fallon

Trådstartare
Är det någon här som haft en häst med magsår? Vad hade den för symptom? Vad var det för typ av häst till temperament och träningsgrad/träningsform? Jag har en häst under utredning där vet börjar misstänka magsår. Medans jag väntar på provresultat försöker jag samla information där jag kommer över. Det jag hittills hittat stämmer inte in på henne. Tacksam för alla svar.

Sv: Magsår

Är det någon här som haft en häst med magsår? Vad hade den för symptom? Vad var det för typ av häst till temperament och träningsgrad/träningsform? Jag har en häst under utredning där vet börjar misstänka magsår. Medans jag väntar på provresultat försöker jag samla information där jag kommer över. Det jag hittills hittat stämmer inte in på henne. Tacksam för alla svar.

Min kompis har en häst med magsår, han går inte upp i vikt och får inte ordentligt med muskler tack vare att han inte får i sig tillräckligt mycket mat, han vill inte äta. Detta är en stor häst på ca 175cm i mankhöjd och äter kanske sammanlagt 5kg hö om dagen och 3 kg kraftfoder. Han är en väldigt het häst med mycket fullblod och går 130-140 hoppning. Han skulle nu äta nån medicin som kostade flera tusen per dos och han skulle ha minst fyra doser. Han har haft problem med detta sedan han var unghäst och är nu 12år men det blir nästan värre och värre.

Tack för svar. Ja, min vet. (som forskar kring just magsår) nämnde denna kur. Skulle kosta minst 4.500 kr. Fler med erfarenheter?

jag har själv testat denna örtblandning då jag får likanade magsårs-katarr problem och jag känner skillnad nästan direkt.

Jag brukar köra den på mina hästar då jag misstänker att det är olag i magen.

pepparmynta,ringblomma,lakrisrot,kryddnejlika.

kanske kan vara nåt att prova.

Symptom kan tex vara att de står och trycker baken bot väggen när de bajsar och att de bara bajsar några kottar i taget.

Min förra medryttarhäst hade magsår.
Hon var då 12 år tror jag, sv.hbl. Väldigt piss, energisk och lite stressad. Hon är väldigt lättstressad i lite jobbiga situationer. Hon var i full tävlingskondition.

Hon la inte på sig, vär lite väl slank och trimmad. Vi misstänkte det pga detta och att hon stressar, stress framkallar magsår. Hon fick medicin och är nu i avelsboxen. Hon är i fint hull och mår bra.

Hej
Det jag har hört om magsår är att hästarna får svårt att hålla hull, har ofta problem med magen såsom exempelvis diarré. Liksom ofta för oss människor kommer det av olika sorters stress och en ömtålig mage. Om man misstänker början till magsår eller om man har en häst som är stressig har jag hört att Profeed kan hjälpa. Jag har gett det till mitt nervösa fullblod som har varit lös imagen med jämna mellanrum. Vet inte om hon haft magsår men det har iallfall hjälpt med diarrén :smirk:

Det är en stor artikel i senaste Ridsport om magsår. Bl a stod det om att när man undersökt alla hästar som kommit till en viss hästklinik - oavsett vad anledningen var att de kom dit - så visade sig 50 % ha magsår! Detta verkar alltså vara MYCKET vanligt!

Hästar på bete uppvisar aldrig magsår - stod det också - så det verkar som att utfodringsrutinerna är mkt viktiga för att förebygga/bota. Detta p g a deras kontinuerliga produktion av magsyra avpassad efter att de ska äta nästan hela tiden. Rejält med halm i hagen och boxen vore kanske något?!

typiska symptom för magsår är att hästen tappar aptiten, rapar mycket,dåligt humör och presterar sämre...kan tappa i vikt, få diarré och ful päls=(

man brukar minska på proteinet , ge mer ståfoder och varva ner arbetet...

tävlingshästar som ofta är i stressade miljöer kan drabbas...även "veka" hästar som står i en hage som är för liten...där hästarna "gnabbas" ofta.

hoppas det löser sig.

min häst är "inlagd" för att de misstänker magsår ( men även leversjukdom, fel på njurarna, sandkolik eller dum bakterie i magen:crazy: )
Ska ringa i morgonbitti.. se om de hittat vad som är fel...

Han har haft diaree, avsmalnat mkt den senaste månaden, tappat muskler, ej normal aptit...

Han har den senaste tiden blivit brukad som "hobbyhäst" alltså ej så stor prestations krävande arbete och han är en ung kille som älskar att bli sysselsatt men är otroligt lugn ändå..

hmmm:( :crazy: :(

Senast ändrad av en moderator:

hoppas verkligen att det inte är ngt allvarligt =(

man opererar ju inte magsår på häst, utan det man gör är att man försöker hitta "orsaken" , och eventuellt fodertillskott för att stabilisera.

som jag förstått är dom flesta magsår på häst ganska små och läker oftast av sig själv...

Symtom på min var. Konstant trött och slö nån ensktaka pigg dag. Hade inget stop gällande matintag, han kunde äta jämt och hur mycket som helst men gick aldrig upp i vikt, skiten var normal men luktade surt, doppade höt i sin vattenhink, hade dåliga värden å brister samt visade på infektion på blodproverna..

Han käkade två hinkar pronutrin och blev helt bra, har inte märkt några magsårstendenser igen iaf. men han är mycket känsligare för förändnignar än normalhästen så jag kommer alltid få vara försiktig med hans miljö och foder.

då är han hemma igen, eller ja hos fodervärden..

De hittade inget som ger ett rakt svar på viktnedgången men det kunde vara ett liiiiitet magsår:( :confused: .. de vet inte säkert.. Hem fick han åka i alla fall å ska ha grovfoder oftare- uppåt 4 till fem gånger men vi får se hur det löser sig då hon ej bor vid stallet. Antagligen blir det hö inne på morgonen, ute i hagen , när han kommer in och sen till kvällsfodringen..

Två prover kvar men det tar en vecka innan de svaren kommer..

hoppas verkligen att det går till sig ...inge kul när de små liven är sjuka :crazy:

jo att fodra oftare är ju bra...och ha största fodergivan till kvällsmålet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka