Sv: Magsår?

Jag fick konstaterat i går att vår ponny har rikligt med magsår. Och han fick sitt tredje svåra kolikfall valborgsmässoafton. han har haft dessa tre anfall på två månader, åkte ambulans första gången. Vi har fått beskedet två av gångerna att han hade 50 % chans att klara sig. Nu ville man skicka hem honom i går men jag sa nej, eftersom jag ville ha reda på varför han får så svåra kolikanfall. Och dom gav med sig och gjorde då en undersökning. Det ena såret hade massa koagulerat blod, så det var troligtvis det som gav honom så akuta besvär i söndags.
Kommer i dag att få ett närmare besked om hur prognosen är och hur vi skall hantera detta framöver.
Det känns skönt att veta varför han blivit så dålig, men också jobbigt att han har magen full med sår.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
446
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
390
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Veterinär Jeremias Wedin besökte på onsdagen SVT Go’kväll. Fokus låg på hästens välfärd – och ämnen som bettets påverkan i hästens mun...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp