Magtarmbalans

majola

Trådstartare
Hur får man i en häst som inte får något kraftfoder magtarmbalans?

Jag har ju fått rådet här att ta bort också det sista lilla kraftfoder som min häst får, och det låter helt rimligt. Men hur ska jag då få i henne magtarmbalans? Speciellt som jag har hört här att det inte är särskilt smakligt? Finns det något som nästan alla hästar tål?

Jag funderade lite löst på lucern mix/hackat strå... Men då kanske man lika gärna kan hacka vanligt hö och lägga i krubban? Hur är det med äpplen och hästmagar? Knäckebröd? Banan? :confused:
 
Hej du!
Svårt att få ngt foder som är bra för mag/tarmbalansen!!
Det är bara att fråga en veterinär/ eller en foderrådgivare, då kan de säkert ge dig några tips!?

Lycka till!

//Carolrita
 
Oj, jag tror jag uttryckte mig oklart! Jag menar alltså *medlet* Mag-tarm-balans! Det ska tydligen vara ganska äckligt, så jag behöver något att blanda det med för att lura i henne det!
 
Kan du inte blanda det med lite vatten eller fil, i en plastspruta och sticka in i munnen?
 
Ett knep jag använder mig av när man ska ge hästar "äckligt pulver".
Ta en vanlig 20ml plast spruta (finns att köpa på apoteket) det finns större men 20ml passar bra i handen.
"Dela" på sprutan och häll i pulvret "bakvägen" fyll på med ljummet vatten, sätt ihop sprutan, skaka om och ge det som du ger maskmedel.
Då vet man också att dom får allt i sig.
 
Dricker din häst Proviva? Blåbärsvarianten stoppar ju upp diarré en smula, om man ger kusen endast en LITEN skvätt (om nu hästis äter Proviva) stör det nog inte så mycket.

Annars är det nog sprutvarianten som gäller... (fast min kuse käkade glatt upp pulvret)
 
Ni verkar ju rörande eniga! Räcker det om man ger det en gång om dagen? Jag kan knappast begära att mor och far ska stå och fippla med sprutor i gryningen!

Annars är hon ganska glupsk, så hon kanske smaskar i sig det.

En idé som jag fick var att hacka hö ganska fint och sedan blanda pulvret med det och någon matsked olja (som "klister"). Då återstår det i och för sig att förklara för lilla hjärtat varför man ska äta höet från krubban och inte bara det som ligger på marken.

För övrigt trodde jag att blåbär var laxerande? Men det kanske inte är några riktiga blåbär i? I alla fall inte i sådana mängder.

Tack för er hjälp i alla fall! :bow: Nu ska jag dra till Granngården.
 
Blåbär är stoppande. I alla fall så rekommenderas ofta osockrad blåbärssoppa till den som är magsjuk.

Det finns också "snälla magbakterier" att ge som heter Protexin. Dyrare än pulvret men effektivare, då det innehåller hela komplexet av magbakterier och inte bara en eller två av dem. Det är en välsmakande pasta som ges på samma sätt som maskmedel. En spruta innehåller en kur på 6 doser. Ges en gång/dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 807
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 579
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp