Maine Coon-katt??!!

B

BusenPento

Finns det någon som har en Maine Coon katt och kan berätta lite om dem? Funderar på att skaffa mig en till familjemedlem men vill ha lite mer kött på benen. :D

Sv: Maine Coon-katt??!!

Jag har två stycken som ligger på skrivbordet just nu ;)
Men dom är inte mina så jag kan inte ge dej så mycke information.
Passar barn, hund och katter idag. :)

Men vansinnigt vackra och trevliga är dom i alla fall.:love:

Har ju träffat på några stycken och de har varit så vansinnigt trevliga "små" katter... :)

Den ena är bara 4-5 månader och GIGANTISK!:love:

Jag har en Maine coon !

Den absolut vänligaste, personligaste och gosigaste katten jag nånsin träffat på.

Har är röd och vit, ganska stor, väger mycket, bortåt 8 kg men är inte fet, det är bara så han är stor benstomme som rasen ju har :D

Rasen är känd för att vara vänlig och pratsam, han har många brrrande små ljud och "prat" för sig. Älskar att leka (han är nu 5 år) vill gärna att man ska bära omkring på honom och hissa honom högt upp i luften osv. Gosar gärna, pussas, eller bara lägger tassen på ens mun.

De har ofta små roliga tofsar under tassarna av päls som sticker ut, och gillar vatten! Min är ganska vanlig i det att han fiskar upp vatten ur sin vattenskål och dricker med tassen. Han är mycket noga med färsk vatten som ska fyllas på i hans skål minst 2 ggr/dag - han kommer och säger tillm man glömt.....!

visar ett par bilder på honom, det är den stora katten. Rekommenderar rasen varmt!

max1.jpg

wilmamax2.jpg

Guuud så gosig han såg ut och så fin :love:
Hur funkar det med att ha dem som utekatt? Hörde från en uppfödare att de lätt blir förvildade, kan det stämma?
Jag bor på landet och ska bygga en hundgård, får väl kanske passa på att slänga på ett tak där så får hunden lite sällskap också... :D

Ja han är världens gosigaste! Han har bott i USA med mig och följde med i flytten över atlanten när jag flyttade hem till sverige! så han är en länk av mitt gamla liv (bodde där många år) och betyder oerhört mycket för mig.

Jag har honom som inne katt, då jag tyvärr bor för traffikerat i stan för att våga ha honom ute... har dock haft honom lös/i koppel hemma hos mina föräldrar på landet, och han håller sig väldigt nära oss, dock älskar han att klättra i plommon trädet, så kan bli lite exalterad och göra rusher till det emellanåt :D

även som innekatt är han extremt social. håller sig alltid nära mig när jag är hemma, oerhört sällskaplig, alla som hälsar på tror han är där för hans skull. Har därför svårt att tänka mig att han skulle bli förvildad, men å andra sidan kan han va skygg ibland inför en okänd situation (främmande människa som kliver in innan han fått koll, eller dammsugaren :) Tog honom som hitte katt från djurhem i USA, han var bortsprungen - var då oerhört skygg i början runt allt och alla, utom mig som han tydde sig till på några timmar..... så jag vet inte? dock har jag en stor balkong som han gillar att vara ute på, men bara när vädret är fint, är det för kallt rynkar han på näsan.... Kanske nån annan kan hjälpa dig bättre än jag just huruvida de är benägna som utekatter att bli förvildade... men tänker på dem som så väldigt sociala, att har de rutiner och får mat och omvårdnad så har jag svårt att tänka mig att de bara blir förvildade sådär utan vidare???

Senast ändrad:

Jag har ju katter sedan tidigare (huskatter) och de kommer när man ropar när dem är ute.

sött :D men inget stamnamn framför hans namn? tex S*Anne Dotts?
förlåt att ja e så nyfiken :):o
Han va verkligen fin...

Jag har haft "bondisar" i alla år och skaffade den första coonis för tio år sedan. Jag läste om rasen och pratade med några uppfödare. Alla var rörande överens att "dom är inte som andra katter"... Jaja, tänkte jag, man tror det alltid om sin egen katt.
Men nog är det något lite udda över hur de beter sig? Är det flera här som har upplevt samma sak?
Jag skulle inte kunna peka på exakt vad det är som är så udda men det är någonting "odd" (om man bort ser att min katt tar upp en tvåsitssoffa själv och kan bli nästan 1,5 meter hög om han vill :angel: )?

Har en maine coon, Conny heter han, så himla gó e han så det finns inte! :love:

armada skrev:
Jag har haft "bondisar" i alla år och skaffade den första coonis för tio år sedan. Jag läste om rasen och pratade med några uppfödare. Alla var rörande överens att "dom är inte som andra katter"... Jaja, tänkte jag, man tror det alltid om sin egen katt.
Men nog är det något lite udda över hur de beter sig? Är det flera här som har upplevt samma sak?
Jag skulle inte kunna peka på exakt vad det är som är så udda men det är någonting "odd" (om man bort ser att min katt tar upp en tvåsitssoffa själv och kan bli nästan 1,5 meter hög om han vill :angel: )?

Hehe fanken då blir det till att köpa en soffa till då om jag ska skaffa mig en coonis.. :angel: :D

Ingen som har bilder på sina Maine Coons som ni vill visa?? :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 827
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 087
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama