Maistic-barn?

K

kingb

Jag äger sen i somras ett mycket trevligt sexårigt sto e.Maistic-Erbstein, verkligen en riktig liten pärla (snäll, vacker och med gång). Innan jag köpte henne blev jag varnad för Maistic-avkommor, eftersom de skulle vara så besvärliga att hantera osv. Min lilla fröken är som sagt var jämt snäll som ett litet lamm, om än med nerverna på utsidan, så nu är jag nyfiken på att höra om det finns någon annan här som har/känner till Maistic-avkommor: hur är de/ser de ut/vilken kapacitet har de?
 
Sv: Maistic-barn?

Har ett 3 årigt sto E: Maistic. Hon har också nerverna utanpå. Har vad hon visat ännu mkt bra steg och är nog en dressyr häst, fast hon kan hoppa också. Är idag ca 163-164 cm. Långlinjerad, lite åt den gamla modellen, men kanske växer i sin längd.
 
Sv: Maistic-barn?

Har ett 3-årssto som även hon har nerverna utanpå. Skall ridas in i höst, har väntat eftersom hon är så liten. Idag 160 vilket passar mej bra! Lite grov i sin modell kanske men bra gångarter vilket passar mej eftersom jag är dressyrryttare. Är glad över valet av hingst och att jag fick ett sto efter honom!!
Lycka till!!
 
Sv: Maistic-barn?

Jag har haft ett sto e.Maistic-Falleur. Hon är född 1998 o jag red själv in henne o utbildade henne, men tyvärr är det inte jag som rider henne nu.... Annars hade hon varit en stjärna!! :banana:

Hon var iaf inte alltid lätt att ha o göra med. Ville inte stå still när man borstade henne.. Hon var arg tills man hade kommit upp på ryggen..

Men jag håller nog på att om hästen ska bli riktigt duktig ska den inte va lätt att ha o göra med.. :devil: Det bli en häst med mkt vilja tror jag.. Vet inte, men kankse..
 
Sv: Maistic-barn?

Båda era låter som min prinsessa - hon ska också bli dressyrhäst, precis som era, men hon är även väldigt förtjust i att hoppa, dock är hon mycket orutinerad på det området. Och så är hon världens vackraste och som klippt och skuren åt mig som är liten och nätt (hon är 160 och supernätt och fin, men ändå med ordentlig nacke och mycket bra modell).

Jag är glad att jag inte lyssnade på "olyckskorparna" som varnade för otäcka Maistic-barn, för hon har varit otroligt okomplicerad så här långt (det är min första unghäst, jag hade väntat mig mycket mer problem, peppar peppar).
 
Sv: Maistic-barn?

Olyckskorparna var på mig också, när jag betäckte med honom. Visst en del saker hade dom kanske rätt i, men långt ifrån allt. Älskar denna häst jätte mkt och ser helt klart en potencial i henne. Annars hade jag aldrig gett henne till min ridande son.

busan26.jpg


busan24m.jpg


Fotona tagna igår.
 
Sv: Maistic-barn?

Jo hon är super i mina ögon. Färgen kommer från hennes mamma, sedan har hon Dragon längre tillbaka i stamen, som det härrhör ifrån.
 
Sv: Maistic-barn?

tar upp denna tråden lite igen..
Fler med maistic hästar? :)

min är VÄLDIGT otålig.. Hon går jämt och ständigt på magnesium för att någon ska kunna hantera henne.
 
Sv: Maistic-barn?

Det var jag som var kingb!
Jag har kvar mitt nu 15-åriga sto e.maistic. Har i år fått föl e.Friendship som är jättefint! Hon har i alla år haft humör och egen vilja, men jag tycker att hon är lätt att ha att göra med tack vare att hon är otroligt kommunikativ och vänlig. Har aldrig varit lättriden pga svårt att komma till ro, men kom man väl dit var hon hur fin som helst. I en annan värld hade hon nog gått långt som dressyrhäst, men nu hamnade hon hos mig och ibland kom livet emellan och jag valde att ha hobbyhäst istf satsa allt på att tävla och träna. 2011 råkade hon ut för en olycka och kan inte ridas på riktigt mer, trist nog. Som sagt snäll, men har gjort några riktigt dumma saker under årens lopp (typ man hade kunnat dö) när nerverna har slagit slint och hon inte riktigt är kontaktbar. Alltså inget för den orutinerade, väldigt känslig för ryttarens balans dessutom.

Lätt och fin sportmodell med otroligt vackert huvud, 160 cm. Älskar den hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Maistic-barn?

ah! Min är runt 164 så inte jätte stor, 14 år gammal. Väldigt dressyrig i typen så det passar perfekt ;)

Hon är super snäll verkligen, men att stå i gången/boxen och bli fixad inför träning är inget hon är jätte road över. Dock så hade hon lite dumheter för sig i början av året men det var i samband med flytt, ägarbyte och en månads brunst..

I ridningen är hon till en början väldigt svår att få lösgjord. Hon vill ibland inye riktigt koncentrera sig på mig utan då är allt annat utanför banan lite mer intressant om inte lite läskigt. MEN när man har ridit i en halvtimme ungefär så är hon världens enklaste!
Så skulle väl inte säga att det är en lätt häst att rida heller då hon kan flyga iväg åt helt fel håll bara en fågel flyger iväg lite för hastigt plus att hon då är väldigt svår i början.

Jag som då bara ridit ett kort tag hade inte valt att köpa hästen om jag kunnat lite mer då. Men nu ångrar jag mig inte alls! Världens mysigaste pålle som har fått lite av pappas fina färg och lit av mammas (svettfux) och fyra hela vita strumpor :love: :love:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 732
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 525
Avel Ni uppfödare med mycket erfarenhet, vad säger ni? Jag har ett sto som lämnar talangfulla avkommor men som också nedärver sitt...
Svar
14
· Visningar
2 438
Senast: Sickan
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 156
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp