från ras till ras.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka